Maloobchod byl v říjnu stále v minusu. Vánoce budou pro obchodníky jen částečnou útěchou
Říjnové výsledky maloobchodu ukazují, že propad maloobchodu už konečně začíná přece jen brzdit. Tržby obchodníků se v říjnu snížily meziročně o 1,4 procenta, propad tak zmírnil po zářijovém revidovaném snížení o 4,3 procenta. Proti předchozímu měsíci tržby vzrostly o 0,6 procenta, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ).
Ve srovnání s předchozím měsícem se tržby obchodníků zejména díky lepším prodejům vybavení pro domácnosti a oblečení zvýšily o 0,6 procenta.
„Vypadá to, že některé obchody – zejména s vybavením domácností – si tentokrát polepšily díky zlevnění. Probudily se i internetové obchody, které upínají svoji pozornost na Vánoce, protože jejich letošní výsledky nejsou také příliš přesvědčivé. Celý tento segment prochází obdobím konsolidace, respektive koncentrace, a o jeho konečném výsledku rozhodnou právě nadcházející svátky,“ komentuje čerstvá data z maloobchodu Petr Dufek, hlavní ekonom banky Creditas.
Další a další průzkum veřejného mínění potvrzuje propad preferencí vládní koalice a předjímá budoucí návrat Andreje Babiše. Aktuálně je to průzkum Medianu, který už dává Babišovi 35 procent proti Fialově 13,5 procentům.Dalibor Martínek: Petr Fiala promeškal svoji šanci. Zachraňoval Ukrajinu, svou vládu těžko zachrání
Názory
V meziročním srovnání jsou ovšem tržby stále na sestupu, klesají už rok a půl v řadě. Proti loňskému říjnu se snížily tržby za prodej potravin o 2,7 procenta a nepotravinářského zboží o procento, za pohonné hmoty se naopak zvýšily o 0,8 procenta. „Pokles tržeb zaznamenaly všechny sortimentní skupiny prodejen s výjimkou prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Internetové a zásilkové obchody utržily v říjnu meziročně víc o 5,3 procenta.
Obchodníci s nadějí vyhlížejí Vánoce
„Základní příběh se nemění – inflace stále snižuje kupní sílu domácností, které si pak z obchodů odnášejí méně zboží, i když za něj platí podstatně více než v roce 2019. V kasách obchodníků letos v říjnu skončilo v průměru o 23 procent více korun než v průměrném měsíci posledního předcovidového roku, i když si lidé z obchodů odnesli o pět procent méně zboží,“ dodal Dufek s tím, že nejinak tomu bude i v dalších měsících. Maloobchod tak podle něj zakončí letošní rok reálným propadem o necelých pět procent.
„Je slušná šance, že říjnový meziroční pokles je poslední,“ komentuje statistiku Václav Franče, ekonom ze společnosti Deloitte. Od listopadu by podle něj měl maloobchod začít meziročně růst. „Data, která poslední dobou vycházejí, nedávají moc důvodů k optimismu (například v pondělí zveřejněný pokles reálné mzdy o 0,8 procenta meziročně). Přesto je pravděpodobné, že hůře již nebude a ekonomická situace se začne zvolna zlepšovat. Aby se tak stalo, je klíčové, aby poklesla inflace a mzdy začaly opět reálně růst. Pak se obnoví i poptávka v ekonomice,“ dodává Franče.
Za celý letošní rok tržby maloobchodu podle odhadu Deloittu klesnou o 3,9 procenta. To je o něco málo optimističtější prognóza než ta od Banky Creditas. Příští rok by maloobchod měl růst tempem 4,2 procenta, uzavřel Franče.
Spotřebu Čechů nadále drtí mimořádná inflace a finanční vyčerpání řady domácností, stabilizace je však už na obzoru. V zahraničí, kam míří za lácí i kvalitou, utrácí více a více Čechů, a to desítky miliard, píše ve svém komentáři ekonom Lukáš Kovanda.Lukáš Kovanda: Češi více promýšlejí, za co utratí peníze. A častěji nakupují za hranicemi, je tam levněji
Názory
Minimální mzda by měla od ledna vzrůst o 1600 korun na 18 900 korun. Do pár let by se měla ustálit na 45 procentech průměrné mzdy. Od roku 2025 by se měla začít zvedat podle vzorce, který upraví zákoník práce. Zvýšit by se měly celkem čtyři z osmi stupňů zaručených mezd, uvedl na tiskové konferenci ve středu ráno ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL). Návrh projedná příští týden vláda.Minimální mzda vzroste o 1600 korun, říká ministr práce Jurečka
Politika
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.