Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Seriál Elektromobilita: Jak šel čas s elektromobily a co přinese jejich nejistá budoucnost

Kryštof Kněžínek a Jakub Hotěk
AutosEU Limited/ užito se svolením

Chcete vědět vše o elektromobilech a elektromobilitě, ale nechcete číst desítky studií? Sledujte nový seriál Elektromobilita, který pro newstream.cz každý týden připravuje tým mladých podnikatelů AutosEU Jakuba Hotěka (vlevo) a Kryštofa Kněžínka.

Reklama

Ač by to tak mohlo vypadat, elektromobily nejsou novodobým fenoménem. První elektřinou poháněný kočár vznikl už ve 30. letech 19. století. Dvacátému století ale dominovaly spalovací motory. Byly levnější na výrobu, měly větší dojezd a doplňování paliva zabralo vesměs pár minut. Navíc zaburácet silným motorem na silnici s sebou neslo určitý nádech moci.  

Kryštof Kněžínek a Jakub Hotěk

Chcete elektroauto výhodně? Dva čeští studenti vymysleli, jak na to

Myšlenka na byznysprojekt vychází z obyčejného blogu o novinkách ze světa elektromobility. Kolem něj vznikla komunita nadšenců a nedlouho poté také firma - evropské online EV tržiště s názvem AutosEU Limited. „Chceme posouvat hranice možného ve světě elektromobility,“ říkají zakladatelé, čtyřiadvacetiletý Jakub Hotěk a o rok starší Kryštof Kněžínek.

Přečíst článek

Zatímco si spalovací motory užívaly své místo na výsluní, elektroauta se dál vyvíjela. Odhodlaná vydobýt si náležité postavení na trhu, zabrnkala nejen u Evropské unie na správnou notu. Rostoucí povědomí o enviromentálních problémech zapříčinilo, že se svět už v 90. letech minulého století začal pomalu obracet k elektrickým motorům jako k udržitelným spasitelům budoucnosti.  

Když se vzdálené představy staly realitou 

Větší haló způsobila až Tesla, když v roce 2008 uvedla na trh model Tesla Roadster, který nabízel do té doby nepředstavitelný dojezd 320 km na jedno nabití. Tesla tímto počinem dokázala, že i elektromobily mohou být výkonné a pro běžné řidiče nejen užitečné, ale i atraktivní.  

Reklama

Po uvedení Tesla Roadster se elektromobily stávaly stále častěji tématem konverzací o budoucnosti automobilového průmyslu. Inovace přibývaly a využití elektrických aut v každodenním životě najednou bylo uvěřitelnější než kdy dřív. Pro mnohé byla představa budoucnosti, ve které spalovací motory nemají místo, stále vzdálená. Aspoň až do roku 2023, kdy Evropská unie přišla s radikálním zákazem prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Mlhavá budoucnost elektromobility se náhle stala skutečností, která čeká za rohem.  

Ne každému se ale zákaz zamlouval. „Málo lidí o této tématice mluví bez skryté agendy. Pravda je ale taková, že elektroauto určitě není pro každého. Naopak, když vidím, jak dnes EU tlačí k tomu, aby elektrická auta byla jediná nabízená na trhu, tak nad tím trochu kroutím hlavou. Především protože ne každá rodina je na elektromobil připravená, a tudíž se jim nemusí investice vrátit,“ komentoval Jakub Hotěk z AutosEU. 

„Upřímně si myslím, že toto omezení se zamete pod koberec. A pokud ne, tak nepřipravená infrastruktura spolu s dalšími omezeními, které elektromobily stále pro mnohé lidi představují, zapříčiní velké problémy,“ uvedl maldý podnikatel již dříve v rozhovoru pro FreshStart.

Aha! Elektromobil není automaticky klimaticky neutrální? 

„Překvapující“ zjištění ukázalo, že elektromobily nelze automaticky označit za klimaticky neutrální. Do emisní bilance se totiž započítává celý životní cyklus auta. Zatímco běžným autům kazí emisní bilanci výfuk, elektromobily mají svůj výfuk v uhelných elektrárnách. Většinově jsou totiž nabíjena energií vyráběnou z uhlí. „Dalším problémem jsou samozřejmě baterie a nakládání s nimi,“ dodává Hotěk.

Právě uhlíková neutralita přitom byla hlavním důvodem, proč EU a další světové velmoci tlačily elektromobily do popředí. Tento přístup se má nyní změnit. Evropská komise pravděpodobně přezkoumá a případně zreviduje zákaz spalovacích aut.  

Pozor: Návrat ke spalovacím motorům by byl krokem zpět 

Elektromobily nejsou tak ekologické, jak jsme si mysleli, nebo spíš, jak jsme doufali. Zatím! Vysnili jsme si udržitelnou budoucnost, ale narazili jsme na tvrdou realitu elektromobility a je na čase sundat zelené brýle. Překážky na cestě za udržitelnější a inovativnější budoucností by nás ale neměly smést z této cesty. 

Návrat čistě ke spalovacím motorům by mohl být krokem zpět v mnoha odhledech. Přestože dopad elektromobilů na životní prostředí zatím není nulový, mají mnohem větší šanci stát se klimaticky neutrálními dopravními prostředky než auta se spalovacím motorem.  

Elektromobily jsou hnacím motorem inovací v oblasti baterií, obnovitelných zdrojů energie a inteligentních dopravních systémů. Výzkum a inovace v oblasti elektromobility v posledních letech navíc několikanásobně převýšily rozvoj aut se spalovacími motory.   

Přestože zatím nejsou dostatečně ekologické, stále platí, že elektromobily jsou: tišší, tudíž snižují hlukové znečištění životního prostředí, méně náročné na údržbu, technologicky napřed oproti spalovacím motorům, tudíž poskytují lepší zážitek z jízdy. 

Elektromobily ještě nejsou pro každého, ale je to budoucnost

Nejistota kolem elektromobilů vzniklá novými zjištěními nemění nic na tom, že elektroauta představují budoucnost automobilového průmyslu. Jen možná ne tak blízkou, jak jsme si představovali. Už nyní elektromobily technologicky dohnaly a v některých ohledech i překonaly běžná auta se spalovacími motory. Jen prozatím nejsou pro každého.  

„Nemusíme šikanovat vývoj aut se spalovacími motory a zakazovat jejich prodeje. Věřím, že k elektroautům dříve či později dospějeme přirozeně. Momentálně ale nejsou pro každého a ani bych to tak nechtěl propagovat. Jsou pro lidi, kteří si je mohou dovolit, kteří se vyžívají v nových technologiích a kteří maximálně dokážou zužitkovat jejich výhody,“ dodává na závěr Hotěk, majitel AutosEU. 

Autorkou textu je Adéla Mrzílková, AutosEU  

Čínská automobilka BYD

Konec vlády Tesly na poli čistě elektrických aut? Na trůn se dere gigant z Číny

Na nejlepší cestě stát se králem na poli elektromobility je v současné době čínská automobilka BYD. Server CNBC na základě výpočtů a sdělení analytiků uvedl, že v letošním roce by měl tento gigant překonat i Muskovu Teslu.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme