Reklama

FreshStart: Dostupný elektromobil? Volkswagen Golf, prozrazuje zakladatel AutosEU Jakub Hotěk

Anna Kolibíková

Začal psaním článků o elektromobilech, dnes má firmu, která se věnuje jejich nákupu i prodeji. Jakub Hotěk stojí za vznikem firmy AutosEU orientující se nejen na elektrické vozy, ale i hybridy. Ačkoliv dle jeho slov nejsou elektromobily pro každého, řídit by si ho měl vyzkoušet každý. Na co si dát při výběru aut pozor? A jak lze propojit podnikání se studiem? Odpovídá Jakub Hotěk v dalším rozhovoru série FreshStart.

Reklama

Jsou elektrická vozidla ekologičtější?

Ve skutečnosti to tak není. Argument, že spotřebovávají elektřinu, a ne ropu, je pravdivý, ale i elektřina se musí nějak vyrobit. V České republice nemáme obnovitelné zdroje a spoléháme se na ropu a uhlí. Elektrická vozidla sice jsou ekologičtější, ale ne o tolik, o kolik tvrdí politici a prodejci. Také se nemluví o bateriích, u kterých zatím neexistuje ekologický způsob jejich likvidace. Je to velký problém, který není vyřešený.

Ilona Kněžínková
video

FreshStart s Ilonou Kněžínkovou: Domov pro seniory nemusí být odkladiště

Ilona Kněžínková, majitelka Domu u Agáty už téměř deset let ukazuje, že domov pro seniory nemusí být jen místo na dožití. Jak si její klienti užívají život na stará kolena plnými doušky, se dočtete níže. „Můj manžel někdy v roce 2012 objevil prvorepublikovou vilu z roku 1935, která od svého vzniku fungovala jako zdravotní středisko,“ vypráví Ilona, jak s manželem objevili krásný objekt v pražské čtvrti Řeporyje mezi Prokopským a Dalejským údolím. „Po koupi jsme vilu kompletně zrenovovali, protože byla v katastrofálním stavu, a rozhodli jsme se jí navrátit původní účel.“

Přečíst článek

Pozor na baterku u deset let starého elektrovozu

Jaký je pro řidiče rozdíl mezi elektrickým a běžným autem?

Doporučil bych každému, aby si vyzkoušel řídit elektromobil. Od auta se spalovacím motorem je to naprosto odlišné. Když do něj člověk jednou sedne, nebude chtít nic jiného. Nejde ani tak o rychlost, ale o pocit. Cítíte se jako v budoucnosti. Když jedete třeba v BMW iX, nic neslyšíte, je to zvláštní. 

Reklama

Na co by si měl dát případný kupec pozor při výběru elektromobilu? 

Při koupi ojetých vozidel je nejdůležitější zjistit stav baterky. Na tom není nic složitého – odborník napojí počítač na auto a zjistí její kapacitu. U starších vozidel z roku 2012 doporučuji nejít pod sedmdesát procent. U elektrických vozidel je nevýhoda, že se baterie většinou musí vyměňovat jako celek, což může vyjít klidně na čtyři sta tisíc korun. 

Je také nutné zvážit, kolik toho člověk denně najezdí, jestli se pohybuje jen po městě nebo jezdí na delších tratích. Elektromobil totiž není pro každého, a to především kvůli tomu, že v mnoha zemích není dobrá infrastruktura. Lidé nemají možnost nabíjení vozidel a roli hrají i zvyšující se ceny energií. Hybridní auta jsou momentálně mnohem výhodnější volbou.

Tomáš Kadlec a Vilém Ráček
video

FreshStart s pekaři Kadlecem a Ráčkem. Jak se pečou nejkřupavější croissanty?

Kamarády Tomáše Kadlece a Viléma Ráčka spojuje kromě golfu i láska k pečivu. Jejich řemeslná pekárna s francouzským pečivem William Thomas Artisan Bakery se v posledních dvou letech rozrostla na tři pobočky. Na pečivo od brněnské dvojice se sjíždějí lidé z celé republiky. „To je ta francouzská gastronomie. Vezmete pár kvalitních surovin, tři dny se jim věnujete, a pak z toho vznikne něco výborného,“ říká Tomáš. Jak vypadala jejich cesta od sportu k pečivu nebo co je to kroláč se dozvíte v následujícím rozhovoru.

Přečíst článek

Jaké elektromobily byste doporučil?

Mezi ty nejlepší a cenově dostupná vozidla patří elektrický Volkswagen golf. Za střední z hlediska ceny považuji Teslu model 3 nebo BMW i4. V kategorii nejdražších bych poradil například Mercedes EQS.

Časem neplýtvám

Jaký máte názor na Elona Muska?

Je pro mě velkým idolem, především jako člověk. Má drive a je zřejmé, že těžce pracuje. Nedokážu si představit, že bych vedl tři velké firmy a měl rodinu. Já sám mám pouze tento startup a už tak je to náročné.

Petr Kovařík
video

FreshStart: Jím i dvě tabulky čokolády denně, říká spolumajitel Pražské čokolády Kovařík

Petr Kovařík je spolumajitel Pražské čokolády, autor knihy Síla hotentota, má vlastní podcast „Jaké chceš Česko“ a k tomu má rodinu a věnuje se sportu. Sám o sobě říká, že je z půlky čokoláda, kterou považuje za superpotravinu. Skrze své projekty se snaží šířit osvětu o tom, co dělá, proč to dělá a že podnikání neslouží jen k výdělku.

Přečíst článek

Mimo podnikání ještě studujete ekonomii na University of St Andrews ve Skotsku. Jak to zvládáte?

Dostat se na Oxford, Cambridge nebo Saint Andrews bylo mým snem. Je to ale hodně náročné, ne že ne. Hlavně časově. Jednou jsem se díval do osnov předmětu, u kterého byl doporučený čas věnovaný studiu dvě stě hodin. Mám už ale před sebou jen poslední rok. 

Jaký rozdíl vidíte mezi českými a zahraničními školami?

V zahraničí se učíte způsobem dané univerzity. Dávají nám větší volnost, učíme se více sami a dávají velký důraz na kritické myšlení. Nutí nás se nad věcmi více zamýšlet a je důležité představovat i jiné než jen konvenční názory. Při psaní esejí chtějí informace navíc, takže pokud chce někdo nejlepší možnou známku, musí si k dané látce dohledávat věci doma.

Jak podnikají mladí? Sledujte setiál FreshStart

Jaký máte studentský život?

Rád si zajdu s přáteli na drink. Naše univerzita se ale nachází v městečku, kde je jen pár ulic a není tam moc podniků. To mě nutí k tomu, abych neplýtval časem. Takže pracuji a učím se více než dřív.

Každý problém je příležitost

Máte nějakou zásadu, kterou se při podnikání řídíte? 

Snažím se držet slovo. V oblasti servisu to ani jinak nejde. Osobně jsem zažil případy, kdy si lidé vzali moc velké sousto a pak ho nesplnili. Tím vznikají problémy i pro ostatní ve firmě a nepůsobí to dobře. Proto se snažím být při jednání s kolegy i klienty předvídatelný. 

Riva Karo
video

FreshStart s Rivou Karo: Podnikat může každý

Riva Karo založila Komplexlajf kvůli tomu, že chtěla pomáhat lidem cítit se lépe. Sama vystudovala potravinářství na České zemědělské univerzitě, kde ještě dokončuje inženýrský stupeň. Zabývá se především výživou a mýty o ní. Komplexlajf, jak už sám název napovídá, je ale mnohem více než jen jídlo. Jejich základní motto zní: wellbeing, jak ho neznáte.

Přečíst článek

Jakým způsobem reagujete na proměny trhu s elektrickými automobily? 

Kvůli invazi na Ukrajině se trh drasticky proměnil a omezil. Vyrábí se tam řada interiérů a jejich produkce se přerušila, což se projevilo na počtech aut ke koncovému prodeji. Například u modelů BMW i3 se čekací lhůta prodloužila ze čtyř měsíců na rok a půl. Tím pádem dochází k nadužívání ojetin a celkovému zmenšení počtu prodávaných vozů. Tento problém jsme ale vnímali jako příležitost. Vytvořili jsme dotazník, kde nám zákazníci specifikují, jaké auto hledají. My se ho potom snažíme najít přes naše sítě dealerů. Funkce funguje jen krátce, ale těší se velké popularitě zákazníků.

Co byste poradil začínajícím obchodníkům? 

Nebát se neúspěchu. Obzvláště ze začátku člověk často uslyší „ne“. Musí to ale vnímat jako prostor pro neustálé zdokonalování. 

FreshStart: 3Kurátorky
video

FreshStart: Mladé kurátorky dokazují, že v umění lze podnikat

Diana Kněžínková, Kristýna Hájková a Alžběta Horáčková jsou tři kamarádky, co milují umění. Seznámily se při studiu kurátorství a založily společnost 3Kurátorky. Kurátorství pocházející z latinského slova curare znamená pečovat. „Řekla bych, že se česká společnost začala o současné umění zajímat v posledních pěti až deseti letech, díky designu,“ říká Diana Kněžínková.

Přečíst článek

Syndrom vyhoření
video

FreshStart: Jak poznat syndrom vyhoření

Pocit vyčerpání, únava, negativní emoce spojené s prací a snížená efektivita v zaměstnání. Tyto body tvoří dle Světové zdravotnické organizace základní příznaky syndromu vyhoření. Ne každý si může dovolit odejít z práce a tím utnout zdroj stresu. Účinnou prevenci tak může tvořit několik následujících bodů, které zároveň fungují jako první pomoc v případě, kdy už práce začíná přerůstat přes hlavu.

Přečíst článek

Reklama

Související

Problémem budoucnosti budou baterie do elektroaut

Jestli se bojíme zákazu spalovacích motorů? Problémem budou baterie pro elektrovozy, varuje manažer VW

Přečíst článek
Škoda Enyaq IV

Stanislav Šulc: Škodovka není luxusní auto. Těm se na rozdíl od ní loni dařilo

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme