Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Retail má před sebou ještě řadu hubených měsíců. Obrat přijde asi až příští rok

nákupy, ilustrační foto
iStock

Tržby v maloobchodu začnou výrazněji růst až se zvýšením reálných mezd a útlumem obav ze stoupající nezaměstnanosti, shodují se analytici. Podle některých z nich se tak však může stát až v příštím roce.

Reklama

Maloobchodní tržby v Česku v únoru meziročně klesly desátý měsíc za sebou. Pokles ale zpomalil z lednových 6,8 procenta na 6,4 procenta. Meziměsíčně měli obchodníci tržby nižší o 0,4 procenta. Uvedl to dnes na webu Český statistický úřad.

„Výhled maloobchodu není příliš optimistický. Pokles reálných mezd bude pokračovat po zbytek tohoto roku. Reálně růst by mohly mzdy až v příštím roce,” řekl ekonom společnosti Deloitte Václav Franče.

Maloobchodní tržby klesly desátý měsíc za sebou.

Maloobchodní tržby klesly desátý měsíc za sebou, pokles ale zpomalil

Maloobchodní tržby v Česku v únoru v meziročním srovnání klesly desátý měsíc za sebou. Pokles ale zpomalil na 6,4 procenta z lednových revidovaných 6,8 procenta. Meziměsíčně měli obchodníci tržby nižší o 0,4 procenta. Informoval o tom Český statistický úřad (ČSÚ).

Přečíst článek

Retail má před sebou ještě pár hubených měsíců

Mzdy by ale podle hlavního ekonoma Cyrrusu Víta Hradila neměly letos za inflací zaostávat tak výrazně jako v minulém roce. „Pokud navíc na trhu s energiemi nedojde k dalšímu neočekávanému dramatu, lze čekat úlevu i na složenkách za elektřinu a zemní plyn,“ doplnil. I tak se však podle něj dá očekávat, že maloobchodní tržby letošní rok zakončí v meziročním poklesu asi o čtyři procenta.

„Dokud se příjmová situace českých domácností neobrátí a reálně si si lidé nepolepší, čeká maloobchod ještě několik hubenějších měsíců. Je to však statistika tržeb nikoliv marží nebo zisků, takže o skutečné finanční situaci obchodníků až tolik vypovídat nemusí,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Češi podle hlavního analytika spořitelního družstva Citfin Tomáše Wolfa nyní utrácejí především za potraviny, ostatní výdaje jdou stranou, uvedl. Odráží se to především v klesajících tržbách e-shopů, řekl. „V oblasti e-commerce byl boom v době zavřených kamenných obchodů, ale od té doby zájem spotřebitelů klesá a v únoru to byl další meziroční propad tržeb o 7,7 procenta,“ uvedl.

aMAZON

E-shopy čeká složitý rok, ukazují data za první kvartál

Obrat tuzemských internetových obchodů v prvním čtvrtletí meziročně klesl o 13 procent. Důvodem je ekonomická nejistota zákazníků a trvající vysoká inflace. Vyplývá to z údajů internetového srovnávače Heureka.cz.

Přečíst článek

Češi jezdí za levnými nákupy do Polska

Na pozitivní obrat v maloobchodních tržbách je podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka stále brzy. „Příjmy domácností zůstávají i nadále zatíženy velmi vysokou inflací a reálně klesají. Avizované a probírané vládní kroky, které mají za úkol stabilizovat veřejné finance, navíc nabádají domácnosti k opatrnosti,“ uvedl.

Češi šetří na potravinách, jinak ale v únoru celkově nakupovali více, než se čekalo.

Lukáš Kovanda: Češi šetří na potravinách, ale jinak se nákupní nálada zlepšuje

Češi šetří na potravinách, jinak ale v únoru celkově nakupovali více, než se čekalo, své útraty zvýšili třeba za oděvy a obuv. Jejich nákupní náladu podporuje uklidnění situace kolem cen energií a teplé počasí, píše Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Přečíst článek

To, že Češi utrácí méně, je podle hlavního ekonoma Generali Investments Radomíra Jáče zátěží pro vývoj HDP. „Spotřeba domácností má na celkový výkon ekonomiky zásadní vliv,“ uvedl. Podle hlavního ekonoma společnosti BH Securities Štěpána Křečka je problémem také to, že Češi ve větší míře jezdí za nákupy do zahraničí, a tuzemští obchodníci tak přicházejí o peníze. „Oblíbené je hlavně Polsko díky nižší cenové hladině než v České republice. Lidé však mohou ušetřit na některých položkách i při nakupování v Německu. Tamní produkty jsou navíc mnohými spotřebiteli považovány za kvalitnější než ty české,“ doplnil.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat

Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat

Přečíst článek
Tržby obchodů klesly patnáctý měsíc za sebou. K růstu se po roce a půl vrátily e-shopy

AKTUALIZOVÁNO: Tržby obchodů klesly patnáctý měsíc za sebou. K růstu se vrátily e-shopy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme