Přechod k ekologickému palivu zdraží letenky a zpomalí nárůst poptávky
![British Airways](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/n8nnf5daiStock-1264345178.jpg)
Náklady na dekarbonizaci letecké dopravy povedou k růstu cen letenek. Počet cestujících v letecké dopravě by se však měl v příštích letech přesto dál zvyšovat. S odkazem na zprávu aliance britského leteckého průmyslu to uvedla stanice BBC. Sustainable Aviation, která zahrnuje například leteckou společnosti British Airways, londýnské letiště Heathrow či výrobce letadel Airbus. Lidé podle aliance budou stále chtít létat, a to navzdory „mírně vyšším nákladům".
Klíčovou součástí cesty leteckého průmyslu k uhlíkové neutralitě budou podle aliance udržitelná letecká paliva (SAF). Sustainable Aviation předpokládá, že tato paliva se budou do roku 2050 na celkové spotřebě paliv při letech v Británii podílet minimálně třemi čtvrtinami.
Ekologické palivo je dosud mnohokrát dražší
SAF se vyrábějí z obnovitelných zdrojů, jako je zemědělský odpad, a snižují uhlíkové emise o 70 procent ve srovnání s tradičními palivy. Náklady na jejich výrobu jsou ale v současnosti několikanásobně vyšší a podle aliance tyto náklady budou muset být přeneseny.
Po téměř třetinu minulého století byla letecká přeprava nadzvukovou rychlostí realitou, ale před dvaceti lety přišel její konec. Návrat dopravních letounů překonávajících rychlost zvuku zůstává i dnes v nedohlednu.
Dvacet let od konce nadzvukových letounů Concorde. A další jsou v nedohlednu
Enjoy
Předseda aliance Matthew Gorman uvedl, že „ekologický příplatek" bude mít určitý dopad na budoucí poptávku po letecké dopravě. Dodal nicméně, že letecký průmysl by nadále mohl zažívat výrazný růst, protože většina lidí „ráda zaplatí za cestování o trochu více". Do roku 2050 proto stále očekává nárůst počtu cestujících o téměř 250 milionů ročně.
Sustainable Aviation rovněž tvrdí, že přechod k ekologičtější letecké dopravě představuje velkou příležitost pro Británii, která má jednu z největších sítí pro globální leteckou dopravu. V Británii se nyní plánuje až pět továren na výrobu paliv SAF, do jejichž rozvoje investuje i britská vláda. Aliance se nicméně obává, že investory by mohly z Británie odlákat výrazné daňové úlevy v jiných evropských zemích a Spojených státech a vyzývá britskou vládu k opatřením, jež by zmírnila cenový rozdíl mez SAF a tradičními palivy.
Letenky z Prahy patří poslední dobou k těm nejdražším v Evropě. U delších letů se při odletu z jiného evropského města dají ušetřit desetitisíce korun.
Zdeněk Pečený: Proč nás aerolinky berou na hůl?
Názory
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.