Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Hotovost? Nikoliv. Češi preferují platbu kartou, její používání se zvýšilo

ilustrační foto
ČTK
 ČTK

Češi čím dál víc upřednostňují placení kartou. Zatímco v roce 2018 zákazníci platili bezhotovostně ve 46 procentech případů, nyní v 59 procentech. Pokud by nenaráželi na obchodníky, kteří karty nepřijímají, byly by bezhotovostní víc než tři čtvrtiny plateb v ČR. Vyplývá to z průzkumu, který udělal poskytovatel karet Mastercard mezi 1200 respondenty.

Reklama

Češi podle autorů průzkumu preferují bezhotovostní platbu i v případě, že u sebe mají dostatek hotovosti a bankovky a mince vnímají jako nutnou rezervu, kterou mají v peněžence někdy i týdny bez využití. Tento přístup deklarovala více než polovina oslovených lidí, uvedli.

Z míst, kde by Češi uvítali možnost platit kartou nejvíce, vedou podle průzkumu lékaři. U nich by chtělo bezhotovostně platit 40 procent. Na trzích 38 procent, na úřadech 23 procent a v restauracích 22 procent. Dvě třetiny zákazníků od nákupu odradí, když obchodník karty neakceptuje.

Německá ekonomika bude ve třetím čtvrtletí zřejmě opět stagnovat

Německá ekonomika se nadále nachází ve slabé fázi a bude stagnovat

Německé hospodářství bude ve třetím čtvrtletí pravděpodobně pokračovat ve stagnaci, předpověděla německá centrální banka. Ve své pravidelné měsíční zprávě o vývoji ekonomiky rovněž varovala, že cenové tlaky zůstávají vysoké a narůstá riziko, že inflace se bude po delší dobu držet nad dvouprocentním cílem Evropské centrální banky.

Přečíst článek

„Za poslední roky se v Česku pravidelně zvyšuje počet terminálů a desítky tisíc obchodníků si vyzkoušely, jaké výhody jim přijímání karet přináší. Efekt na nárůst obratu je evidentní,“ uvedl ředitel rozvoje prodeje Mastercard pro ČR a Slovensko Martin Dolejš.

Zároveň s tím, jak se placení digitalizuje, taky roste počet lidí, kteří při nákupech používají jenom mobil nebo hodinky a klasickou fyzickou platební kartu nemají nebo si ji nechávají jen jako zálohu. Tvrdí to více než třetina respondentů. Čím dál víc lidí platí podle autorů průzkumu kartou vše, i malé platby kolem dvaceti korun.

Bezhotovostní platby se stále více prosazují rovněž v dobročinnosti a charitě. Prodejci, kteří přijímají bezhotovostní platby, si navíc podle společnosti Mastercard vydělají o pětinu více. V posledních dvou letech věnovalo peníze potřebným 62 procent Čechů. Nejčastěji v poslední době přispívali na pomoc Ukrajině, dále posílali peníze organizacím, které pomáhají lidem se zdravotním postižením, lidem bez domova a zvířatům.

Peking kontroluje příliv zahraničního kapitálu. Západní peníze do země přesto proudí. Skrze daňové ráje.

Čínská centrální banka povolila šrouby méně, než se čekalo. Akcie letí dolů

Čínská centrální banka v pondělí podle očekávání podruhé za tři měsíce snížila jednu ze svých klíčových úrokových sazeb. Chce tak povzbudit váznoucí ekonomické oživení po pandemii covidu-19. Jiné sazby ale ponechala beze změn, což podle agentury Reuters překvapilo investory a vedlo k poklesu čínských akcií.

Přečíst článek

Za neochotou některých obchodníků přijímat platby kartou může být podle odborníků snaha snížit daňové odvody. „Za rozhodnutím obchodníka nepřijímat platební karty může být směs více různých motivů. Obchodník může mít pocit, že práce s hotovostí je pro něj levnější než provoz terminálu, nebo že zájem ze strany klientů o platbu kartou není dost velký. Ale také může jít o obchodníkovu snahu snížit svou daňovou povinnost," uvedl analytik České spořitelny Michal Skořepa.

Senát letos v únoru zamítl iniciativu skupiny senátorů kolem Jitky Chalánkové z klubu ODS a TOP 09 k ústavnímu zakotvení práva na platbu v hotovosti. Chalánková poukazovala na obavy lidí z toho, že se bezhotovostní platby stanou v souvislosti s rozvojem digitalizace buď povinnými, nebo že hotovostní úhrady zcela vytlačí. V červnu Chalánková uvedla, že chystá návrh, který by zakotvil právo občanů nevyužívat informační technologie. Doplnil by podle ní její původní návrh na uzákonění práva na platby v hotovosti.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Češi platí hotovostí více než před rokem. Roste počet obchodníků, kteří neberou karty

Češi platí hotovostí více než před rokem. Roste počet obchodníků, kteří neberou karty

Přečíst článek
Nový způsob bezhotovostního placení Cvak má být jednoduchý i pro stánkaře či řemeslníky.

Čtveřice bank přináší nový způsob placení kartou Cvak. Zaplatíte tím instalatérovi i na stánku

Přečíst článek
Klienti bank, kteří si pořídí energeticky šetrný dům, mohou od banky získat nižší úrokovou sazbu na hypotéce.

Banky zelenají. Poznají to například ti, kteří si pořizují nové bydlení

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme