Platba hotovostí pomalu mizí. Češi na dovolené v zahraničí preferují karty
Češi začínají na zahraničních dovolených platit čím dál méně hotově. Letos platilo na dovolené 11 procent Čechů pouze hotovostí, zatímco ještě před rokem to bylo 24 procent. Nejpočetnější skupinou na dovolených jsou aktuálně Češi, kteří platí většinou kartou a občas hotovostí. Jde o 36 procent turistů. Vyplývá to z průzkumu společnosti STEM/Mark pro Home Credit mezi 510 respondenty.
„Přestože jde pouze o rozdíl roku, v platebních zvyklostech se projevilo několik rozdílů. Největší skupina, která platí většinou kartou a jen občas hotovostí, čítala v roce 2024 plných 36 procent respondentů, zatímco u dovolených v roce 2023 si tuto variantu plateb vybralo jen 26 procent dotázaných,“ uvedl finanční analytik společnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.
Tím se také výrazně změnila kategorie platících jen hotovostí. „Zatímco v roce 2023 platilo výhradně hotovostí 24 procent dotázaných, letos to bylo pouhých 11 procent. Pomalu se domácí trend, kde více než dvě třetiny zákazníků platí výhradně bezhotovostně, přepisuje i do plateb v zahraničí,“ dodal Ondrušek.
Kategorie turistů, která platí na dovolené většinou hotovostí a jen občas kartou, se nemění a v obou letech, tedy letos i loni, tvořila čtvrtinu ze všech. Cestovatelů, kteří platí pouze kartou všude tam, kde to jde, bylo v obou letech stejně, a to osm až devět procent.
Polovodičové čipy dnes najdete ve všech klíčových odvětvích a Česko jako průmyslová země se musí novým trendům přizpůsobovat, řekl v rozhovoru pro Export.cz první náměstek ministra zahraničí Jiří Kozák. Upozornil, že chystaná investice největšího světového výrobce čipů, tchajwanské TSMC, v Drážďanech je šancí pro uplatnění českých firem a výzkumníků.Jiří Kozák: Exportní závislost na Německu je nezdravá. Firmám ukazujeme, že jsou i jiné trhy
Leaders
V zahraničí už naprostá většina českých turistů hotovost nevybírá. Polovina nikdy, výjimečně nebo občas 48 procent. A pokud jde o množství karet, tak na dovolenou si v 76 procentech případů berou jednu až dvě karty, 23 procent respondentů uvedlo, že jich má tři a více.
Zároveň klesá počet lidí, kteří si před dovolenou vybírají nebo vyměňují hotovost v zahraniční měně. Letos si už žádné peníze nevybralo 16 procent turistů a jejich počet se zvyšuje, meziročně je to nárůst o tři procentní body.
Fintechová společnost Revolut se dohodla na odprodeji části akcií investorským skupinám Coatue, D1 Capital Partners a Tiger Global. Dohodnuto. Investoři odkoupí část akcií Revolutu, firma se stane evropským gigantem
Money
Po dvou letech spoření, po dobu vysoké inflace, kdy Češi odkládali spotřebu, nákupy bytů, se nyní, při snižování úrokových sazeb, se sluníčkem a návratu dobré nálady, opět pustili do utrácení.Dalibor Martínek: Klobása za 130, pivo za 65. Češi se rádi nechají odrbat, mají dobrou náladu
Názory
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.