Dceřinka největší německé banky lhala o tom, jak moc je odpovědná. Zaplatí tučnou pokutu

Státní zastupitelství ve Frankfurtu nad Mohanem vyměřilo německému správci aktiv DWS pokutu 25 milionů eur (624 milionů korun). Informovala o tom agentura Reuters. Vyšetřování prokázalo, že se tato dceřiná společnost finančního domu Deutsche Bank dopustila takzvaného greenwashingu, což je snaha prezentovat se jako firma zodpovědná k životnímu prostředí, i když ve skutečnosti tomu tak často není.
Společnost veřejně prohlašovala, že je lídrem v investování v souladu s environmentální, sociální a firemní odpovědností (ESG) a že ESG je „nedílnou součástí (její) DNA“. Tato prohlášení však podle vyšetřovatelů neodpovídala skutečnosti. DWS tak přibližně od poloviny roku 2020 do konce ledna 2023 uváděla investory v omyl, dodalo frankfurtské státní zastupitelství.
„Vítáme, že vyšetřování státního zastupitelství ve Frankfurtu nad Mohanem proti společnosti DWS bylo ukončeno,“ uvedla společnost v prohlášení. „Pokutu uloženou státním zastupitelstvím ve Frankfurtu nad Mohanem akceptujeme. Už v předchozích letech jsme veřejně uvedli, že náš marketing byl v minulosti někdy přehnaný,“ dodala firma s tím, že urovnání sporu nijak neovlivní jeho finanční výsledky v prvním čtvrtletí, neboť firma už si vytvořila dostatečné rezervy.
Vyšetřování začalo v roce 2021. Pokuta za porušení německých zákonů o finančních investicích přichází poté, co DWS v roce 2023 přistoupila na to, že ve Spojených státech zaplatí 25 milionů dolarů za urovnání obvinění z prezentace nesprávných údajů o investování do ESG a za nedostatečnou prevenci praní špinavých peněz.
Udržitelnost hraje čím dál větší roli v řadě oblastí. Přístup malých a středních podniků i velkých korporací přitom není žádnou výjimkou. Stupeň udržitelnosti začíná být důležitým faktorem nejen pro potenciální zákazníky nebo zaměstnance firem, ale také pro mnohé instituce. „Jako zodpovědný pojistitel hledáme cesty, jak vycházet vstříc klientům, kteří aktivně řeší rizika spojená s klimatickou změnou, mobilitou nebo třeba obnovitelnými zdroji,“ upřesňuje Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny.
Udržitelné podnikání začíná být samozřejmostí a povinností, podporují ho i pojišťovny
Money
Udržitelnost, ESG a CSRD. To jsou pojmy, které na nás míří ze všech stran. Nejvíc je asi v tuto chvíli řeší velké firmy, kterých se už příští rok budou týkat první nefinanční reporty za rok 2024. Jak ale zmiňuje Martin Křivánek, který vede ESG služby v KPMG, systém je nastaven tak, že budou muset reportovat víceméně všichni a této povinnosti během dalších pár let nikdo neunikne. „Kdo začíná reportovat jako jeden z prvních, potřebuje informace nejen o sobě, ale i o celém svém dodavatelsko-odběratelském (resp. hodnotovém) řetězci. Důležité je, kdo dodává suroviny, jak funguje výroba nebo jak to následně distribuujete,“ vysvětluje.
Česko to v otázkách ESG nebude mít lehké, jsme průmyslová země, říká Martin Křivánek z KPMG
Zprávy z firem
Již za dva roky vznikne vybraným společnostem povinnost podávat zprávy o environmentálních, sociálních a správních dopadech svého podnikání vyplývající z nové Směrnice o podávání zpráv podniků o udržitelnosti, CSRD. Podle Viery Kučerové, regionální ředitelky organizace ACCA, která se věnuje vzdělávání a certifikaci profesionálů z oboru financí, se to může týkat až dvou tisíc českých firem. Proces implementace nových pravidel byl zahájen během českého předsednictví EU a členské státy mají 18 měsíců na převedení povinností vyplývajících ze směrnice do národních legislativ.
EU motivuje firmy k udržitelnosti a omezení greenwashingu, říká Viera Kučerová z ACCA
Politika
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.