Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Filantropie v Česku roste. Má ale před sebou řadu výzev

Zdravotnická zařízení dostávají řadu příspěvků od filantropů
iStock
 nst
nst

Češky a Češky nezapomínají na druhé. Ukazují to data o růstu filantropického odvětví, které za necelých 15 let nabobtnal na trojnásobek. A radost podle odborníků i samotných lidí z neziskového sektoru vzbuzuje i to, že rovnoměrně roste institucionální i soukromá pomoc a rovným dílem se na růstu sektoru podílejí menší i větší dárci. To však neznamená, že před sektorem není několik zásadních výzev.

Filantropie v České republice prochází v posledních letech dynamickým vývojem. A to jak z hlediska objemů darů, tak z hlediska struktury dárcovství a zapojení různých subjektů. Zatímco stát nadále hraje klíčovou roli v poskytování sociálních, vzdělávacích či zdravotních služeb, soukromí dárci, nadace a nadační fondy jsou důležitým doplňkem, často výrazně efektivnějším řešitelem aktuálních problémů a potřeb.

Vývoj ukazuje, že vedle okamžité pomoci při krizích, jakou byly například povodně, pandemie či válečné konflikty, se filantropie stále častěji zaměřuje i na dlouhodobé programy a systémové změny. To potvrzuje i rostoucí objem darovaných prostředků a profesionalizace celého sektoru.

Z dat české vlády vyplývá, že zatímco v roce 2012 činila částka darů uplatněných v daňových přiznáních 4,4 miliardy korun, zatímco v roce 2022 to bylo již 12,5 miliardy korun, tedy téměř trojnásobek. Právnické osoby přitom darovaly 8,4 miliardy korun, přičemž se jich zapojilo více než 32 tisíc, fyzické osoby uplatnily dary v daňových přiznáních ve výši 4,1 miliardy korun. Řada příspěvků se v daňových statistikách vůbec neobjevuje. Odborníci proto odhadují, že v roce 2022 celkový objem filantropie přesáhl hranici 18 miliard korun, což je na české poměry rekordní suma. V roce 2023 pak podle odhadů expertů Mapy dárcovství výdaje na dobročinnost dosáhly více než 14 miliard korun.

Zakladatelka konference Good Company Circle Eva Prokešová

Eva Prokešová: Jsme konference pro ty, kteří chtějí investovat do společnosti

Konference Good Company Circle již potřetí přivítá stovky účastníků a nabídne pohled na dění v byznysu, neziskovém sektoru a společensky odpovědném přístupu k podnikání. Letos poprvé bude v novém formátu v prostoru Nová Spirála na pražském Výstavišti. „Rozhodli jsme se doslova zbořit stereotypy klasických konferencí na kobercích a propojit je se skutečným zážitkem,“ říká zakladatelka konference Good Company Circle, manažerka JT International Eva Prokešová.

Přečíst článek

Nadace na vzestupu

Podle Dagmar Goldmannové, ředitelky Via Clarita, je vidět, že u filantropek a filantropů se zájem o založení vlastní veřejně prospěšné organizace zvyšuje a často volí právě nadace nebo nadační fondy. Proto je podle ní vhodné věnovat větší pozornost výzkumu nadačního sektoru, a to nejen ve smyslu objemu přerozdělených prostředků, ale také analyzovat vnitřní fungování, což byla jedna z hlavních motivací pro uskutečnění výzkumu. „V případě nadací a nadačních fondů můžeme také mluvit o strategickém dárcovství, které se vyznačuje dlouhodobostí nebo velmi partnerským přístupem ke spolupráci s podpořenými. Pro neziskové organizace jsou pak takoví partneři klíčoví pro jejich udržitelné fungování a systematickou pomoc potřebným,“ upozorňuje Goldmannová na velmi úzké propojení nadačního a neziskového sektoru.

Nadace a nadační fondy, které sleduje výzkumná agentura STEM, jsou nejčastěji zakládány fyzickými osobami, zejména jednotlivci, ale i rodinami. Následují firmy, které je mohou využívat k naplňování závazků společenské odpovědnosti, budování pozitivního obrazu nebo i podpoře svých cílů obchodních strategií. Většina nadací a nadačních fondů nemá omezenou délku funkčního období členů správní rady. Omezení se týká pouze 6 nadačních fondů z 20 a 8 nadací z 31. Z těch, které omezení mají, polovina (7 z 14) uvádí maximální celkovou délku funkčního období do pěti let včetně. Ve většině nadací a nadačních fondů je členství ve správní radě neplacenou funkcí, pouze v 8 případech z 51 je tato role finančně honorována.

Hostem Sary Polak v podcastu Dobré společnosti  byl Petr Mára
video

Technologie budou už za pár let schopné prodloužit život, říká Petr Mára

Moderátorka Sara Polak si do podcastu Dobré společnosti pozvala Petra Máru. Ten už přes dvacet let přibližuje české veřejnosti svět technologií, a upozorňuje na jejich praktický dopad a význam pro osobní rozvoj. Jako influencer, školitel a podcaster se stal průvodcem pro ty, kteří chtějí porozumět digitální budoucnosti. Petr Mára bude na říjnové konferenci Good Company Circle hovořit o tom, jaký dopad má na lidstvo dlouhověkost a technologická propojenost.

Přečíst článek

Rostou malí i velcí

Nadační fondy oslovené agenturou STEM častěji zmiňují jako pozitivní trendy inovativní přístupy, jako je crowdfunding a zapojení mladší generace do filantropických aktivit. Nadace naopak kladou větší důraz na spolupráci a strategický přístup, často ve spojení s většími dárci a systémovými změnami. Oba typy subjektů se shodují, že současná filantropie vykazuje nárůst vzájemné spolupráce, důraz na dlouhodobý dopad a profesionalizaci celého sektoru.

Jeden z oslovených nadačních fondů například označil za pozitivní jev „nárůst počtu velkých dárců, kteří navíc uvažují více strategicky než v minulosti. Subjektivně nárůst důvěry velkých donorů a firem v nevládní organizace. Nárůst spolupráce mezi donory a nevládkami, postupně se pomalu daří také připojit veřejný sektor a státní správu.“ Naopak členové jedné z oslovených nadací pozitivně vnímají „velký rozvoj individuálního dárcovství a štědrost malých dárců“. Další pak skutečnost, že „vznikají nové nástroje a možnosti, k dispozici je velké množství informací, jak filantropické aktivity uskutečňovat. Dárcovství vnímáme jako promyšlenější často s dlouhodobým dopadem.“

Tomáš Sedláček jako host podcastu Dobré společnosti
video

Těžko hledáme hrdiny, přitom každý z nás nějakého má, říká Tomáš Sedláček

Ekonom, filozof a ředitel Knihovny Václava Havla – a samozřejmě mnohem víc. Tak v podcastu Dobré společnosti představila Sara Polak Tomáše Sedláčka. Ten se zúčastní i říjnové konference Good Company Circle, kde se bude debatovat o filantropii a morálních hodnotách.

Přečíst článek

Řada výzev

Zajímavé je sledovat i proměnu firemní filantropie. Zatímco dříve se mnohé podniky omezovaly na jednorázové dary či sponzoring kulturních a sportovních akcí, dnes se stále více prosazuje strategická firemní filantropie jako součást společenské odpovědnosti. Firmy zakládají vlastní nadace, podporují zaměstnanecké sbírky a zapojují se do dlouhodobých partnerství s neziskovými organizacemi. Takový přístup nejen posiluje jejich reputaci, ale umožňuje jim i efektivněji cílit podporu tam, kde ji jejich obor či region nejvíce potřebuje.

Navzdory pozitivnímu vývoji však česká filantropie čelí i několika problémům. Jedním z nich je roztříštěnost dat a obtížná porovnatelnost mezi jednotlivými zdroji. Chybí jednotná metodika, která by umožnila pravidelně sledovat a vyhodnocovat trendy. Stejně tak se ukazuje, že daňový systém sice umožňuje odečítat dary od základu daně, ale ne vždy motivuje k pravidelnému či dlouhodobému dárcovství. Významnou výzvou zůstává i nerovnoměrné rozložení filantropie mezi regiony – většina prostředků se koncentruje v hlavním městě, zatímco menší regiony mají omezený přístup k nadačním zdrojům. A konečně, pro mnoho neziskových organizací je stále složité udržet stabilní a profesionální fundraising, který by jim zajistil dlouhodobou udržitelnost.

Přestože v Česku se nadacím i nadačním fondům vyhýbají skandály, i tak jedna z oslovených nadací připouští, že k velkým problémům patří zejména „nezájem a nedůvěra i vůči zavedeným nadacím, byť pracují dle platných zákonů.“

Podcast Dobré společnosti s Tomášem Etzlerem
video

Havla si v Číně vážili víc než Zemana, říká Tomáš Etzler

Moderátorka Sara Polak v novém díle podcastu Dobré společnost přivítala bývalého novináře a publicistu Tomáše Etzlera a jejich hlavním tématem bylo povídání o Číně, kde Tomáš jako televizní reportér strávil řadu let.

Přečíst článek

Související

Aneta Martišková ze společnosti Edenred

Aneta Martišková: Společenská odpovědnost pro nás není oddělení. Je to způsob myšlení

Přečíst článek
Organizátorka programu L’Oréal-UNESCO Pro ženy ve vědě Ivona Karvinen

Podpora vědy přináší konkrétní výsledky: inovace, říká šéfka programu L'Oréal-UNESCO Pro ženy ve vědě

Přečíst článek
Doporučujeme