Inflace v Argentině se blíží sto procentům. Vítězství Messiho a spol. by zemi pomohlo
Vedle sportovního úspěchu by výhra v nedělním finále mistrovství světa v Kataru ve fotbale mohla Argentině přinést i ekonomickou vzpruhu. Messi a spol. mohou Argentincům přinést nekonečnou radost a pomoci krotit obří inflaci.
Argentina má lepší předpoklady než její finálový soupeř Francie k tomu, aby využila ekonomický přínos, který obvykle plyne z vítězství na mistrovství světa ve fotbale, píše agentura Bloomberg.
Odvolává se na práci Marca Mella z britské Univerzity v Surrey, podle které se fotbalový mistr světa obvykle těší dodatečnému hospodářskému růstu o 0,25 procentního bodu ve dvou čtvrtletích následujících po turnaji. Messi a spol. by výhrou mohli přibrzdit mohutnou inflační vlnu, která Argentinu zasáhla.
Pořadatelé nejdražšího fotbalového mistrovství světa v historii v Kataru před začátkem turnaje slíbili, že uspořádají první uhlíkově neutrální šampionát. Experti to však zpochybňují, zejména kvůli stovkám spojů letecké kyvadlové dopravy denně mezi Dauhá a okolními městy dopravující fanoušky na utkání a zpět. Důvodem je obrovský nedostatek ubytování pro fanoušky z celého světa v hlavním městě Kataru, kteří tak v řadě případů zvolili nocleh v Dubaji či Rijádu a letecký „shuttle“ na zápasy, napsal server BBC.Uhlíkově neutrální šampionát v Kataru? Nesmysl, tvrdí experti
Money
Sucho a inflace
Projeví se to především nárůstem exportu, protože vítěz se dočká většího mezinárodního zviditelnění, uvedl Mello. Jeho výzkum například ukázal, že po vítězství Brazílie na mistrovství světa v roce 2002 došlo k výraznému nárůstu zahraničních tržeb.
O fotbalové mistrovství světa v Kataru je u sázkařů velký zájem a během základních skupin, které dnes končí, přesáhly sázky dvě miliardy korun. Někteří sázející si přišli i na více než dvoumiliónové výhry. Vyplývá to z informací sázkových kanceláří. Češi během mistrovství světa ve fotbale prosázeli už přes dvě miliardy
Enjoy
A Mello se domnívá, že ze dvou zemí, které se utkají v nedělním finále – v televizi ho bude sledovat polovina planety – má Argentina větší šanci na takový scénář. „U Francie by byl efekt méně výrazný, kdyby titul obhájila, nebylo by to překvapením,“ říká Mello.
Je zřejmé, že sportovní úspěch může podpořit hospodářský růst, hodil by se oběma finalistům.
Francie se potýká kvůli odstávek svých jaderných elektráren s energetickou krizí a vlnou stávek. V Argentině se inflace blíží 100 procentům a trpí suchem, které hrozí, že v příštím roce sníží vývoz úrody. Mello varuje, že již existující ekonomické problémy mohou omezit veškeré zisky, které přinese vítězství.
„Například Španělsko, které trápil vysoký státní dluh, z vítězství na šampionátu v roce 2010 ale nijak zvlášť neprofitovalo,“ podotkl Mello.
Více o ekonomických souvislostech MS v Kataru čtěte zde
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.