Ozempic jako druhý botox. Léky na hubnutí migrují do kosmetických salonů
Zázračné přípravky na hubnutí, tedy původně léky na cukrovku, obsahující účinnou látku semaglutid, nebo tirzepatid se zabydlují ve zkrášlujících salonech a lázních. Vedle originálních léků Ozempic, Wegovy, Zepbound či Mounjaro se objevuje čím dál víc přípravků se stejnou účinnou látkou, které jsou však výrazně levnější. V salonech si žijí svým životem a nepodléhají lékařské kontrole.
Americký start-up Alchemy 43 vytvořil vlastní program výroby injekčních per na hubnutí, která obsahují stejnou účinnou látku jako Wegovy od dánské společnosti Novo Nordisk. Zatímco měsíční dávka Wegovy vyjde na 1300 dolarů, tedy bezmála 30 tisíc korun, v řetezci kosmetických salonů Alchemy 43 má být k dostání za čtvrtinovou cenu.
Expanze léčiv se semagutidem nebo tirzepatidem nikoli k medicínským, ale estetickým účelům podněcuje ve Spojených státech debatu o tom, kde je hranice jejich použití. Stane se z nich něco jako botox, který se z dermatologických ordinací přesunul do rukou kosmetiček?
Americký úřad pro potraviny a léčiva dál odrazuje od používání kombinovaných léků na hubnutí s tím, že „nekontroluje složené verze těchto léků z hlediska bezpečnosti, účinnosti nebo kvality“.
Tlouštíků je na světě víc než lidí trpících podvýživou. Většina z nich by chtěla zhubnout – a zaplatit za to celkově miliardy dolarů. Tuto bonanzu nyní ovládly dvě farmaceutické firmy s „opravdovými“, tedy schválenými a prokazatelně fungujícími léky. Jedna z nich se nyní chystá posílit své postavení dalším medikamentem, který slibuje, že bude ještě účinnější a než ty současné a bude se i příjemněji užívat.
Přichází další lék na hubnutí. A je ještě lepší než ty současné
Enjoy
TikTok zasahuje
Co je to však proti marketingu přípravků na snížení tělesné hmotnosti, který se opírá o zástupy influencerů a jejich videa na sociálních sítích. V reakci na to TikTok v dubnu dokonce ohlásil tažení proti takzvaným ozempickým influencerům.
Podle nových pravidel už aplikace nebude umožňovat uvádění produktů na hubnutí na trh a konkrétně omezí nezletilé ve sledování nebo sdílení obsahu, který ukazuje, popisuje a propaguje „potenciálně škodlivé“ chování v oblasti řízení hmotnosti, včetně užívání léků na hubnutí. Pravidla se podle agentury Bloomberg rozšiřují na sdílení fotografií „před a po“ absolvování kúry na hubnutí.
Platformy sociálních médií včetně TikToku čelí odporu kvůli tomu, že jejich algoritmy tlačí potenciálně škodlivý obsah mladším uživatelům a dělají jen málo pro to, aby zabránily šíření dezinformací o vlivu přípravků na zdraví.
Není to přitom poprvé, co se TikTok, který vlastní čínská společnost ByteDance, pokusil zakročit proti obsahu léků na hubnutí. Uživatelé však tvrdí, že vymáhání přísnějších pravidel bylo dřív nedůsledné a stejně tak i nová omezení jasně nestanovují, co je a není povoleno.
Dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk převezme za 1,03 miliardy eur (26 miliard korun) německou biofarmaceutickou firmu Cardior Pharmaceuticals. Firma, která se díky svému přípravku na hubnutí Wegowy zařadila mezi nejhodnotnější na světě, tak zvýší svou nabídku přípravků na kardiovaskulární onemocnění.
Výrobce léků Wegovy a Ozempic, dánský Novo Nordisk, kupuje firmu Cardior
Zprávy z firem
Zázračné léky na hubnutí, které měly původně jen léčit cukrovku, rozpoutaly horečku nejen ve farmaceutickém průmyslu. Roztáčejí také kolesa šedé ekonomiky. A více či méně zaručené rady, jak je užívat či zabránit jejich nežádoucím účinkům, jsou vítaným byznysem i pro influencery. Stále častější padělky Ozempiku či Wegovy nedají spát ani kriminalistům.
Ozempic roztáčí šedou ekonomiku. Padělky léků i poradenství
Zprávy z firem
Byznysová koule zvaná Ozempic se dál nabaluje. Z léku proti cukrovce druhého typu se během necelého roku stal hit nabízející zázračné zhubnutí. Velký váhový úbytek ovšem přináší povislé rysy v obličeji i přebytky kůže na těle, a tak Ozempic či jemu podobný přípravek Wegovy přihrává nový byznys také plastickým chirurgům.
Dominový efekt. Lék pro diabetiky, který se stal hitem na hubnutí, přihrává byznys chirurgům
Zprávy z firem
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.