Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ozempic roztáčí šedou ekonomiku. Padělky léků i poradenství

Ozempic
Profimedia
Denisa Holajová

Zázračné léky na hubnutí, které měly původně jen léčit cukrovku, rozpoutaly horečku nejen ve farmaceutickém průmyslu. Roztáčejí také kolesa šedé ekonomiky. A více či méně zaručené rady, jak je užívat či zabránit jejich nežádoucím účinkům, jsou vítaným byznysem i pro influencery. Stále častější padělky Ozempiku či Wegovy nedají spát ani kriminalistům.

Reklama

Díky lékům Ozempic a Wegovy se dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk loni vyšvihla do čela nejcennějších firem v Evropě.

„Zrodilo se to v podstatě loni na jaře,“ cituje agentura Bloomberg Andyho Morlinga, který v britské agentuře pro regulaci léčiv vede tým zabývající se trestnou činností. Tehdy se léky Novo Nordisku staly fenoménem sociálních sítí, podporovaným hollywoodskými celebritami. V Británii a v kontinentální Evropě se trh rozjel na podzim.

„Když není dostatek legálních produktů k uspokojení poptávky, zločinci si cestu velmi rychle najdou,“ říká Morling.

Britská léková agentura podle Bloombergu dosud zabavila 869 falešných per s domnělým Ozempicem. Často šlo o inzulinová pera s odloupnutým štítkem, nahrazeným nálepkou Ozempic. Některá pera obsahovala inzulin místo semaglutidu - aktivní látky v Ozempicu i Wegovy. Zatímco pro pacienty s cukrovkou je inzulin životně důležitý, u zdravého člověka může vyvolat i život ohrožující záchvaty.

V některých internetových lékárnách je těžké na první pohled odlišit skutečné léky od napodobenin. U webů slibujících zaručené zhubnutí je to ještě těžší. Na TikToku se to hemží radami, jaké ordinace či kosmetické salóny vyhledat. Varováním mají být inzerované výrazně nižší ceny.

30. léta minulého století

Před sto lety byli všichni hubení. Nebyl ani Ozempic, ani Herbalife

Léky na hubnutí jsou dobrá sázka pro investory. Naopak tyto "skorozázračné" léky ubližují firmám, které na obezitě populace dlouho vydělávaly. Jako Herbalife nebo kluby na hubnutí Weight Watchers.  

Přečíst článek

Tisíce padělaných léků

Podle Novo Nordisku je šíření padělků „kritickým problémem“, který řeší s mezinárodními i místními zdravotnickými úřady.  V některých případech dokonce Novo spolupracuje se soukromou vyšetřovací firmou, aby se pokusila identifikovat výrobce a nahlásit je úřadům. Zatímco evropské země hlásí po stovkách nelegálně prodávaných přípravků se semaglutidem, ve Spojených státech jdou zabavené padělky do tisícovek.

Množí se také případy pacientů, kteří museli být hospitalizováni poté, co užili nelegálně získaný přípravek. Americký úřad pro potraviny a léčiva uvedl, že zatím registruje pět nežádoucích účinků spojených s padělky.

Ale nemusí jít jen o fejky. Také samotný Ozempic, Wegovy či další zázračný lék na hubnutí Mounjaro od Eli Lilly & Co může vyvolat nežádoucí účinky, pokud není užíván pod lékařským dohledem. A právě to se v mnoha případech děje. Influenceři tak našli další početné publikum, které zoufale hledá informace. 

Ozempic: Lék pro diabetiky, který se stal hitem na hubnutí, přihrává byznys chirurgům

Dominový efekt. Lék pro diabetiky, který se stal hitem na hubnutí, přihrává byznys chirurgům

Byznysová koule zvaná Ozempic se dál nabaluje. Z léku proti cukrovce druhého typu se během necelého roku stal hit nabízející zázračné zhubnutí. Velký váhový úbytek ovšem přináší povislé rysy v obličeji i přebytky kůže na těle, a tak Ozempic či jemu podobný přípravek Wegovy přihrává nový byznys také plastickým chirurgům.

Přečíst článek

Informace ze sociálních sítí

Víc než polovina z několika desítek amerických telezdravotnických společností, které nabízejí zázračné léky na hubnutí, vznikla až poté, co Ozempic přišel na trh, uvádí další zpráva Bloombergu.

A zatímco počet certifikovaných lékařů zabývajících se obezitou se od roku 2018 více než zdvojnásobil, počet receptů s Ozempikem vzrostl ve stejném období o více než 5 tisíc procent – ​​až na přibližně 20 milionů v loňském roce. „Většina lékařů má velmi málo nebo vůbec žádné školení týkající se léčby obezity,“ konstatovala Kimberly Gudzune z Americké rady pro obezitu. Někteří pacienti skončili v nemocnici třeba kvůli dehydrataci, protože jim nebylo doporučeno pít při užívání Ozempiku víc vody.

Na druhou stranu, lékaři připouštějí, že i díky sociálním sítím mají pacienti víc informací. Když Ozempic nabíral na popularitě, množily se stížnosti týkající se zvracení, průjmů a ještě víc alarmující reakce, jakou je pankreatitida. Po čase však podle amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv podobné zprávy dramaticky klesly. 

I lékaři si nyní uvědomují, že pokud chtějí držet krok s klienty, musí být také na TikToku. Chirurg a obezitolog Daniel Rosen má v aplikaci více než 57 tisíc sledujících. Mezi návštěvami pacientů zveřejňuje videa a reaguje na komentáře a zprávy. Ale informace proudí oběma směry - lékař odpovídá na otázky pacientů a zároveň se jich ptá na jejich zkušenosti s preparáty, které jim dokáží vykouzlit vytouženou figuru. 

Brambory, farmář

Biohacking: Obyčejné brambory nejsou strašák. Umí podporovat hubnutí

Mají vyšší obsah sacharidů než jiné druhy zeleniny. Jsou ale zdravé a nechybí jim ani mikronutrienty. Zástupci kořenových druhů zeleniny proto stojí za pozornost. Více v následujícím díle seriálu Biohacking, nyní věnovanému různým skupinám potravin.

Přečíst článek

Jablka obsahují quercetin

Biohacking: Kolik vlákniny by měla žena a muž jíst a proč?

Existuje nepřímá úměra v množství konzumované vlákniny s množstvím tělesného tuku. Vláknina má výrazně sytící schopnost a snižuje tak pravděpodobnost přejídání. Jaké jiné vlastnosti má vláknina, dočtete se v dalším díle seriálu Biohacking o dietách.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme