Cizinci se diví, že v Praze není sníh, říká brigádnice u stánku

Vánoční trhy a stánky jsou jednou z nejoblíbenějších tradic spojených s adventním obdobím, zejména v evropských zemích. O nakupování už tolik nejde: vánoční trhy představují symbol sváteční atmosféry, radosti a setkávání.
V Praze je jedním z vyhlášených míst pro vánoční trhy náměstí Míru, ty tam potrvají až do večera Štědrého dne. I o druhou adventní neděli zde byl nával. „Je vidět, že lidé více utrácejí, nedají si jen jeden svařák, ale vracejí se pro další,“ popisuje současnou situaci prodavačka u stánku s tím, že i tržby má letos v porovnání s minulými lety lepší. Dvě deci svařáku vyjdou na 80 korun, vaječňák stojí deci 70 korun a horká čokoláda dvě deci 80 korun.
V nabídce zákazníci najdou grog nebo punč a další množství alkoholických i nealkoholických nápojů. Ceny se pohybují od 80 do 130 korun. K jídlu tu návštěvníci najdou velkou klobásu za 130 korun včetně chleba, kečupu, křenu či hořčice.
Se začátkem adventu se řadě prostranství objevili prodejci vánočních stromků. „Zatím lidé kupují hlavně jmelí a větve, zájem stromky teprve přijde,“ říká Jiří, který má s kolegou na starost prodejní místo u Jindřišské věže v centru Prahy.
Obyčejná práce: Vánoční stromky zdražily o desetinu, říká prodejce
Zprávy z firem
Kde je sníh?
Trhy na náměstí Míru otevřely 20. listopadu a od té doby je navštívily tisíce hostů. „Není nouze ani o turisty, chutná jim u nás, jen ti z USA a Austrálie jsou překvapení, že v Praze není sníh, protože jim ho prý domácí cestovní kanceláře slibovaly,“ dodává studentka, která má práci u stánku jako brigádu. S cizinci by si dle svých slov ráda popovídala víc, ale má velký fofr a před stánkem se klikatí dlouhá fronta, tak na to nezbývá čas.

Vánoční tradice
Vánoční trhy, které jsou často umístěné na historických náměstích nebo ve středu měst, nabízejí pestrou škálu zboží a aktivit. Návštěvníci zde najdou ručně vyráběné dárky, vánoční dekorace, svíčky, tradiční řemeslné výrobky i regionální speciality. Součástí trhů bývá také bohaté občerstvení – od pečených kaštanů, perníků a cukroví až po klobásy, svařené víno a punč, které zahřejí v chladném počasí.
Kromě nákupů jsou vánoční trhy také místem kulturního dění. Pořádají se zde koncerty, vystoupení dětských sborů, divadelní představení a další akce, které přispívají k sváteční náladě. Některé trhy mají i kluziště, betlémy nebo atrakce pro děti, jako jsou kolotoče či dílny, kde si mohou vyrobit vlastní ozdoby.
„Vánoční trhy představují ideální příležitost pro zastavení se v předvánočním shonu, nasátí atmosféry plné světel, vůní a hudby a společné trávení času s rodinou či přáteli. Tato tradice nejen podporuje řemeslníky a výrobce, ale také spojuje lidi napříč generacemi i kulturami,” popisuje význam tradice jeden z pořadatelů trhů na náměstí Míru.
Půjčovny aut, kol, lodí či nářadí jsou na trhu naprosto běžné. Nově se o své místo hlásí sdílení vánočních ozdob.
Obyčejný byznys: Nekupujte si stromeček a ozdoby, půjčte si je
Zprávy z firem
Vánoční cukroví je něco jako národní sport, na který se lidé každoročně připravují s precizností olympijského týmu. Jakmile se blíží advent, celá země se mění v manufakturu na sladkosti. Češi jsou opravdu mistři v jeho konzumaci, a odhady říkají, že se v Česku sní každé Vánoce tisíce tun cukroví.
Obyčejný byznys: Sladká drahota. Cena cukroví se za pět let zdvojnásobila, říká cukrářka
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.