Svařák v Praze? Nejlevnější na Jiřáku je za 65 korun

Čas adventu je neodmyslitelně spojený s vánočními trhy a stánky se svařeným vínem a dalšími pochutinami, které si člověk dá jednou za rok. Svařák ale v současné době nabízejí i ve vinárnách a kavárnách, kde je mnohdy levnější a lepší.
Vánoční trhy jsou již na většině náměstí a plácků v Česku v plném proudu. V Praze se kromě tradičních, na Staroměstském náměstí či Náměstí Míru, letos hodně hovoří o tom na náměstí Jiřího z Poděbrad, které prochází kompletní rekonstrukcí. „Jeden stánek se svařákem, druhý s trdelníkem a třetí s langoši, to je smutný trh, navíc radnice nechala ozdobit lípu. Takže konec tradice,” zhodnotil situaci jeden z místních konzumentů u stánku. Dalšímu se to naopak líbí, nápad se svítící lípou ozdobenou červenými srdíčky se mu velmi líbí. „Jsem rád, že je to tady komorní. Kdo chce šrumec, ať si zajde na Staromák mezi turisty,” hodnotí místní akci Prahy 3. „Cena svařáku je v pohodě, horší jsou další lákadla, zajít sem s celou rodinou, za chvíli by padla tisícovka,” stěžuje si další z návštěvnic trhu.
Prodej svařáku v Praze
Vánoční cukroví je něco jako národní sport, na který se lidé každoročně připravují s precizností olympijského týmu. Jakmile se blíží advent, celá země se mění v manufakturu na sladkosti. Češi jsou opravdu mistři v jeho konzumaci, a odhady říkají, že se v Česku sní každé Vánoce tisíce tun cukroví.
Obyčejný byznys: Sladká drahota. Cena cukroví se za pět let zdvojnásobila, říká cukrářka
Zprávy z firem
Popularita svařeného vína, tedy svařáku v Česku stále roste, a to právě díky vánočním trhům. Ceny se liší podle regionu i kvality. Na pražských trzích se ceny svařáku běžně pohybují mezi 70 –120 korunami za sklenici, zatímco v menších městech je možné jej pořídit i za 50 –70 korun. Mírné zvýšení ceny je ovlivněné rostoucími náklady na energie, ale také dražším vínem a kořením. Na náměstí Jiřího z Poděbrad se dá nejlevněji koupit za 65 korun.
Vánoční svařené víno, často označované jako svařák, má své kořeny v dávné historii. Původní koncept teplého kořeněného vína sahá až do starověkého Říma, kde se připravoval nápoj známý jako conditum paradoxum. Tento sladký a kořeněný nápoj měl nejen zahřát, ale také prodloužit trvanlivost vína. S příchodem středověku se tradice svařeného vína rozšířila po celé Evropě, především díky severským zemím a Německu, kde vznikly první trhy s horkými nápoji.
Se začátkem adventu se řadě prostranství objevili prodejci vánočních stromků. „Zatím lidé kupují hlavně jmelí a větve, zájem stromky teprve přijde,“ říká Jiří, který má s kolegou na starost prodejní místo u Jindřišské věže v centru Prahy.
Obyčejná práce: Vánoční stromky zdražily o desetinu, říká prodejce
Zprávy z firem
Ve středověku sloužilo svařené víno nejen jako hřejivý nápoj, ale i jako léčebný prostředek. Koření jako skořice, hřebíček nebo zázvor bylo ceněno pro své antiseptické a povzbuzující účinky. Tradice se postupně rozvinula i v Česku, kde se svařák stal neodmyslitelnou součástí adventních trhů a vánoční atmosféry.
„V domácnostech je svařák stále oblíbený pro svou jednoduchost a možnost přizpůsobit si recept. Stále více lidí si jej připravuje z kvalitního vína, často s přídavkem domácího koření a ovoce,” říká vinárník Tomáš a prozrazuje svůj oblíbený recept
Unikátní recept na moderní vánoční svařák
- 1 láhev červeného vína (ideálně suché nebo polosuché)
- 250 ml pomerančového džusu
- 3 polévkové lžíce třtinového cukru (nebo podle chuti)
- 1 celá skořice
- 5 hřebíčků
- 1 badyán
- 2 plátky čerstvého zázvoru
- 1 pomeranč nakrájený na kolečka
- 1 citron nakrájený na kolečka
- 50 ml rumu (volitelné, pro silnější variantu)
Půjčovny aut, kol, lodí či nářadí jsou na trhu naprosto běžné. Nově se o své místo hlásí sdílení vánočních ozdob.
Obyčejný byznys: Nekupujte si stromeček a ozdoby, půjčte si je
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.