Reklama

Letadlem z NY do Londýna za tři hodiny. Hledá se nový Concorde, ale jde to těžko

Concorde
Aero Icarus / Creative Commons / CC BY-SA 2.0
Josef Tuček

Letos mělo vzlétnout letadlo, které by ověřilo, že konstruktéři už brzy budou mít nástupce Concordu. Poletí však až za tři roky. Přesto se snad konečně zase přibližujeme dálkovým letům tak rychlým, že se při nich tělo nestačí rozbolet z dlouhého sezení. 

Tomu souměstí se říká NyLon – podle zkratky názvů New York a Londýn. Od roku 1976 až do roku 2003 je spojovaly lety nadzvukovými letadly Concorde, které při cestovní rychlosti přes 2 000 km/h trvaly tři a půl hodiny (oproti obvyklým sedmi až devíti hodinám). Stovka byznysmenů či bohatých celebrit přepravovaných v jednom letadle tedy mohla mít dojem, že opravdu žije v obou městech současně.

Concordy neskončily svou éru po tragické havárii u Paříže v červenci 2000, jak se někdy říká, ale až na podzim roku 2003. Zastavily je finanční těžkosti. Konstruktéři letounu, vzniklého ve francouzsko-britské spolupráci, se inspirovali nadzvukovými bombardéry šedesátých let a netrápila je obrovská spotřeba. Rostoucí ceny paliva však definitivně zvrátily ekonomiku provozu.

Věda a byznys Josefa Tučka

Zvýší sílu i výkon: exoskelet si hledá nový trh

Technologie to měla být pro vojáky, ale moc z ní ještě neměli. Exoskelet však zvolna proniká do mnohdy až nečekaných oborů a oblastí. Třeba mezi rekreační běžce.

Přečíst článek

Dalším problémem byl aerodynamický třesk, který se za nadzvukovým letounem táhne podobně, jako se za lodí šíří vlny. Hluk mohl na zemi rozbít okno nebo vést k popraskání omítky. A tak úřady zakazovaly Concordu létat nadzvukovou rychlostí nad pevninou. Nasazení stroje tedy dávalo smysl jen na trasách nad mořem, nevydělával na potenciálně lukrativních dálkových letech napříč kontinenty. Nepomohlo, že pasažéři za letenku z New Yorku do Londýna či Paříže platili šest až sedm tisíc tehdejších dolarů (jejich dnešní hodnota je zhruba dvojnásobná, v přepočtu přes čtvrt milionu současných korun).

Jako zabouchnutí dveří auta

Od odstavení Concordů plány na vývoj civilních nadzvukových letadel neskončily, zapojila se kosmická agentura NASA i výzkumná agentura amerického ministerstva obrany DARPA. V první řadě chtějí konstruktéři zmírnit aerodynamický třesk. Ve vzduchu, který letadlo tlačí do stran, se vytváří vyšší tlak, než je za letadlem. Když se při nadzvukové rychlosti vlny vysokého a nízkého tlaku spojují, vzniká onen nepříjemný třesk. Konstruktéři se tedy snaží upravit tvar letadla tak, aby zmenšili plochy, jež tlak vytvářejí, a prodloužením trupu tlakové vlny tvarovali a usměrňovali.

Reklama

Stroj, který by tohle měl opravdu demonstrovat, vyvíjejí společně NASA a americký letecký výrobce Lockheed Martin. Má označení X-59 QueSST a jeho první pokusný let byl plánován na letošní rok, aby potvrdil počítačové výpočty. Jak už to ve vývoji nových technologií bývá (zvlášť v době covidu), nyní NASA sděluje, že experimentální lety uskuteční v roce 2024.

Rekonstrukce podoby HMS Mary Rose

Loď Mary Rose: exkurze do doby, kdy britské impérium bylo ještě v plenkách

Mocná chlouba Royal Navy musela na 400 let upadnout v zapomnění, aby následně mohla vstát z popela a stát se jednou z nejvíc obdivovaných. Téměř 400 000 lidí ročně si přijde do Portsmouthu prohlédnout HMS Mary Rose, nejoblíbenější válečnou loď krále Jindřicha VIII. Newstream.cz pro vás připravuje nový seriál o nejslavnějších lodích historie a toto je jeho první část.

Přečíst článek

Aerodynamický třesk tohoto letadla by měl připomínat jen prudké zabouchnutí dveří auta. „Chceme takto otevřít pro nadzvukové stroje nové trhy,“ řekl k tomu Craig Nickol, projektový manažer z NASA, pro list New York Times. Soudí, že pak by nadzvukové letouny směly létat i nad pevninou a získat nové pasažéry.

Vodík, nebo elektřina?

Druhým směrem výzkumu je pohon nadzvukových letadel. Měl by se stát úspornějším a ekologicky přijatelnějším.

Malé nadzvukové letadlo pro boháče připravuje například osvědčený výrobce soukromých tryskáčů Gulfstream, další pak nově vzniklá bostonská společnost Spike Aerospice. Jiná společnost s podobnými plány, Aerion Supersonic, která spolupracovala s Boeingem, však v květnu zkrachovala.

Společnost AppHarvest v americkém státě Kentucky provozuje obrovskou hydroponickou farmu o rozloze 25 hektarů zaměřenou zejména na pěstování rajčat.

Rostou z vody nebo ze vzduchu a oživují potravinový trh

Rostliny, které vyrůstají bez půdy, se stávají šlágrem – přibývá jich zejména ve Spojených státech, ale koupíte je také v Česku. Ostatně naši zemi reprezentují i na světové výstavě Expo v Dubaji.

Přečíst článek

Na širší veřejnost myslí třeba denverská společnost Boom Supersonic. Slibuje, že vyvine nadzvukové letadlo i pro běžné smrtelníky. Nejdřív prý tedy za cenu letenek třídy byznys, ale pak už i za cenu třídy turistické. Bohužel své tvrzení opírá o plány na výkonné a hospodárné motory, jaké zatím nemáme.

Ve hře je samozřejmě varianta na použití vylepšených současných tryskových motorů. Perspektivněji vypadají nápady na motory poháněné vodíkem (například náporový motor nazývaný scramjet). Americký miliardář a technologický vizionář Elon Musk dokonce tvrdí, že nadzvuková letadlo by měla pohánět elektřina, což je tvrzení velmi odvážné. Taková letadlo už sice pokusně létají, ale jsou obvykle jednomístná a neskutečně pomalá.

Situace je tedy taková, že snížení aerodynamického třesku vypadá reálně, zato nové motory jsou v nedohlednu. Pokud tedy obyvatelé NyLonu budou zase moci mezi svými domovy cestovat nadzvukovou rychlostí, bude to tišší než před čtvrtstoletím, ale zatím podobně drahé.

Textilní továrna se proměnila.

Místo textilky kanceláře a galerie. Podívejte se na zdařilou konverzi

Původní dřevěné trámy i ocelové nosníky. Architekti ze studia Henkai zachovali původní detaily a někdejší textilku přeměnili na moderní továrnu i multifunkční prostor.

Přečíst článek

Reklama

Související

Pražman, ilustrace

Po USA, Kanadě a Brazílii dorazily geneticky upravené ryby i na japonský trh

Přečíst článek
Reklama
Doporučujeme