Reklama

Blíží se oslavy platinové vlády Alžběty II. Britové za ně utratí miliardy za hrníčky

Královna Alžběta II.
ČTK
Štěpán Kult

Britové se chystají při nadcházejících oslavách královnina platinového jubilea utratit miliony liber za upomínkové předměty. A hrnek, pozlacený talíř nebo hrací skříňka s Alžbětou II. jde rychle na odbyt, píše server BBC.

Reklama

Výroba upomínkových předmětů na oslavu 70 let Alžběty II. na trůnu přináší podle BBC britskému hospodářství potřebnou vzpruhu.

Hlavní těžiště oslav se soustředí do nadcházejícího prodlouženého víkendu od 2. do 5. června.

Podle Centra pro výzkum maloobchodu by Britové během čtyřdenních oslav platinové vlády Alžběty II. mohly utratit až 428 milionů liber (necelých 12 miliard korun), z toho 281 milionů liber (přes osm miliard korun) je za upomínkové předměty. Velká část z nich je rezervovaná pro sběratele.

Talíře zdobené barvou s příměsí 22karátového zlata stojí 150 liber (4400 korun). Nejlevnější položka, hrnek, přijde na 29 liber (843 korun). Nejdražší sběratelský kousek, hudební skříňka, vyjde na 1950 liber (56 600 korun). Vysoké ceny ale zájemce neodradí, naopak se předměty prodávají vysokou rychlostí.

O upomínkové předměty je velký zájem

britská královna Alžběta II. při oslavě svých narozenin v roce 2018 v Royal Albert Hall

Alžběta II. a královská rodina jsou značky hodnotnější než Shell nebo Marks & Spencer

Královna Alžběta II., která dneškem završuje 70 let na trůnu, je nejen nejdéle vládnoucím britským monarchou historie, ale též nejvýdělečnějším. Pokud by britská královská rodina představovala firmu, byla by její značka jednou z nejhodnotnějších na světě.

Přečíst článek

Dvorním dodavatelem upomínkových předmětů je firma Halycon Days, která drží všechny tři ochranné známky královské rodiny. Povolení k prodeji může totiž kromě samotné královny, udělovat také vévoda z Edinburghu a princ Charles. Celosvětově má právo prodávat královský merchendise 14 firem.

„Zájem je neskutečný. Připravily jsme dvě kolekce, které se okamžitě vyprodaly,“ řekla pro BBC výkonná ředitelka Halycon Days Pamela Harperová s tím, že výroba královských upomínkových předmětů z porcelánu je zároveň způsob, jak udržet naživu tento skomírající druh umění.

Na oslavách samozřejmě nesmí chybět ani britské vlajky. Ty zajišťuje rodinný podnik Flying Colours Flagmakers, který vyrábí vlajky pro královskou rodinu, ale i pro britské pořady Netflixu jako Koruna (The Crown) a Gangy z Birminghamu (Peaky Blinders).

Ani tato firma nestíhá uspokojit vysokou poptávku. „Jak se oslavy blíží, máme na internetu mnoho objednávek, lidé nám dokonce zvoní i u dveří,“ uvedl majitel Andy Ormrod pro BBC s tím, že na výrobu vlajek na nacházející oslavy spotřebovali přibližně 85 kilometrů materiálu.

pracovníci

3,7 procenta. Británie má nejnižší nezaměstnanost za skoro půl století

Kdo chce, ten v Británii pracuje. Poprvé od dob, kdy začal britský statistický úřad zveřejňovat údaje k nezaměstnanosti, je v zemi méně nezaměstnaných než volných pracovních míst.

Přečíst článek

Alžběta II. a královská rodina jsou značky hodnotnější než Shell nebo Marks & Spencer

Na oslavách samozřejmě nesmí chybět ani britské vlajky. Ty zajišťuje rodinný podnik Flying Colours Flagmakers, který vyrábí vlajky pro královskou rodinu, ale i pro britské pořady Netflixu jako Koruna (The Crown) a Gangy z Birminghamu (Peaky Blinders).

Mimochodem královna Alžběta II., která letos završí 70 let na trůnu, je nejenom nejdéle vládnoucím britským monarchou historie, ale též tím nejvýdělečnějším. Pokud by britská královská rodina představovala firmu, byla by její značka, „brand“, jednou z nejhodnotnějších na světě. 

Odborníci hodnotu odhadují na 100 miliard dolarů, přičemž jen brand královny je poloviční. Jeho „cena“ ale také neustále narůstá. V porovnání s rokem 2017 stoupla o 100 miliard korun.

K popularitě královny přispívá například životopisný seriál Koruna, který vysílá streamovací platforma Netflix. Královské rodině také nahrává, že není pro Brity příliš nákladnou záležitostí.

„V roce 2018 vyšel britského daňového poplatníka „provoz“ královské rodiny na 65 pencí ročně, tedy na 18,70 koruny na osobu dle nynějšího kurzu,“ uvedl pro Newstream ekonom Lukáš Kovanda.

vysoké účty

Británie vezme energetickým firmám čtvrtinu zisku, rozdělí ho domácnostem

Británie přispěje nejchudším domácnostem na energie, peníze půjdou z mimořádné daně ze zisků ropných a plynárenských společností ve výši 25 procent.

Přečíst článek

Filatelistický unikát, červený Mauritius, byl vydražen za rekordní částku.

Filatelistický unikát červený Mauritius se vydražil za rekordních 206 milionů

Jedna z nejznámějších a nejvzácnějších poštovních známek na světě Červený Mauritius byla vydražena za 8,1 milionu eur (206 milionů korun). Oznámil to aukční dům v německém Ludwigsburgu, kde se dražba uskutečnila.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Britský král Karel III.

Král Karel III. má rakovinu, oznámil Buckinghamský palác. Panovník odkládá veřejné akce

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme