Reklama

Biohacking: Vitamíny K jsou dva. A každý je jiný

Parmiggiano Regiano, sýr parmazán
Schwäbin via Wikimedia Commons
Alžběta Shejbalová

Vitamín K je relativně neznámý vitamín. Existuje několik druhů vitamínu K, ale pro lidské zdraví je esenciální K1 a K2. Poslední studie ukazují, že každý z nich funguje na jiném principu a že se vlastně chovají jako dvě rozdílné substance.

Reklama

Vitamín K1 je zásadní pro srážlivost krve, dostávají ho novorozenci ihned po porodu, protože se rodí s jeho nedostatkem. Jeho dostatečné množství předchází nekontrolovanému krvácení, poškození mozku a zlepšuje tvorbu kostí a její hustotu. Také přispívá k ochraně před rakovinným bujením a rozvojem Alzheimerovy choroby. Vitamín K1 je přítomný zejména v listové zelenině, jako je kadeřávek, špenát, brokolice a růžičková kapusta. Je relativně málo vstřebatelný, ale díky vysokému množství vitamínu K1 v potravinách je jeho nedostatečnost naštěstí málo pravděpodobná. Naopak dávat pozor si musí pacienti, kteří berou lék na ředění krve, jako je warfarin. Ten totiž právě funguje na principu blokování funkce K1 a zabraňuje krevním sraženinám. Je dobré spolu s vitamínem K1 konzumovat alespoň malé množství tučnějších potravin, neboť K1 je rozpustný v tucích.  

vitamín C

Biohacking: Ušetřete za kolagen, vitamín C pomůže stárnout s grácií

Vitamín C je základní vitamín a antioxidant, který ovlivňuje řadu procesů v těle. Seriál Biohacking pokračuje sérií zaměřenou na jednotlivé vitamíny.

Přečíst článek

Vitamín K2 se těší v posledním desetiletí zájmu vědců a proběhla řada prominentních studií ohledně jeho účinků. Jeho nedostatečnost je na rozdíl od vitamínu K1 dost běžná. Tělo si malé množství umí z K1 vyrobit a něco vytvářejí i bakterie v tlustém střevě. Ze stravy zdaleka nejvíce vitamínu K2 obsahuje natto, což je japonská fermentovaná potravina ze sójových bobů. Dále je ve slušném množství obsažen v játrech a tvrdých sýrech. Velmi záleží i na kvalitě živočišných výrobků, neboť přirozená strava skotu založená na spásání trávy zvyšuje obsažený vitamín K2 i další mikronutrienty.  

Vitamín K2 je vlastně souhrnný název pro několik typů látek nazvaných chinony. Každý má jinou vstřebatelnost a jinou trvanlivost v těle, ale jinak v organismu působí identicky. Nejdůležitější role vitamínu K2 je spolu s vitamínem D3 regulovat vápník v těle, aby nezanášel měkké tkáně a nezpůsoboval problémy a nemoci. Jak jsme totiž psali už v článku o vápníku – konzumace přílišného množství vápníku bez přidaných vitamínů D3 a K2 často podporuje vznik kardiovaskulárních a cévních onemocnění. To platí zejména při přijímání vápníku z doplňků stravy. Vitamín K2 totiž aktivně transportuje vápník z krevního řečiště do kostí a zubů, kam patří. 

Zrádná aorta

Tímto efektem vitamín K2 aktivně pomáhá předcházet srdečním problémům. Z Rotterdamské studie, která zahrnovala více než 4800 dospělých mužů, vyplynulo,  že ti s nejvyšším příjmem vitamínu K2 měli nejnižší pravděpodobnost vápenatění aorty, a to o celých 52 procent a následně o 41 procent nižší pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění. Další studie z roku 2017 zjistila asociaci konzumace vitamínu K v doplňcích, kdy zvýšila srdeční výkon o 12 procent. Což podle vědců vypadá, že je způsobeno podpořením funkce mitochondrií vytvářet jednotky energie ATP.  

Reklama

Metaanalýza z roku 2015 dokázala, že vitamín K2 hraje roli v udržování a zlepšování hustoty kostní tkáně obratlů a při předcházení zlomenin u starších žen s osteoporózou.  Vitamín K také podporuje tvorbu hormonů, které přímo zvyšují hustotu kostní hmoty. Také udržuje zdraví zubů a tvar a funkčnost celého chrupu a čelisti. Nezaměnitelnou roli hraje i v těhotenství. Správná hladina K2 při vývoji plodu zlepšuje růst a zdraví kostí. Předchází se tak také deformaci obličejových kostních struktur a někteří odborníci věří, že se tak člověk může v budoucnosti i vyhnout rovnátkům. 

V doplňcích stravy se lze setkat s různými druhy chinonů ze spektra vitamínu K2. Ty nejčastěji používanými jsou MK-4 a MK-7. MK-4 má kratší dobu rozpadu, což může být výhodné z hlediska získání větší kontroly nad přijímaným množstvím. MK-7 zase vydrží v zásobnících organismu déle a není nutná denní konzumace. Doporučená denní dávka je stanovena na 90 mikrogramů vitamínu K2. Biohackeři doporučují toto množství spolu s 1000 až 2000 jednotek vitamínu D3 denně od podzimu do jara. 

Kakao, zdroj hořčíku

Biohacking: Polovině lidí chybí hořčík

Hořčík, kterým se zabývá další díl seriálu Biohacking, aktivně podporuje řadu procesů v těle – výstavbu kostí a zubů, zdravý spánek a relaxaci. Pomáhá s výkonností při sportu, prevencí astmatických záchvatů i snižuje bolest.  

Přečíst článek

Kyselé ovoce a zelený čaj pomáhají odbourávat kyselinu močovou.

Biohacking: Pětina světové populace má příliš kyseliny močové. Pomoci může půst

S nadměrným množstvím kyseliny močové v krvi je spojována zejména závažná a velmi nepříjemná dna či další problémy s ledvinami. Podle nejnovějších studií však tato látka v těle předznamenává celou řadu chorob, zejména civilizačních. Kyselina močová přitom souvisí s lidskou evolucí a bojovat odbourávat ji z těla lze různými technikami. Kyselé ovoce a zelený čaj jsou jen začátek.

Přečíst článek

Reklama

Související

Lahůdkové droždí - iliustrační foto

Biohacking: Začíná to nespavostí, nedostatek vitamínu B6 vede až k demenci a rakovině

Přečíst článek
Sardinky. Rybí restaurace

Biohacking: Příliš železa v těle škodí. Pozor na litinové hrnce

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme