Reklama

Biohacking: Tloustne se po sacharidech? Ano i ne

Stánek s ovocem na trhu v Barceloně
Daderot via Wikimedia Commons
Alžběta Shejbalová

Na jednoduché cukry se poslední dobou nahlíží jako na něco univerzálně škodlivého. Je to především kvůli jejich efektu na obsah cukru v krvi

Když se řekne sacharidy, často si představíme cukr. Sacharid je ale komplexní živina, zodpovědná nejen za kontrolu energie v organismu, ale tvoří například i strukturální rámec DNA a RNA. Spolu s tukem je to jedna z makroživin – substance, která organismu dodává energii. Sacharidy neboli karbohydráty mají ale zhruba o polovinu méně kalorií na stejnou váhu než tuky, takže za stejný počet kalorií by se dalo teoreticky sníst dvojnásobné množství čistých cukrů než tuků. Pro potřeby výživy jsou v lidské stravě nejdůležitější mono –, di – a polysacharidy.  

Co způsobuje tloustnutí?

Monosacharidy jsou ty známé jednoduché cukry: nejčastěji glukóza, hroznový cukr a fruktóza – ovocný cukr. Na jednoduché cukry se poslední dobou nahlíží jako na něco univerzálně škodlivého. Je to především kvůli jejich efektu na obsah cukru v krvi. Dnes se tyto monosacharidy průmyslově extrahují z potravin, které je přirozeně obsahují ve vyšším množství – například z bramborového škrobu a kukuřice. Když jsou tyto cukry vytrženy ze své přirozené mřížky v potravině, je pro tělo až nezvykle jednoduché je strávit a tím se najednou vyloučí velké množství cukru do krevního řečiště. Pokud se toto děje pravidelně – například při každodenní konzumaci sladkého – organismus se stává málo citlivým na přítomnost inzulínu v krvi a tělo tím tloustne. Také se tím stává metabolicky nezdravým, což může přerůst až v cukrovku 2. typu a další nemoci. Průmyslové potraviny obsahující monosacharidy ve velkém množství jsou ty s přidaným cukrem, jako sladké limonády a sladkosti obsahující sirup s vysokým obsahem fruktózy.  

domácí vaření, ilustrační foto

Biohacking: Vegan nebo keto? Hlavně jezte opravdové jídlo

Zvířata žijící ve volné přírodě intuitivně vědí, co mají jíst a jsou většinu života zdravá. Jenže co lidé? Jak se propracovat jídlem ke zdraví, řeší další díl seriálu Biohacking.

Přečíst článek

Někteří biohackeři dnes zcela zatracují potraviny s fruktózou kvůli mechanismu, jakým má dopad na lidský metabolismus. Vyšlo totiž najevo, že fruktóza podporuje ukládání tuku v těle, a to nejen v podkoží, ale i v dutině břišní a způsobuje i steatózu, tedy ztučnění jater. I česká studie z loňského roku ukázala, že pokud k tučnému jídlu přidáme fruktózu (k hranolkům či hamburgeru si objednáme limonádu), játra tím ztuční. Vědci se zatím neshodli, zda takto funguje i samotná konzumace ovoce, které často značné množství fruktózy obsahuje. Zatím to ale vypadá, že ovocný cukr, pokud je součástí přirozeného matrixu spolu s vitamíny, fytochemikáliemi a strukturovanou vodou v ovoci, problémy minimálně u zdravých jedinců nezpůsobuje.  

Složitější karbohydráty jsou vlastně sloučené jednoduché cukry. Ty, co obsahují 2 sloučené monosacharidy jsou disacharidy. Ty se velmi rychle a dobře rozkládají na monosacharidy a mají na tělo obdobný efekt. Nejznámějším disacharidem je stolní cukr – sacharóza. Jejím průmyslovým zdrojem je cukrová třtina a řepa. Dalším disacharidem je laktóza – mléčný cukr a maltóza, tu najdeme například v pivu.  

Ještě složitější karbohydráty se třemi a více vazbami jsou polysacharidy, v lidské stravě reprezentované často škroby. Tráví se déle, protože organismu zabere více času a energie tyto vazby přerušit. Jak moc zvýší krevní cukr určitá potravina, měří známý glykemický index. Glykemický index složených cukrů bývá nižší a krevní cukr nestoupá tolik a tak rychle, proto se potraviny obsahující polysacharidy považují za zdravější. Jsou to například celozrnné obiloviny, luštěniny a kořenová zelenina.  

Zelené smoothie - ilustrační foto

Biohacking: Obětovat snídani nebo večeři? Půst je hitem posledních let

V jakém formátu je nejlepší přerušovaný půst? Je opravdu absence jídla natolik zdraví prospěšná?

Přečíst článek

 Jason Fung, nefrolog a autor knihy Dejte sbohem obezitě radí zaměřit se zejména na přijímání přirozených sacharidů. Cukr je preferovaný pohon pro téměř všechny buňky těla. Aby  ale zároveň neškodil, je potřeba ho přijímat v té formě, kterou naše tělo zná a umí bez zbytečných problémů využít. Spolu s tím Fung navrhuje omezit konzumaci ultra zpracovaných potravin. Například bílá pšeničná mouka je výsledkem průmyslového zpracování pšeničných zrn, které je zbaveno určitých bílkovin, tuků a vlákniny. Tím je ochuzena i o různé mikronutrienty jako vitamíny, minerály a fytochemikálie, původně přítomných v zrnu. Mletí je také schopno částečně rozrušovat vazby mezi monosacharidy a tím urychluje jejich vstřebávání do krve a může způsobovat problémy. Proto sacharidy rostlinného původu ve své přirozené formě jsou vždy ta nejlepší volba. 

Jeff Bezos

Biohacking: trend jak "žít věčně" podle miliardářů

Biohacking je nový lifestyle: zahrnuje metody, jak si "vytunit" tělo a mozek, jak co nejzdravěji, nejefektivněji a nejlépe fungovat a žít. Nový seriál Biohacking na newstream.cz každý týden představí nejzajímavější "hacky."

Přečíst článek

Reklama

Související

Zelené smoothie - ilustrační foto

Biohacking: Obětovat snídani nebo večeři? Půst je hitem posledních let

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme