Reklama

Biohacking: Obětovat snídani nebo večeři? Půst je hitem posledních let

Zelené smoothie - ilustrační foto
Pixabay
Alžběta Shejbalová

V jakém formátu je nejlepší přerušovaný půst? Je opravdu absence jídla natolik zdraví prospěšná?

Reklama

Půst je nyní znovuobjevený trend. Zejména proto, že existuje řada svědectví jednotlivců o jeho až zázračných výsledcích. Půstem se označuje jakákoliv záměrná absence přijmu potravy. Každý si může vybrat svůj přístup a druh půstu podle svého nastavení, zdravotního stavu i cílů, kterých chce dosáhnout. 

Cake, cukrárna, dort

Biohacking: Vyšší váha je nemoc spánku

Chodí biohackeři spát pozdě nebo brzy? Určuje to cirkadiánní rytmus, tedy biologický cyklus řídící bdění a spánek. Jak je důležitý, co vše má na starosti a proč je dobré dívat se do slunce, se dočtete v novém dílu seriálu Biohacking.

Přečíst článek

Boom v poslední době zažívá takzvaný přerušovaný půst (intermittent fasting) neboli také časově omezené jedení (time restricted eating). Jde vlastně o záměrné omezování doby, kdy přes den jíme. Jsou biohackeři, kteří se takto stravují roky a většinově s výbornými výsledky. Těmi bývají zejména snížení tělesné váhy a tuku, osvobození od chutí na nezdravé jídlo a zlepšení krevních markerů. Nejpopulárnějšími typy jsou formáty 16:8 a 20:4, tedy osmi- nebo čtyřhodinové okno určené pro konzumaci jídla. Ale jakákoliv absence jídla mezi zhruba 12 a 40 hodinami se považuje za časově omezené jedení.

Pět dní jídla, dva nic

Další oblíbený typ půstu je 5:2, kdy 5 dní v týdnu člověk jí standardně, jak je zvyklý a vybrané 2 dny omezí kalorie na 500 až 800, podle pohlaví, počáteční váhy a cílů půstu. Michael Mosley, vystudovaný lékař a britský televizní novinář, který metodu vymyslel, si aplikováním svého programu vyléčil cukrovku 2. typu. 

Pomerančová marmeláda s rakytníkem

Biohacking: Dětem dejte sladké a těžkou peřinu

Proč děti potřebují sladkosti? Jaké vitamíny a doplňky stravy by měly mít? A jak podpořit vývoj mozku? Dočtete se v dalším pokračování úspěšného seriálu Biohacking.

Přečíst článek

Studií s námětem přerušovaného půstu v poslední době proběhlo celá řada, jejich závěry nejsou ale zatím zcela průkazné. Výsledky z myších studií jsou jednoznačné pozitivní, ovšem replikovat ty samé výsledky s lidmi jako účastníky se vždy nepodařilo. Zatím je tedy třeba se spolehnout na pozitivní anekdotické důkazy, což jsou zkušenosti jednotlivců. Tato skupina je ale celkem početná a  dále roste. Studie z roku 2019 otištěná v časopise Nutrients zkoumala, na kdy je nejlepší směřovat konzumaci jídla. Vyšlo najevo, že snídat a obědvat má více benefitů, než když jíme později během dne. Mezi tyto pozitiva patří zejména snížená hladina krevního cukru, zlepšené hodnoty vypovídající o stárnutí organismu a kladný vliv na cirkadiánní hodiny (o nich jsme psali více zde)

Půst pro ducha i tělo

Dlouhodobější půst v různých podobách je součástí lidské existence od nepaměti, a dodnes hraje důležitou roli v naukách hlavních světových náboženstvích. Jednu z prvních moderních ucelených koncepcí uvedl Herbert M. Shelton, jehož kniha Úvod do přirozené zdravovědy, prvně vydaná v roce 1922, vyšla nedávno i v češtině. Jedním ze základních principů jeho metody bylo použití půstu k léčebným účelům. 

Pokud se zaměříme na vícedenní půst, kdy konzumujeme pouze čistou vodu, je třeba přihlédnout ke svému zdravotnímu stavu, protože tento typ očisty nemusí být pro každého. Z jasných důvodů se nedoporučuje pro děti a těhotné ženy a také pro anorektiky. Dále by s lékařem měli postup konzultovat diabetici a lidé, kteří trvale konzumují léky na předpis či trpí nějakým chronickým onemocněním.  

Jason Fung, lékař a autor knihy Kompletní průvodce půstem, vysvětluje, že pokud držíme půst, ulevujeme našemu metabolickému systému tím, že se nemusí vylučovat trávicí enzymy, metabolické hormony a nemusí pracovat peristaltika. Nejenže pak tělo může věnovat energii jiné práci, ale odlehčí i dalším orgánům – jako je slinivka, játra, žlučník a ledviny. Fyziologické pochody se tím také stávají citlivějšími na inzulin, čímž se zmírňuje či předchází diabetu a také se tím hubne. Půst dále podporuje vyplavování bílkoviny mozkového neurotrofického faktoru (BDNF), jehož dostatečně vysoká hladina je nezastupitelná pro zachování mentálního a duševního zdraví.  

Jedním z dalších významných kladů delšího půstu je nástup autofagie. Je to proces, kdy tělo konzumuje vlastní zdroje. Takto organismus na buněčné úrovni recykluje nepotřebné či i vadné a nefunkční části a vyrábí z nich komponenty nové. Ukázalo se, že autofagie hraje významnou roli při ochraně proti chronickým onemocněním – cukrovce, kardiovaskulárnímu onemocnění, rakovině i neurodegenerativním nemocem. 

ilustrační foto

Biohacking: Běhat je dobré jen tak akorát. Příliš běhu škodí

Kolik běhu je už moc? Biohackeři vědí, že přetěžovat tělo znamená škodit zdraví i zabrzdit hubnutí.

Přečíst článek

Magazín Newstream CLUB

Tématem druhého čísla byznysově - lifestylového čtvrtletníku je návod, jak globálně uspět, jak dobýt svět a užít si ho.

Na titulní straně představujeme neurologa Martina Tolara. Jeho společnost Alzheon je nejblíž ze všech farmaceutických firem světa k dosažení schválení léku na Alzheimerovu nemoc. Co všechno musel obětovat a jak těžké bylo prosadit se v USA?

„Amerika je kouzelná v tom, že když máte chuť něco dělat, máte výdrž a nadšení, tak vám pomůže. Ona je to země plná lidí, kteří tam přišli s jedním kufrem a vybudovali si tam z ničeho, jen ze svých snů, celý život,“ říká Tolar v hlavním rozhovoru magazínu.

A magazín dále přináší řadu příběhů osobností, kterým se ve světě podařilo uspět. Eduard Kučera například vypráví, jak těžké bylo hledat vhodného správce majetku a vysvětluje, proč se nakonec rozhodl většinu investic mít v USA.

Architekt Petr Štefek pracoval v Londýně u Normana Fostera a popisuje rozdíly mezi globální londýnskou scénou a Prahou.

Legendární investor Gabriel Eichler pak popisuje svou cestu z USA zpět do Československa a jak tu jeho know-how pomáhalo budovat svobodnou ekonomiku.

Jak dostat dítě na Oxford?

Připravit svým potomkům ty nejlepší startovní podmínky pro život, kariéru a úspěch ve světě je snem každého rodiče. Stojí to však peníze a čas. A také je k tomu potřeba učinit celou řadu správných rozhodnutí od volby střední školy přes kroužky a další mimoškolní aktivity. Odměnou ale může být studium na některé z nejprestižnějších univerzit světa na obou březích Atlantiku i Pacifiku. Jak ta správná rozhodnutí skutečně učinit poradí nejpovolanější odborníci ve druhém čísle magazínu Newstream CLUB, který právě vychází.  K dostání je v síti trafik Lagardère i online

Příští číslo magazínu Newstream CLUB vyjde již v březnu. 

Související témata

Miliardáři

Vzdělávání

Biohacking

Reklama

Související

Brambory, farmář

Biohacking: Obyčejné brambory nejsou strašák. Umí podporovat hubnutí

Přečíst článek
luštěniny, dieta, zdravá strava, wellness

Biohacking: Luštěniny pomohou i s metabolickým syndromem. Pozor ale na jejich zpracování

Přečíst článek
jídlo, ilustrační foto

Biohacking: Jednoduchá cesta, jak srazit vysoký tlak a ještě shodit

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme