Původně se věnovala zahraničnímu zpravodajství, ale v roce 2007 spojila svůj profesní život s tehdy vznikajícím ekonomickým deníkem E15, kde působila až do roku 2022. Hlavní oblastí jejího dlouhodobého zájmu je realitní trh, ale také módní byznys, ač původně vystudovala Západoevropská studia na Fakultě sociálních věd UK.
články autora
Válka módních gigantů. Majitel Zary nasazuje proti Sheinu levný řetězec Lefties
Největší prodejce rychlé módy na světě, španělská skupina Inditex, bojuje o udržení pozice. Aby ustála drtivou ofenzívu levné čínské konkurence v podobě Sheinu a Temu, rozšiřuje svoji diskontní značku Lefties. Ačkoli ta dosud nefiguruje ani mezi značkami Inditexu na jeho oficiálních webových stránkách, existuje Lefties už tři dekády. Zpočátku však fungovala jako obchod s outletovým zbožím své velké sestry Zary. Postupně se však z Lefties stala zbraň proti rychle expandujícímu Primarku a nyní i Sheinu.
Žádný strom neroste do nebe. Ani kmen odložených plateb v e-commerce, neboli BNPL (Buy Now, Pay Later). Spotřebitele, kteří se teď potýkají s vysokou inflací a rostoucími životními náklady, mohou oblíbené aplikace uvrhnout do spirály dluhů. Podobně jako kreditní karty, které klienti BNPL měli za přežitek. A nezřídka se k nim nyní vracejí, aby mohli splácet své odložené platby. Dluhová past je na světě.
Gigant v oblasti sportovního oblečení a obuvi Nike propustí více než 1600 zaměstnanců, tedy zhruba dvě procenta. Firma Nike snížila svoji roční prognózu tržeb, a tak se snaží ořezat náklady. Spotřebitelé stále šetří a to se odráží také na cenách. Maloobchodníci letos zlevnili dvakrát větší počet tenisek Nike než o dva roky dříve.
„Rtěnkový index“ funguje. Čerstvé výsledky kosmetických gigantů opět potvrzují, že v dobách, kdy jsou lidé nuceni se uskromnit, dělají si radost aspoň více či méně drobnými nákupy kosmetiky a vůní. A tak obchodníci s módou, kteří nyní čelí menší ochotě zákazníků utrácet, hledají cesty, jak si ukrojit kus i z trhu „beauty“. To ovšem platí také o úspěšném predátorovi na poli rychlé módy, čínském Sheinu.
Tuzemský trh s rychlou módou už polské řetězce ovládly, teď se snaží prorazit s kosmetikou a drogistickým zbožím. Řetězec hebe, který už má v Polsku přes 300 obchodů, se pokouší dobýt Česko. Po spuštění online obchodu nyní odstartoval expanzi do velkých obchodních center v Praze. Hebe má za sebou silnou portugalskou retailovou skupinu Jerónimo Martins, stejně jako polský hegemon na trhu s potravinami Biedronka.
Nemáte-li na ikonické lodičky s červenou podrážkou, kupte si aspoň sluneční brýle. Tato rada však bude vyznavačům legendární francouzské značky co platná až v létě 2025. V té době totiž Christian Louboutin uvede na trh svoji vůbec první kolekci brýlí. Pokračuje tak ve svém plánu z roku 2022 rozšiřovat prodej obuvi o nejrůznější kategorie luxusních doplňků.
Švédský oděvní gigant H&M ztrácí dech. Zatímco před deseti lety se držel na špici trhu s rychlou módou, nyní se ocitl mezi dvěma mlýnskými kameny, španělskou Zarou a čínským Sheinem. Tento týden společnost Hennes & Mauritz vyměnila generálního ředitele. Nastupující Daniel Ervér ale toužebně očekávaný svěží vítr nejspíš nepřinese, v managementu firmy sedí už 18 let.
Skandálu jedné z největších amerických módních značek Abercrombie & Fitch se chopili vyšetřovatelé FBI. Bývalý generální ředitel Mike Jeffries čelí vyšetřování kvůli obvinění, že spolu se svým partnerem Matthewem Smithem zneužíval mladé modely na akcích, které organizoval na různých místech po světě.
Prodejci módy se potýkají se zpožděním dodávek z Asie kvůli útokům Íránem podporovaných jemenských povstalců Húsíů na mezinárodní kontejnerové lodě. Aby se vyhnuli nebezpečí v Rudém moři, přesměrovali lodní giganti jako Maersk, MSC a CMA CGM plavidla na trasu kolem afrického mysu Dobré naděje. Jarní kolekce tak nemusejí být včas u zákazníků a zvýšené náklady na dopravu mohou opět tlačit ceny zboží vzhůru.
Konkurence na tuzemském trhu s módou je velmi ostrá. Navíc nájemné a poplatky v nákupních centrech jsou podle country manažera značky s.Oliver pro Česko a Slovensko Vladislava Hypše tak vysoké, že prodejny tam začínají postrádat ekonomický smysl.
Francouzský dům Givenchy se s příchodem nového roku rozloučil s uměleckým ředitelem Matthewem Williamsem. Nad tím, kdo ho nahradí, zatím visí otazníky. Završil se tak rok velkých změn na kreativních postech u luxusních módních značek. A to v době, kdy se řada z nich potýká s klesající poptávkou a potřebuje nový impuls, aby dokázala oslovit mladší a přelétavější klientelu.
Jak ustát útok asijských predátorů? Tak zní klíčová otázka obchodníků s rychlou módou pro rok 2024. Jejich obor navíc ještě zrychluje. Zatímco poptávka spotřebitelů zaznamenává od pandemie covidu výkyvy, na tradiční západní hegemony - řetězce Zara a H&M - se valí konkurence z Číny, která už zapustila kořeny v Evropě i ve Spojených státech. Elektronické obchodování boří estetická pravidla a generace Z si na kolotočové nákupní šílenství s nízkými cenovkami rychle zvyká.
Střední a východní Evropa už je polským oděvním gigantům malá. Vlastník značek Reserved, Mohito či Sinsay, gdaňská společnost LPP, se letos odvázal k mohutné expanzi na západní trhy. Rovnou v mekce módy, na prestižním Corso Vittorio Emanuele II v Miláně, LPP otevřela na podzim svoji první italskou prodejnu. To v Londýně už má celkem čtyři, včetně vlajkové lodi na Oxford Street. Naopak Pepco teď hasí s následky rychlého otevírání stovek prodejen z minulých let.
Luxusní značkové zboží má mnoho podob. Tou nejpokleslejší jsou fejky. Drahých kousků chtiví zákazníci, kteří si nemohou dovolit kabelku od Diora či Prady, přišli na celkem levný způsob, jak hrdě nosit značkovou tašku, a přitom se nesnížit ke koupi její napodobeniny. Novým hitem jsou teď papírové nákupní tašky – od těch, do nichž luxusní butiky ukládají pečlivě zabalené drahé zboží, až po taštičky, v nichž se dříve ocitla krabička s cenově dostupným, ale značkovým krémem či parfémem.
Byznysová koule zvaná Ozempic se dál nabaluje. Z léku proti cukrovce druhého typu se během necelého roku stal hit nabízející zázračné zhubnutí. Velký váhový úbytek ovšem přináší povislé rysy v obličeji i přebytky kůže na těle, a tak Ozempic či jemu podobný přípravek Wegovy přihrává nový byznys také plastickým chirurgům.
Úbytek nových instalací solárních elektráren v Česku pokračuje. Distributoři za letošní tři čtvrtletí připojili na území republiky 20 700 nových fotovoltaik, což je meziročně o 40 procent 📉 méně. Asi o třetinu klesl oproti loňsku i celkový výkon nových zařízení. Pokračuje tak trend z loňského roku, kdy začal prudce klesat zájem zejména u domácností.
Na aukčním portálu Aukro vydražili lidé v říjnu sběratelské a starožitné předměty za přibližně 187,2 milionu korun, v meziročním srovnání to bylo o 1️⃣5️⃣,8️⃣ procenta více. Proti září útraty vzrostly o 20,2 procenta.
Ve výprodejích k černému pátku (Black Friday) plánuje letos určitě nakoupit 2️⃣7️⃣ procent Čechů, dalších 55 procent se rozhodne podle toho, jaká bude nabídka. Vyplývá to z průzkumu e-shopu Alza.cz mezi více než 3000 zákazníky. Do Black Friday se obchodníci v Česku zapojují hlavně z toho důvodu, že akci už lidé znají a slevy očekávají.
V době, kdy Spojené státy začínají prosazovat své budoucí 📜 plány pro Gazu, se Hamás podle místních obyvatel snaží rozšířit svou kontrolu nad územím, od regulace cen kuřat až po vybírání poplatků za cigarety. To však mezi jednotlivými aktéry vyvolává rostoucí pochybnosti o tom, zda se teroristické hnutí skutečně vzdá své autority, jak přislíbilo.
Pivovar v Krušovicích na Rakovnicku stáčí do plechovek 6️⃣0️⃣ procent své produkce. Pivo vyváží zejména na Slovensko a do Německa. Největší současnou investicí v pivovaru je modernizace čistírny odpadních vod za zhruba 100 milionů korun, uvedla manažerka korporátních záležitostí pivovarské společnosti Heineken ČR Dita Jacobson.
Rušné ulice Teheránu se mění. Ženy ❌ odkládají hidžáb a nosí tenisky, muži i ženy spolu posedávají v kavárnách, kde tiše zní západní hudba, a milenci se procházejí ruku v ruce. Maličkosti, které se vzdalují od přísných společenských pravidel, jež po desetiletí symbolizovala Islámská republika. Avšak pod povrchem se skrývá temná realita.
Americký technologický gigant Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého výkonného ředitele 👴 Tima Cooka, který by mohl nastat již v příštím roce. Informuje o tom list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené s diskuzemi uvnitř podniku.