Zájem o specializované financování roste. Firmy začínají více investovat do IT systémů

Nejen častější práce z domova, ale také stále sofistikovanější kybernetické hrozby nebo rostoucí důraz na zapojení umělé inteligence nutí firmy investovat do hardwaru a softwaru. Oproti loňskému roku vzrostl objem nebankovního financování v této oblasti o padesát procent. Trojnásobné jsou pak meziročně investice přímo do digitální bezpečnosti. Vyplývá to z dat společnosti SG Equipment Finance, dceřiné společnosti KB.
„Firmy si uvědomují, že by řadu klíčových zaměstnanců obtížně motivovaly, pokud by jim nenabízely benefit vzdálené či hybridní práce. Je to pragmatická reakce na vývoj, a proto je investice do IT zabezpečení vlastně investicí do lidských zdrojů,“ říká Jaroslava Hlínová, manažerka programu financování IT technologií ve společnosti SG Equipment Finance (SGEF). Zdaleka se přitom nejedná jen o benefit pro kmenové manažery. Firmy se snaží být atraktivnější i pro externí zaměstnance a odborníky na zpracování dat či jiné dílčí úkoly.
S prací z domova se pak přirozeně pojí důraz na větší zabezpečení interních systémů – a téma kyberbezpečnosti přirozeně získává na síle i z mnoha dalších důvodů. „Objem námi financovaných zakázek přímo z oblasti kyberbezpečnosti narostl během posledních dvou let z přibližně 160 na 500 milionů korun a tvoří až třetinu celkového objemu financovaných projektů z oblasti IT,“ doplňuje Hlínová.
Investice jen z vlastních zdrojů?
Nebankovní financování firmy vyhledávají proto, že předmětem nákupu jsou často softwarové licence či správa a údržba systémů, čerpání půjčky tak není možné zaručit hmotným statkem. „Nebankovní financování je procesně jednodušší a rychlejší než bankovní půjčka. U nás ve SGEFu navíc z pohledu schvalování uplatňujeme vstřícnější přístup, protože zohledňujeme, jaký přínos bude mít nákup IT technologie pro investora. Díky spolupráci s mezinárodními IT vendory pak dokážeme ocenit hodnotu hardware zařízení v čase a případně jej přeprodat,“ popisuje Jaroslava Hlínová.
Z těchto důvodů očekává i další růst. V Česku zatím tvoří hardware a software jen asi dvě procenta trhu nebankovního firemního financování, zatímco jinde v Evropě je to 30 až 40 procent. „Firmy v zahraničí vnímají technologie více jako spotřební materiál, který je nezbytný pro jejich efektivní provoz, proto na jeho pořízení volí cizí zdroje. Naopak v Česku ještě pořád slýcháme konzervativní názor, že pokud na investice nemám našetřeno, pak bych je neměl realizovat,“ vysvětluje Jaroslava Hlínová.
Současně ale platí, že řada českých firem už zkušenosti s nebankovním financováním z minulosti má – a teď postupně objevuje jeho výhody i v oblasti investic do IT. „Převážnou část obchodu děláme s velkými a středními podniky. Typickým klientem a koncovým uživatelem financovaných technologií je česká firma s lokálními vlastníky, klienty pak zprostředkovaně bývají také státní instituce či infrastrukturní společnosti a jejich dodavatelé IT řešení,“ zmiňuje Hlínová.
„Velké podniky a státní instituce zpravidla řeší investice v řádově větších objemech než menší podnikatelé, a dává jim tedy smysl, aby náklady na pořízení rozložily v čase,“ pokračuje s tím, že tyto firmy sice mohou čerpat i vlastní zdroje, ty by jim pak ovšem mohly chybět při hlavní podnikatelské činnosti.
Pokud jde u účel investic, firmy se obecně nejčastěji zaměřují především na investice v oblasti softwaru, tedy na podnikové licence určené k různým úkolům od příjmu objednávek přes účetnictví až po skladovou evidenci, dále nakupují hardware v podobě počítačů, notebooků, serverů, aktivních síťových prvků, periferních zařízení nebo telekomunikačních zařízení a také kancelářskou techniku, především jednoduché a multifunkční kopírovací zařízení. Patrná je ovšem také potřeba inovací a zavádění nejmodernějších technologií. „Vidíme, že technologie jako cloud, umělá inteligence nebo nejnovější prvky kybernetické bezpečnosti jsou stále častěji předmětem financování a naši klienti je považují za klíčové pro udržení své konkurenceschopnosti na trhu,“ zakončuje Jaroslava Hlínová.
Bankovní kyberbezpečnost je oblast, která zahrnuje ochranu citlivých finančních dat i prevenci proti sofistikovaným taktikám podvodníků. Aby banky klientům zajistily bezpečnost, musí se neustále adaptovat na nové hrozby.
Kyberbezpečnost v bankovnictví – jak moderní technologie chrání naše finance?
Zprávy z firem
České firmy výrazně zaostávají v digitalizaci, která je přitom považována za výraznou konkurenční výhodu. Jak vyplývá z průzkumu, který si nechala zpracovat společnost Software602, třetina českých firem má velmi nízkou míru digitalizace. V rámci interních procesů tak řeší její pomocí naprosté minimum provozních agend. Pro více než polovinu firem je hlavní překážkou digitalizace pocit, že ji firma nepotřebuje nebo, že náklady na ni budou příliš vysoké.
Bez technologií. Třetina firem v Česku má téměř nulovou míru digitalizace
Zprávy z firem
Připravovaná novela zákona o kybernetické bezpečnosti vyvolává řadu otázek a pro mnohé firmy může být velkou výzvou. Jejich připravenost totiž podle Jakuba Hölla, ředitele týmu operačních rizik v poradenské a technologické společnosti Deloitte, není zrovna nejlepší. „Implementace požadavků na kyberbezpečnost přitom opravdu neproběhne přes noc a většině firem zabere přinejmenším měsíce,“ upozorňuje Höll.
Malé firmy si často myslí, že pro hackery nejsou zajímavé. Útoky přitom míří i na ně, říká Jakub Höll z Deloitte
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.