Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

V Koh-i-nooru na Moravě se budou vyrábět díly do elektromobilu Tesla

Elon Musk
Maurizio Pesce / Creative Commons / CC BY 2.0
 ČTK

Koh-i-noor holding rozvíjí v závodě v Rožnově pod Radhoštěm výrobní program pro elektrické automobily značky Tesla. Jsou to výlisky a bezpečnostní sestavy, vyrábí je firma z divize Koh-i-noor Machinery. V závodě ve východočeské Poličce chce holding do budoucna vyrábět díly pro elektroauta.

Reklama

V září 2020 koupil holding od americké skupiny Milacron výrobní areál v Poličce na Svitavsku, kde se vyráběly vyfukovací a vstřikovací stroje na plasty. Cena akvizice byla zřejmě v nižších stovkách milionů korun. Jde o areál s rozlohou 4,5 hektaru.

"To je plocha s obrovským potenciálem, která umožní strategický rozvoj strojírenské divize Koh-i-noor Machinery. Jen výrobní hala má 1,7 hektaru. Zatím ji dokážeme zaplnit zhruba z poloviny, ale je to další výzva. Plány se nám, v kontextu celosvětového boje za uhlíkovou neutralitu a s ní souvisejícího odklonu od spalovacích motorů, už rýsují. V budoucnu bychom zde chtěli vyrábět díly pro elektromobily," řekl ředitel holdingu Vlastislav Bříza. V Poličce působí řadu let společnost Koh-i-noor Ponas, dodávající automobilkám.

Vlastislav Bříza

Vlastislav Bříza: Naštěstí máme dřevo nakoupené na dva roky dopředu

Díky výnosům zdravotnické divize Gama se holdingu Koh-i-noor dařilo i během pandemie. Navzdory tomu, že ostatní byznys měl velké potíže. 

Přečíst článek

V závodě stejné divize v Rožnově pod Radhoštěm rozvíjí holding výrobní program pro elektrická auta značky Tesla. "Konkrétně jde o výlisky a bezpečnostní sestavy pro všechny její modely. To pokládám za velký úspěch strojírenské divize i jejího moravského závodu," řekl šéf holdingu.

Díly na Teslu se budou vyrábět v Koh-i-nooru

Do skupiny s téměř 2300 zaměstnanci patří firmy ze zdravotnictví, energetiky, spotřebního průmyslu, strojírenství a hotely. Nejznámější společností je firma Koh-i-noor Hardtmuth. Podle Břízy nebyl loňský, druhý koronavirový rok příjemný. "Ale je to obor od oboru jiné. Zatímco na zdravotnictví zaměřená Gama Group zaznamená v roce 2021 nejlepší historický výsledek, ve spotřebním, automobilovém či hotelovém průmyslu jsme se museli vyrovnat s propady trhu a při lockdownu a jeho dopadech i počítat ztráty. Pandemie některá odvětví těžce prověřila. Pro nás je ale klíčové, že ztrátoví nebudeme, máme dostatek kapitálu a jsme připraveni na další rozvoj," řekl Bříza. Zdravotnická divize vyrábí a vyvíjí jednorázové zdravotní potřeby.

Jak vypadala továrna Tesly v samých počátcích se můžete podívat do následující reportáže.

Model Roadster v roce 2010, showroom Tesly v kalifornské Newport Beach,

Retro: Jak vypadala Tesla, když ji skoro nikdo neznal

Kalifornská Tesla je nejdražší automobilkou světa a stala se ikonou. Přitom v roce 2010 sjel z její výrobní linky teprve tisící kousek sportovního modelu Roadster a měla jen pár showroomů v Kalifornii.

Přečíst článek

Velmi dobře si podle Břízy loni vedla i letecká divize, protože o soukromé lety byl v době covidu zájem. Zejména mezi zahraničními zákazníky, kteří představují zhruba 90 procent klientů. Naproti tomu divize dodávající pro automobilový průmysl klesla asi o 20 až 25 procent. "Na úsek výroby a prodeje tužek zase dolehlo dlouhodobé uzavření škol a prodejen. Mimochodem u nás jde o stovku firemních obchodů a na 300 prodavaček, které zůstaly doma. Odliv zahraničních turistů ze země zase znamenal výpadek 40 milionů korun tržeb, zvláště za umělecký sortiment. Vůbec lze říct, že omezený přístup na trhy více než 80 zemí byl hodně bolestivý. Sice se postupně situace stabilizovala, poptávka opět naplnila výrobní kapacitu tužkárny, ale svět před a po covidu už je prostě jiný," řekl Bříza.

V roce 2020 vykázal Koh-i-noor holding konsolidované tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží 3,24 miliardy korun. Meziročně byly nižší o 10,4 procenta. Konsolidovaný zisk po zdanění klesl téměř o polovinu na 112,8 milionu Kč. Vyplývá to z výroční zprávy. Asi 75 procent tržeb měl předloni holding v Česku.

Ilustrační foto

Týden tradera: Akcie letos nebudou mít na růžích ustláno

Rostoucí volatilita a zatím jeden z nejslabších lednů na trzích, tak by se dal charakterizovat uplynulý týden, který ukázal, že poklesy v tomto roce mohou skutečně být daleko častějším jevem, než jsme byli zvyklí. Index S&P 500 se na začátku období zveřejňovaných výsledků dostal na hranu rozpětí kolem 4500 bodů a technologický Nasdaq zaznamenal desetiprocentní korekci od svých maxim. Zdá se, že akcie letos nebudou mít na růžích ustláno. A jaké byly hlavní události uplynulého období?

Přečíst článek

Skupině stále chybí zaměstnanci, proto sází víc na automatizaci a robotizaci. Zatím v tomto směru investice neomezila. "Na druhou stranu teď bychom potřebovali v Koh-i-noor Hardtmuth spustit třetí směnu, ale nedostatek lidí do výroby to neumožňuje. Přitom poptávka stoupá a letí vzhůru," řekl Bříza.

Holding vyrábí v ČR, Rusku nebo Bulharsku. Spolupracuje s několika českými univerzitami.

Efekt covid vyprchal. Lidé už doma zase cvičí míň

Pandemie je u konce, naznačují propady Netflixu, Pelotonu a Clubhousu

Během koronavirové krize se z nich stali miláčkové lidí nedobrovolně zavřených doma. Díky Netflixu se lidé v pandemii měli na co dívat, díky Pelotonu cvičili, díky sociální síti Clubhouse si spolu povídali. Poslední výsledky Netflixu naznačují, že pandemické kouzlo vyprchalo, totéž platí i pro Peloton. Ani jednomu se nedaří lákat dostatečné množství nových zákazníků. A ještě hůř na tom je Clubhouse, fenomén konce prvního pandemického roku. 

Přečíst článek

Chatku na břehu Vranovské přehrady navrhlo studio Prodesi/Domesi.

Na břehu Vranovské přehrady vyrostla chatka. Má připomínat loď

Nevelká dřevěná chatka vznikla na základech původní, kterou zdědil současný majitel po dědečkovi. Novostavba, opět ze dřeva, má asociovat loď. Stojí totiž u Vranovské přehrady, na zalesněném svažitém pozemku blízko vodní hladiny.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme