Reklama

Retro: Jak vypadala Tesla, když ji skoro nikdo neznal

Model Roadster v roce 2010, showroom Tesly v kalifornské Newport Beach,
Tereza Zavadilová/Newstream
Tereza Zavadilová

Kalifornská Tesla je nejdražší automobilkou světa a stala se ikonou. Přitom v roce 2010 sjel z její výrobní linky teprve tisící kousek sportovního modelu Roadster a měla jen pár showroomů v Kalifornii.

Reklama

Tesla představila svůj první model sportovního elektrovozu s názvem Roadster v roce 2008. Bylo to první sériové vyráběné zcela elektrické vozidlo na lithium-ionové baterie, zároveň první elektrické auto, které dokázalo na jedno nabití ujet přes 320 kilomentrů. První Tesla ale nebyla nic levného, model se prodával za 110 tisíc dolarů. Tehdy ještě automobilka neměla vlastní fabriku, roadster seděl na podvozku britského sporťáku Lotus Elite a částečně se montoval v Británii, pro americké zákazníky se dodělával v kalifornském Menlo Parku. 

Před dekádou znali Teslu jen nadšenci, automobilka v lednu 2010 prodala svůj teprve tisícátý kus Roadsteru.  V tu dobu měla Tesla jen pár obchodů v Kalifornii - a v polovině tohoto roku otevřela první obchod pro Evropu v dánské Kodani. Elon Musk k otevírání prvních obchodů tehdy uvedl, že chce, aby přinášely podobnou zákaznickou zkušenost jako obchody Apple Store. Úplně prvním showroomem Tesly byla prodejna na losangeleském Santa Monica Boulevard, otevřená v roce 2008.

Elon jako investor

Ačkoli Musk je s Teslou neodmyslitelně spjat, ve skutečnosti jejím zakladatelem nebyl. Výrobce elektrických vozidel založili v roce 2003 tři inženýři a Musk se k nim o rok později přidal jako investor - jako venture kapitalista do ní vložil 6,5 milionu dolarů (měl peníze z prodeje PayPalu, který spoluzaložil s Peterem Thielem). Další investiční kolo o dva roky později už přilákalo řadu zvučných jmen, například zakladatele Googlu Serge Brinna a Larryho Page či známé investiční fondy. Musk osobně dohlížel na výrobu a design Roadsteru a dokonce za něj přebral cenu Global Green od ruského vůdce Michaila Gorbačova. Mimochodem Musk tehdy sporťák také povozil po Rudém náměstí.  Tesla po uvedení modelu S se sporťákem skončila, ale začala vyrábět Roadster druhé generace v roce 2017. 

Dvě ostré zatáčky

Tesla má za sebou ale i pohnutou historii: v prosinci 2008, uprostřed finanční krize, málem zkrachovala, z tehdejšího kola financování se stalo záchranné. Musk převzal roli CEO a vyhodil čtvrtinu zaměstnanců. Deset procent v automobilce získal Daimler a i Musk přiznává, že tehdy firmu investice německého gigantu zachránila. Daimler posléze necelou polovinu svého podílu v Tesle prodal investičnímu fondu z Abú Dhabí. 

Reklama

V červnu 2010 upsala Tesla poprvé své akcie na newyorské burze: kus za 17 dolarů, plus část podílu v Tesle získala Toyota. Tesla přišla s modelem S -  jenže  zanedlouho opět nastaly problémy, výroba modelů S vázla a k tomu se přidalo několik vznícení vozidel, akcie na to doplatily poklesem o pětinu. Musk v roce 2013 opět odvracel bankrot, domluvil se s Googlem na půjčce. Nakonec se ale výroba nahodila a ze záchranného úvěru sešlo. 

Továrna Tesly v Nevadě Tesla/publikováno se souhlasem

Model S, který vznikl z původního Roadsteru, začala Tesla vyrábět ve své první továrně v kalifornském Fremontu v roce 2012.  Další fabrika především na baterie vznikla o dva roky později v Nevadě. Krom toho Tesla vyrábí v Gigafactory v Číně a brzy začne v Gigafactory u Berlína, zvažuje i Indii. 

Letos v říjnu přesáhla hodnota Tesly neuvěřitelný jeden bilion dolarů. Musk se rovněž letos stal nejbohatším mužem planety. 

Lukáš Pytloun

Lukáš Pytloun: Do konce příštího roku budeme investovat 500 milionů

Segment cestovního ruchu v posledních dvou letech významně ochabl a tuzemští provozovatelé hotelů se potýkali s razantním propadem tržeb. „Upřímně – kdyby korona přišla přede dvěma roky, měli bychom větší problémy," říká majitel stejnojmenné hotelové sítě Lukáš Pytloun, který před pár týdny otevřel nový hotel na pražské Kampě.

Přečíst článek

Munchovo muzeum

Nejošklivější stavby světa: Munchovo muzeum i žižkovská věž

Nové muzeum nejslavnějšího norského malíře Edvarda Muncha, které se nedávno otevřelo pro veřejnost v Oslu, vyhrálo hlasování o nejošklivější novou budovu v Norsku. O výsledcích soutěže pořádané hnutím Arkitekturoppröret informoval deník Aftenposten. V galerii se podívejte na další stavby ve světě, které v „soutěžích ošklivosti“ uspěly – včetně žižkovského vysílače v Praze, jenž negativně zaujal pozornost ve světě hned několikrát.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme