Reklama

Čechy baví odložené platby. Ukazuje růst Twista

Twisto
Twisto
Veronika Kudrnová
vku

Twisto loni rostlo, v transakcích i počtu zapojených e-shopů. Akcie jeho majitele se ale stále drží u dna.

Reklama

Český fintech Twisto má za sebou růstový rok. Loni zprostředkoval přes devět milionů transakcí, meziročně o pětinu více. Celková hodnota plateb vzrostla téměř o čtvrtinu. Společnost také uzavřela významná partnerství včetně těch s e-shopy AboutYou, KNIHY DOBROVSKÝ, XXXLutz nebo Möbelix.

Hospodářské výsledky Twisto pod novým vlastníkem nezveřejňuje. Na podzim 2021 ho za více než dvě miliardy korun koupila australská společnost Zip. Pro tu byl rok 2022 extrémně náročný. Akcie Zipu loni odepsaly téměř 90 procent hodnoty. V novém roce ale, zdá se, chytá nový vítr do plachet. Akcie od začátku roku do dnešního dne přidaly 14 procent.

Twistu, které v roce 2013 jako první v Česku zavedlo odložené platby (BNPL z anglického buy now pay later, pozn. red.), se za sedm let do nákupu Australany nepodařilo dostat do černých čísel. Podle posledních zveřejněných výsledků činily očištěné výnosy Twista v pandemickém roce 2020 asi 150 milionů korun.

Twisto

Twisto definitivně přešlo pod Australany

Globální lídr v odložených platbách, australský Zip, úspěšně dokončil akvizici českého Twista podnikatele Michala Šmídy. Austrálie si tím otevřela přístup na 27 evropských trhů. Podle dřívějších informací Australané při letošní květnové transakci zaplatili 140 milionů australských dolarů (2,3 miliardy korun).

Přečíst článek

„Navzdory turbulentnímu vývoji na trhu se nám v roce 2022 podařilo udělat další krok kupředu. Čísla jasně ukazují, že se služby BNPL mezi Čechy a Poláky těší stále rostoucí popularitě. Kromě dalšího nárůstu v odložených platbách pozorujeme i vyšší zájem o Nákup na třetiny bez navýšení, který lidem v dnešní nelehké době pomáhá lépe zvládat vyšší jednorázové výdaje,“ komentuje Michal Šmída, zakladatel a CEO Twista.

Češi se učí rozkládat platby na třetiny

Hlavním tématem minulého roku byl Nákup na třetiny. V loňském roce ho uživatelé Twista využili k placení nákupů už na více než 300 e-shopech. Novinku do své platební brány loni integrovala i společnost Comgate, díky které ji mohou využívat tisíce dalších e-shopů.

„Partneři po zavedení Nákupu na třetiny pozorovali pozitivní efekt na prodeje. U jednoho z e-shopů například došlo ke zvýšení obratu o 60 procent, průměrná hodnota objednávky vzrostla o 400 procent a o 11 procent se zvýšil počet schválených nákupů,“ uvedla Renata Salata, CCO Twista, která tento úspěch přisuzujeme zejména jednoduchosti služby. Nákupní proces se obejde bez občanky uživatele služby, stačí uvést e-mail a číslo platební karty.

Sebastian Siemiatkowski, CEO Klarna

Kup teď, zaplať později. Švédský fintech gigant vstoupil do Česka

Českou fintech scénu ode dneška rozšíří švédský start-up Klarna, značka světového formátu zabývající se především zprostředkováváním odložených plateb v e-commerce, který v Česku používá například Twisto.

Přečíst článek

Odloženou platbu po vyzkoušení, se kterou Twisto před devíti lety vstoupilo na český trh jako první, v loňském roce také implementovala řada významných e-commerce hráčů, například About You, Möbelix či XXXLutz. Do své aplikace ji integroval i český fintech Qerko, díky kterému je nyní možné takto platit útratu v restauracích.

Square koupí Afterpay

Analýza: Celkem drahá Afterpay

Firma Square miliardáře Dorseyho koupila splátkovou firmu Afterpay za cenu zhruba celé UniCredit Bank. Má systém odložených plateb, takzvaných POS, vážně takovou budoucnost?

Přečíst článek

Transakce rostly v Česku i Polsku

Počet všech transakcí, které zákazníci s Twistem loni zaplatili, vzrostl na více než devět milionů, téměř o 20 procent více ve srovnání s minulým rokem. V Polsku Twisto roste rychleji, konkrétně o 27 procent, zatímco Česko roste pozvolněji o 13 procent. Důvod? „Twisto je na tuzemské scéně dospělejší a trh je více konsolidovaný. Polsko je stále ve fázi růstu,“ míní Renata Salata.

Kromě počtu transakcí vzrostla také jejich hodnota, a to téměř o čtvrtinu oproti roku 2021. Hlavní zásluhu na tom má polský trh, kde se hodnota transakcí zvedla o rovných 50 procent, v Česku to bylo o 21 procent. Polsko také zaznamenalo několik velkých nových partnerství, včetně integrace na e-shopu Biedronky, největší polské sítě supermarketů.

„Uplynulý rok je pro nás povzbuzením a letos na to hodláme navázat. Už nyní chystáme nové služby. Zároveň brzy začneme ohlašovat další vlnu nových významných partnerství a také během roku oslavíme desetileté výročí Twista. A přestože to je místy hrbolaté a ještě to chvíli potrvá, věřím, že jsme aktuálně na dobré cestě k soběstačnosti,“ uzavírá Šmída.

Petr Šíma: Letošní rok startupům nepřál? Ale kdeže! To jen loni investoři moc rozhazovali

Je to propad, který se dal čekat. Startupová horečka, kterou celý svět díky všemožné covidové pomoci zažil loni, během letošního roku trochu ochladla. Ale to nutně neznamená, že je všechno ztraceno, že teď nastanou zlé časy. „Naznačuje to i podrobnější čtení zprávy o stavu evropských startupů od společnosti Atomico,“ píše ve svém komentáři Petr Šíma, partner a šéf investiční společnosti Depo Ventures.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Kup teď, zaplať později. Klienti populárních aplikací padají do dluhové pasti

Kup teď, zaplať později. Klienti populárních aplikací se namotávají do dluhové spirály

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme