Kup teď, zaplať později. Švédský fintech gigant vstoupil do Česka
Českou fintech scénu ode dneška rozšíří švédský start-up Klarna, značka světového formátu zabývající se především zprostředkováváním odložených plateb v e-commerce, který v Česku používá například Twisto.
Od dneška tak mohou už I čeští zákazníci ve vybraných obchodech využít aplikaci „Pay in 3“, díky které si mohou nově rozdělit své online platby do tří měsíčních bezúročných splátek s využitím běžné debetní karty, uvedla firma.
Tuto možnost již využívá více než 450 tisíc maloobchodních partnerů na celém světě. V České republice jsou to například společnosti H&M, síť lékáren Pilulka či český Footshop.
Biofarma v Lotyšsku, která potřebuje doplnit sezónní zemědělskou techniku, aby mohla rozšířit své farmářské podnikání. Činžák v Německu, který chce odkoupit další část bloku, zrekonstruovat a prodat apartmenty. Hotýlek v anglickém Ulverstonu nebo koupě bytového domu v Plzni, britském Canterbury či Vídni, které také potřebují renovaci. I tak mohou vypadat investice do realit, na které dosáhne „obyčejný“ smrtelník bez milionových úspor. Díky realitním crowdfundingovým platformám k tomu dnes už stačí jen minimální prostředky pro investici, a to od jedné tisícikoruny či stovky euro výše.
Investovat do nemovitostí jde i bez milionů na účtu. Jak funguje realitní crowdfunding
Reality
„Ačkoliv e-commerce v České republice roste ohromujícím tempem, nákupní proces je zde stále komplikovaný a plný nejistot. Čeští zákazníci si zboží objednané online chtějí před zaplacením prohlédnout a osahat, ale jejich možnosti jsou omezené na zastaralé platby na dobírku či na využívání drahých kreditních karet,” říká Sebastian Siemiatkowski, CEO a spoluzakladatel společnosti Klarna.
Bezúročná služba Pay in 3 nabídne podle firmy českým zákazníkům možnost jednoduché platby na jedno kliknutí, která jim umožní nakupovat flexibilněji a s větší jistotou. Kromě samotné platby umožňuje aplikace Klarna nakupujícím i bezproblémově sledovat vlastní objednávky, postarat se o vrácení zboží a kontrolovat svůj rozpočet, čímž zefektivňuje celý nákupní proces.
Šance na expanzi v Evropě
Výhody si od služby slibují i čeští obchodnicí. Usnadnění nákupu by jim mohlo přinést nové zákazníky nebo expanzi za hranice. „Nabídka flexibilních plateb, které zákazníkům umožňují rozložení nákladů na nákup i vyzkoušení zboží ještě před samotnou transakcí, je zejména pro prodejce módy, jako je Footshop, silnou konkurenční výhodou,” uvedl CEO Footshop.cz Peter Hajduček.
Sázka Komerční banky na fintechovou platformu Upvest před dvěma lety se dnešní optikou jeví jako tutovka. Platforma, která propojuje developery s drobnými investory, hladce překonala vytyčené cíle a její úplné začlenění do struktury Komerční banky tak probíhá dříve, než bylo původně v plánu.
Český fintech Upvest plně ovládla Komerční banka. A netají se ambiciózními plány
Zprávy z firem
"Díky výhodnému balíčku marketingových služeb a dosahu k více než 150 milionům zákazníků, který Klarna nabízí, je tak pro nás ideálním partnerem pro expanzi na evropských trzích," dodal.
Klarna má v současné době přes 150 milionů zákazníků po celém světě, loni expandovala na americký trh. Od roku 2020 otevřela pobočka v 11 nových zemích. Ani ona se ale nevyhla důsledkům války v Ukrajině, inflačním tlakům a vyhlídkám na recesi na trzích, v nichž působí. V květnu propustila deset procent zaměstnanců, uvedla již dříve agentura Bloomberg. A další vlna má příjít. Klarně následně kleslo i ocenění, a to o 85 procent na 6,7 miliardy dolarů.
Zatímco počet jejích zákazníků rychle roste, její vlastní dluhové náklady a ztráty se také hromadí a podnikání prodělává stovky milionů dolarů za čtvrtletí. V prvním čtvrtletí vykázala provozní ztrátu 2,54 miliardy švédských korun (asi 5,77 miliardy korun) a loni 6,58 miliardy švédských korun, podotkl Bloomberg.
Hodnota finančně technologických firem, které zazářily hlavně za pandemie, kdy lidé museli zůstávat doma, už se na akciových burzách snížila téměř o půl bilionu dolarů (asi 12 bilionů korun). Od začátku roku 2020 se jen ve Spojených státech vydalo na burzu více než 30 takových podniků, ukazují data společnosti CB Insights. Investoři v té době věřili, že podobné firmy budou těžit z dlouhodobého trendu postupné digitalizace, kterému pandemie zpočátku hodně nahrávala.
Fintech bublina se vyfukuje. Technologické akcie ztrácí od začátku roku desítky procent
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.