Švédové prodávají divizi na výrobu pneumatik včetně tuzemského Mitasu japonské TWS
Výrobce pneumatik Mitas mění po šesti letech majitele. Švédská skupina Trelleborg prodává svou divizi na výrobu pneumatik, jejíž součástí je i Mitas, za 2,1 miliardy eur (51,5 miliardy korun) japonské firmě The Yokohama Rubber Company. Píšou o tom dnešní Hospodářské noviny (HN). Kromě Mitasu získají Japonci rovněž výrobu a prodej pneumatik značek Trelleborg, Maximo, Cultor a Interfit využívaných v zemědělství, průmyslu a stavebnictví. Podle expertů oslovených HN tvoří Mitas asi třetinu obratu divize Trelleborg Wheel Systems (TWS).
„Uzavření transakce podléhá schválení příslušných antimonopolních úřadů a očekává se, že bude dokončeno v závěru letošního roku nebo na začátku příštího roku," sdělila viceprezidentka Trelleborgu Karina Larssonová, která odpovídá za komunikaci.
Americká společnost Goodyear Tire & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (1,6 miliardy korun), rozhodl v pondělí soud ve Spojených státech. Spor se týkal Hrabalových nápadů ohledně samonafukovacích pneumatik, uvedl specializovaný server Law360, který se věnuje obchodním sporům.
Český vynálezce vyhrál patentový spor. Gigant Goodyear mu zaplatí 1,6 miliardy
Zprávy z firem
Mitas má výrobní závody v Praze, Zlíně a Otrokovicích. V pražském a otrokovickém závodě se vyrábí pneumatiky pro zemědělské a stavební stroje. Ve Zlíně je výroba pneumatik pro motocykly, letadla a vysokozdvižné vozíky a rovněž výroba gumárenských směsí. V minulém roce dosáhly tržby společnosti okolo sedmi miliard korun a čistý zisk byl 484 milionů korun.
Prodej po šesti letech
V roce 2016 byl Mitas součástí transakce, při níž Švédové koupili gumárenskou skupinu ČGS Holding. Prodávající Oldřich Šlemr a Tomáš Němec inkasovali v přepočtu přes 30 miliard korun. Trelleborgu neprodávaly jen české závody Mitasu v Praze, Zlíně a Otrokovicích. ČGS v té době vlastnila dalších deset výrobních závodů včetně továrny Mitas v USA či provozů dalších gumárenských společností jako Rubena či slovinský Savatech.
Automobilka Škoda Auto vstupuje na trh ve Vietnamu. Evropské modely tam nabídne již v příštím roce, od roku 2024 budou ve Vietnamu k dispozici také vozy vyráběné v Indii. Zpočátku Škoda počítá s prodejem 30 tisíc vozů ročně, následně chce prodeje zvednout až na 40 tisíc aut za rok. Škoda Auto o informovala v tiskové zprávě. Loni Škoda Auto po celém světě dodala 878 200 vozů.
Škoda Auto expanduje do Vietnamu. Chce si tím posílit pozici v regionu
Zprávy z firem
Podle zástupců Trelleborgu bylo vlastnictví Mitasu při vyjednávání s Japonci velmi důležité. Podle Kristýny Duchoňové z Trelleborg Wheel Systems Czech Republic byla díky němu celá prodávaná divize pro skupinu Yokohama přitažlivější, neboť pokrývá i ty části trhu, ve kterých před převzetím ČGS nebyl Trelleborg tak silný.
Převzetím TWS japonská Yokohama výrazně posílí svou pozici v Evropě, kde nyní prodává hlavně pneumatiky pro osobní auta. Za zmíněných 2,1 miliardy eur získají Japonci 40 prodejních zastoupení a 14 výrobních závodů. Kromě Česka má švédská TWS výrobu také v Itálii, Lotyšsku, Srbsku, Slovinsku, USA, Brazílii, Číně a na Srí Lance. Celkem skupina ke konci loňského roku zaměstnávala 6750 lidí, v české části pracovalo téměř 1900 zaměstnanců.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.