Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Sklárna v Harrachově přišla o americký trh, letos tam neprodala ani skleničku

Sklárna v Harrachově přišla o americký trh, letos tam neprodala ani skleničku
Profimedia
 ČTK

Sklárna v Harrachově na Jablonecku dodávala v minulosti až 70 procent produkce do USA, letos tam nevyvezla ani skleničku. Zákazníci nenakupovali v obavě z výše cla, důvodem jsou také ceny, do nichž se promítají vysoké náklady zejména na energie. Zákazníci nakupují jinde, hlavně v Maďarsku a Turecku, kde jsou ceny nižší, řekl majitel harrachovské sklárny František Novosad.

Sklářská výroba patří k energeticky velmi náročným odvětvím, i když se firma podle Novosada snaží šetřit, spotřebu výrazně snížit nedokáže. Ročně spotřebuje kolem 8000 megawatthodin plynu, vysoká cena se promítá do ceny skla stejně jako rostoucí mzdy. „Vyváželi jsme do USA roky zboží za zhruba 30 milionů korun ročně, už v posledních letech prodeje klesaly, loni jsme tam ještě vyvezli sklo za pět milionů, letos už nic, jsme pro ně drazí,“ dodal. Sklárna tak musí hledat odbyt jinde, hlavně v Evropě.

Sklárna v Harrachově vznikla před rokem 1712, a je tak nejstarší fungující sklárnou v Česku a Evropě. Podnik vyrábí luxusní nápojové a užitkové sklo a křišťálové lustry a zaměstnává zhruba 80 lidí. Sklárna má památkově chráněnou brusírnu, cenný je ale celý areál včetně torza kamenného mlýna nebo kaple sv. Anežky, součástí je také sklářské muzeum a prodejna, výtvarná dílna, minipivovar, pivní lázně, hotel a restaurace.

Harrachovská sklárna patří v Libereckém kraji k oblíbeným turistickým cílům, ročně ji před pandemií navštívilo až 70 tisíc lidí a turisté pomáhali nákladnou sklářskou výrobu udržet i v době krize. S covidem ale návštěvníků ubylo a stále se nevrátili. „Návštěvnost je sotva poloviční, pořád nám chybí segment německých důchodců, na které jsme byli léta zvyklí. Je to cítit i v naší prodejně, protože víc utráceli,“ dodal Novosad.

V loňském roce harrachovská sklárna utržila podle obchodního rejstříku zhruba 65,6 milionu korun, což meziročně představuje pokles tržeb o necelé procento. Hospodaření skončilo mírnou ztrátou. Asi polovina tržeb společnosti je spojena s turistickým ruchem, kromě ubytování a pivních lázní, pořádá sklárna komentované prohlídky výroby, nabízí návštěvníkům i možnost si práci se sklářskou píšťalou vyzkoušet.

Majitel sklárny Crystal Bohemia: Ruští zákaznici chybějí a plyn je pořád neúnosně drahý

Sklárny Crystal Bohemia měly loni obrat téměř dvě miliardy korun. I přes odstávky související s renovacemi pecí je to podobně jako předloni, jen mírně méně. Sklářskou výrobu stále komplikují vysoké ceny energií, uvedl majitel společnosti Pavel Louda.

Přečíst článek

Zemřela legenda českého rytého skla Arno Čančík

Ve věku 82 let zemřel Arno Čančík, legenda českého rytého skla

Zemřela legenda českého rytého skla Arno Čančík z Nového Boru na Českolipsku. Na facebooku projektu Křišťálové údolí (Crystal Valley) to uvedla Lucie Fürstová. Čančík, který zemřel v neděli, byl členem anglické asociace rytců skla. V neděli 25. května by oslavil 83. narozeniny.

Přečíst článek

František Novosad

Český průmysl potřebuje ruský plyn, říká sklář František Novosad

České sklo má na kahánku. Skláře drtí zejména drahé energie, na projektu Green Deal nenechají nit suchou. Do toho přišel vládní balíček, který mimo jiné zvyšuje daňové odvody za využívání plynu pro tavení skla. Skláři se bouří, žádají po vládě nějaká opatření. Nicméně, síla českých sklářů už není co bývala. „Dobré rady“ vlády, aby šetřili na energiích, skláře rozpalují do běla. „Buď jedu na sto procent, a sklo roztavím, nebo jedu na nulu,“ říká František Novosad, jeden z posledních matadorů českého sklářského byznysu, kdysi světově proslulého. Novosad vlastní sklárnu v Harrachově, historicky nejstarší provoz v Česku založený v roce 1712. Aby ekonomicky přežil, založil před dvaceti lety jeden z prvních minipivovarů v Česku.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme