Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Práce hrou. Umělá inteligence dokáže podpořit aktivitu zaměstnanců i v Česku

Radek Klein, zakladatel společnosti Trdlokafe
Newstream Michal Nosek
Michal Nosek

Gamifikace vnáší do pracovního procesu herní prvky, tedy odměny, soutěže, nebo bodové systémy. To zvyšuje motivaci a zapojení zaměstnanců. Tento přístup se v posledních letech rozšířil do mnoha firem a oborů, protože přináší lepší výkonnost, zájem a celkovou spokojenost zaměstnanců. 

Motivační systém, který řídí umělá inteligence, umí zjistit, kteří lidé jsou na prodejnách aktivní a produkty úspěšně nabízejí. “Právě zde využíváme AI a díky ní motivujeme zaměstnance na prodejnách. Pomocí gamifikace v nich probouzíme chuť doporučovat zákazníkům další produkty, aby v prodejně jen nestáli. To funguje zázračně,” říká zakladatel řetězce rychlého občerstvení Trdlokafe Radek Klein. 

Jeho firma má vlastní aplikaci, kterou mají v telefonu všichni baristi a prodejci. “Funguje to jako uzavřená whatsappová skupina a umělá inteligence účastníkům posílá zprávy a ocenění ve formě obrázků, kterými je motivuje ke splnění deního cíle,” popisuje systém. 

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová

EU chystá masivní investice do rozvoje umělé inteligence

Evropská unie hodlá iniciovat investice do rozvoje umělé inteligence v hodnotě 200 miliard eur (zhruba pět bilionů korun). V projevu na summitu o AI v Paříži to řekla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Umělá inteligence podle ní může přispět mimo jiné ke zvýšení konkurenceschopnosti.

Přečíst článek

Nejlepší prodejce je vyhlášený každý večer a skupina účastníků čítá pět stovek mladých lidí z Evropy, kde má Trdlokafe své prodejny. “Každý chce své jméno vidět v žebříčku co nejvýše. Díky tomu zaměstnance baví víc prodávat a má to i velký vliv na příjemné chování k zákazníkům,” dodává. Vše je online a připomíná to sportovní prostředí, kdy se mají prodavači potřebu předhánět, což optimalizuje tržby prodejen. 

Jedním z průkopníků gamifikace v gastronomiii je americký řetězec Domino’s Pizza a její online hra Pizza Hero, která umožňuje poskládat si oblíbený pokrm dle vlastního receptu. Aplikace, která vznikla v roce 2011 se rychle stala velice oblíbenou a přivedla řetězci nové zákazníky i zaměstnance. Nejlepším hráčům totiž Domino’s Pizza nabídla stálé zaměstnání. 

Fastfoodový řetězec Popeyes chce v ČR do roku 2033 otevřít 60 nových restaurací

Fastfood Popeyes chce v Česku otevřít 60 restaurací

Americký řetězec s rychlým občerstvením Popeyes plánuje v Česku do roku 2033 otevřít 60 restaurací. Aktuálně má v Praze a ve Středočeském kraji tři, v následujících měsících otevře pobočku v Brně a další pobočky v hlavním městě. První restauraci v Česku řetězec otevřel před rokem na pražském Václavském náměstí.

Přečíst článek

Gamifikace ovšem není pouze výsadou gastronomie. Například technologická společnost Google používá herní prvky k podpoře inovací a vzdělávání zaměstnanců. Některé banky díky ní motivují zaměstnance k dosažení obchodních cílů pomocí bodových systémů. 

Automobilky jako BMW nebo Ford využívají gamifikaci k tréninku zaměstnanců ve výrobě a Siemens vytvořil simulaci “PlantVille”, kde se zaměstnanci učí řídit výrobní závod. Jedná se o hru podobnou SimCity, kde si hráči mohou vyzkoušet řízení výrobního závodu, optimalizovali procesy a zlepšovali produktivitu

Podle personalistů gamifikace snižuje fluktuaci zaměstnanců. “Lidé mají pocit, že o ně má firma zájem, jsou spokojenější a méně často odcházejí. Model tak přináší výhody pro firmy i zaměstnance,” hodnotí trend sociolog Daniel Hrubý. 

Sam Altman, výkonný ředitel americké firmy OpenAI

Autor ChatuGPT Sam Altman: Elon napáchá hodně špatných věcí, ale nevěřím, že by zneužil svou moc v boji s konkurentem

Zakladatel a CEO OpenAI Sam Altman poskytl po řadě měsíců rozsáhlé interview pro Bloomberg Businessweek. A to téměř na den přesně dva roky od premiéry ChatuGPT pro veřejnost. Altman v něm popisuje své začátky, zrání do CEO stamiliardového start-upu, vize všeobecné umělé inteligence, ale také napjaté vztahy s Elonem Muskem a vysvětluje, proč poslal milion dolarů na podporu inaugurace Donalda Trumpa, ačkoli zdaleka nesouhlasí se vším, co Trump chystá nebo co si myslí. Přinášíme výběr zajímavých myšlenek jednoho z klíčových mužů současnosti.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme