Průzkum: 39 procent Čechů se obává, že jim AI vezme práci

Obavu z toho, že je umělá inteligence (AI) připraví o práci, nemá v Česku 51 procent lidí. AI se v tomto ohledu obává 39 procent Čechů. Ti se nejčastěji domnívají, že jejich pracovní náplň umělá inteligence převezme do pěti až deseti let. Zbylá část lidí se jasně nevyjádřila. Vyplývá to z průzkumu Index inovací společností ČSOB a Mastercard, který se konal v září a říjnu mezi 1355 respondenty. Uskutečnila jej společnost Datank.
Přibližně 27 procent pracujících míní, že bez lidského zásahu nelze jejich obor vůbec vykonávat, ale AI jim může částečně pomáhat. Podle 15 procent dotazovaných se umělá inteligence jejich oboru vůbec netýká a devět procent se vyjádřilo, že nemají představu, jak by je mohla umělá inteligence ohrozit.
Jak vyzrát na umělou inteligenci? Poradí kniha Stanislava Šulce, autora newstream.cz. Objednávejte zde |
Více volna
Umělou inteligenci pracovně nyní využívá zhruba třetina dotazovaných. Pět procent respondentů má díky používání tohoto nástroje méně práce a více volna. Ostatní umělou inteligenci buď používají, ale nezměnilo to nic na množství jejich práce, nebo jim to i práci přidalo, protože ji s pomocí AI zvládnou odbavit více. Dvě procenta osob uvedly, že umělá inteligence už jejich práci nahradila.
O něco silnější obavy z nástupu umělé inteligence mají příslušníci tzv. generace Z, tedy ve věku 27 let a méně, která patří mezi zaměstnanými k nejmladším nebo se pracovat chystá. Z nich se 53 procent obává, že kvůli AI přijde o práci. Tito lidé mohou čerpat i ze svých zkušeností, protože 51 procent mladých AI pracovně používá.
Kampaň před americkými prezidentskými volbami provází na sociálních sítích záplava manipulativních fotografií a dalších příspěvků vytvořených za pomoci umělé inteligence, které mají ovlivnit voliče k podpoře některého z kandidátů. Podle expertů je většina z nich dílem stoupenců republikánského exprezidenta Donalda Trumpa, některé ovšem mají pomoci jeho demokratické soupeřce, viceprezidentce Kamale Harrisové. Americká média se shodují, že zatímco v minulosti se dezinformace a manipulace šířily převážně pokoutně a často za nimi bylo Rusko, letos se k jejich tvorbě často přiznávají sami Američané.
Manipulace i dezinformace. Do prezidentských voleb v USA promlouvá AI
Politika
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.