Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Po Prazdroji zdraží pivo i Budvar, o deset procent

Stáčírna Budějovický Budvar, ilustrační foto
Budějovický Budvar
Veronika Kudrnová
vku

Drahé energie, špatná úroda a rostoucí ceny vstupů od základních surovin až po obalový materiál i potřeba v prostředí všeobecné inflace zvýšit mzdy zaměstnanců dostaly národní pivovar Budějovický Budvar pod tlak, který vyústil v ohlášené zdražení piva. Budvar není jediný. Plzeňský Prazdroj i další pivovary navýšení cen ohlásily už dříve.

Reklama

Budějovický Budvar zdraží od 1. listopadu pivo na českém trhu v průměru o deset procent. Půllitr Budvaru tak zdraží o korunu až dvě. Příčinami jsou rostoucí ceny energií i klíčových surovin, jako jsou chmel a slad. Meziročně kvůli tomu národnímu podniku stoupnou náklady o několik set milionů korun, uvedl to ředitel Budvaru Petr Dvořák s tím, že se Budvar chystá zároveň zvýšit mzdy svých zaměstnanců.

Ceny stoupnou u výrobků ve všech obalech, tedy pivo lahvové, sudové i v plechovkách. „Nárůst ceny elektřiny o tři sta procent, to jsou pro nás desítky milionů, to stejné u ceny plechovek, ceny lahví, kartonáže, obalového materiálu a energií. Očekáváme zásadnější růst cen sladu, který je pro nás nejpodstatnější položkou. Podle zpráv z chmelnic to vypadá na katastrofální úrodu. V této chvíli už nemáme jediný vstup, u kterého bych mohl říci, že nám zásadně nepodraží,” dodal Dvořák. Suroviny i obaly zdražily o víc než deset procent, doplnil.

Státní pivovar už své zdražení avizoval v létě. Není překvapivé ani z toho důvodu, že zdražují také další pivovary. A to v čele s lídrem trhu, největším tuzemským pivovarem, Plzeňským Prazdrojem. Ten od 1. října zdražil průměrně o osm procent. „Prazdroj o plánu zdražit pivo informoval už v srpnu. Jakožto lídra trhu jej ve zdražování následovaly i další, menší tuzemské pivovary. Nastává tedy nebývalá vlna zdražování piva. Nyní tedy se do ní zapojuje i Budvar,” uvedl Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Nedostatek ruského plynu může omezit produkci tuzemských pivovarů

Pivaři, bojte se. Nedostatek ruského plynu může omezit produkci tuzemských pivovarů

Češi jsou ve spotřebě piva na hlavu již léta první na světě. Kvůli omezení či dokonce zastavení dodávek ruského plynu – přestože pivovary hledají alternativní zdroje – hrozí, že pivovary v tuzemsku by musely omezit výrobu. Ta již loni kvůli covidovým opatřením klesla.

Přečíst článek

Letošní zdražování piv je podle něj nebývalé nejen rozsahem zdražení, neboť se zpravidla pohybuje v nižších jednotkách procent ročně, ale tak šíří sortimentu, jehož se týká. „Pivovary jako Prazdroj nebo právě nyní Budvar zdražují totiž jak svá balená (lahvová či plechovková), tak čepovaná piva. V uplynulých letech tomu mnohdy bylo jinak: v daném roce zdražovala jenom jedna z uvedených kategorií,” dodal Kovanda.

Podle dat ČSÚ stoupla cena světlého lahvového piva v posledních dvanácti měsících zcela zanedbatelně, o necelé procento. Je tedy zřejmé, že pivovary alespoň v případě lahvového piva zatím převážně své navýšené náklady promítaly do snížení vlastních marží. Nyní už je pro ně tento přístup k cenotvorbě ale neudržitelný.

Letošní sklizeň chmele v Česku je z hlediska výnosů jednou z nejslabších v historii. Důvodem je především extrémní sucho a horko. Zatímco loňská úroda byla rekordní, přes 8,3 tuny, což pomáhalo držet cenu piva poměrně nízko, letos je zhruba jen poloviční. Pivovary by však měly být schopny nedostatek letošní úrody alespoň zčásti kompenzovat ze zásob z minulých let.

Tradiční podzimní vzkaz Prazdroje pivařům: Zdražíme, letos už podruhé

Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdražuje od 1. října většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 koruny na půllitr. Změny se týkají balených i čepovaných piv. ČTK informaci získala od hostinských a obchodních řetězců a potvrdil ji mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme