Tradiční podzimní vzkaz Prazdroje pivařům: Zdražíme, letos už podruhé
Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdražuje od 1. října většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 koruny na půllitr. Změny se týkají balených i čepovaných piv. ČTK informaci získala od hostinských a obchodních řetězců a potvrdil ji mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.
Podle Kováře jsou důvodem zdražení piva především prudce rostoucí náklady na energie i obaly v posledních měsících.
Češi jsou ve spotřebě piva na hlavu již léta první na světě. Kvůli omezení či dokonce zastavení dodávek ruského plynu – přestože pivovary hledají alternativní zdroje – hrozí, že pivovary v tuzemsku by musely omezit výrobu. Ta již loni kvůli covidovým opatřením klesla.
Pivaři, bojte se. Nedostatek ruského plynu může omezit produkci tuzemských pivovarů
Zprávy z firem
"Jde v průměru o osm procent, přičemž inflace, tedy meziroční růst spotřebitelských cen, přesáhla v červnu i červenci hranici 17 procent," uvedl Kovář. Podle něj se pivovar, stejně jako celá tuzemská ekonomika potýká s trvalým a v posledních měsících výrazně akcelerujícím růstem cen vstupů, které tvoří podstatnou část jeho nákladů ve výrobě a distribuci.
Zdražují energie i sklo
"K nejvyššímu nárůstu došlo u elektřiny a plynu. Rostly i ceny pohonných hmot a materiálů pro výrobu obalů, jako je sklo a hliník. Stejně tak prudce zdražují vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám bezplatně poskytuje," uvedl mluvčí.
K cenové úpravě podle něj Prazdroj přistupuje, aby dokázal i v budoucnu garantovat nejvyšší kvalitu piv i služeb, a také proto, aby mohl investovat do nových produktů a inovací ve výrobě.
Plzeňský Prazdroj vykázal loni čistý zisk 4,48 miliardy korun, o téměř o 700 milionů víc než v prvním covidovém roce 2020. Ve srovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 byl zisk nižší o šest procent, uvedl pivovar.
Prazdroj loni zdražil čepované pivo, vypilo se ho míň. Zisk pivovaru přesto vzrostl
Zprávy z firem
Prazdroj zdražoval už letos v dubnu čepovaná piva v průměru o jednu korunu na půllitru. Šlo o všechny značky, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích.
Ceny lahvového a plechovkového piva se nezměnily. Už tehdy to pivovar vysvětloval růstem nákladů na energie, obaly a suroviny v předchozích měsících.
Prodej piva klesl kvůli covidu
Prazdroji loni kvůli dopadům pandemie koronaviru druhým rokem klesl prodej piva v ČR. V loňském roce se snížil meziročně o tři procenta na 6,5 milionu hektolitrů. O rok dříve byl meziroční pokles osmiprocentní. Díky podpoře a investicím do hospod rostl prodej čepovaných piv, méně se dařilo baleným pivům v obchodech. Oproti předkoronavirovému roku 2019 byl loňský prodej na domácím trhu o desetinu menší.
Největší světový pivovar má za sebou uspokojivý rok, lidé se loni po předchozí vynucené covidové přestávce vrátili do barů a na pivu nešetřili. Američané i Evropané si oblíbili dražší, prémiové značky.
AB InBev se definitivně otřepal z covidu. V Evropě těžil z prodeje dražších piv prémiových značek
Zprávy z firem
Lépe se pivovaru dařilo v zahraničí, kde stoupl loňský prodej včetně licenční výroby meziročně o tři procenta na 4,6 milionu hektolitrů. Zůstal největším exportérem českých piv, jeho přímý export loni převýšil 1,7 milionu hektolitrů. Zbylou část loňských zahraničních prodejů tvořila produkce Velkopopovického Kozla v pivovarech, které mají licenci na jeho výrobu.
Prazdroj loni vykázal čistý zisk 4,48 miliardy korun, tržby činily 16,3 miliardy korun. Ve srovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 byl zisk nižší o šest procent a tržby klesly o čtyři procenta. Inflace přitom za roky 2020 a 2021 přesáhla kumulativně sedm procent. Za rok 2020 měl čistý zisk 3,8 miliardy a tržby necelých 16 miliard korun.
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.