Penam chystá vlastní prodejny Baker Street s prémiovým zbožím. Nabídne i chleba za stovku
Před zhruba deseti lety měla pekárenská tuzemská jednička Penamu v plánu vybudovat vlastní síť značkových obchodů s malými pekárnami a s vlastními výrobky, ale sešlo z toho. Nyní se vrací k jinému, ale podobnému plánu – vybudovat několik obchodů pod značkou Baker Street s „fajnovějšími“ a tedy dražšími výrobky, třeba s chleby v kategorii 80 až 120 korun. „Prostor a určitá zákaznická skupina lidí pro to tady je,“ řekl v rozhovoru pro newstream.cz šéf Penamu Jaroslav Kurčík.
Do nového projektu hodlá Penam investovat řádově miliony korun až nižší desítky milionů. „Uvažujeme nad vybudováním pár prodejen, zřejmě ve větších městech, které spojíme se značkou Odkolek a značkou Baker Street. To je prakticky nová značka, pod kterou vyrábíme unikátní výrobky, jsou to například chleby z dlouho zrajícího těsta,“ uvedl Kurčík.
„Chceme pro tyto produkty vytvořit odbytový kanál, protože to jsou chleby, které by se měly bez ohledu na situaci, která nyní je, prodávat řádově v cenách řekněme od 80 do 120 korun. A u nich kolikrát narážíme na to, že některý řetězec je nechce zalistovat, že je to drahé a nebudou se prodávat,“ podotkl.
Až raketově rostoucí ceny potravin zejména kvůli dražším energiím, pohonným hmotám a dopadům války na Ukrajině je zásadní problém, který musí vyřešit zejména vláda, míní šéf tuzemské pekárenské jedničky společnosti Penam ze skupiny Agrofert Jaroslav Kurčík. „Česká republika si musí říct, jestli chce říkat: Budu volná, otevřená ekonomika, ale holt tady budou drahé potraviny. Anebo do toho zasáhne a řekne: Ne, musím obyvatele zabezpečit. Je to o sociálním smíru,“ říká.Chleba může stát i stovku a rohlík deset korun, záleží teď na vládě, říká šéf Penamu
Leaders
„Myslíme si, že prostor a určitá zákaznická skupina lidí pro to tady je. Asi taková prodejna neuspěje třeba v Bruntále, ale v Praze by uspět mohla,“ dodal s tím, že nyní hledá firma vhodného člověka, který by pomohl projekt uřídit a vytváří pro to vhodný sortiment. Prodejna by měla mít nejen pultový prodej zboží, ale součástí by měla být i menší kavárna.
„Lepší“ zboží nebude Penam vyrábět v některé ze svých průmyslových velkopekáren. „Penam kromě toho, že dělá velkou průmyslovou pekařinu, se v současné době orientuje i na řemeslnou pekárnu. Vybudovali jsme v Praze na Jihozápadním městě malou pekárničku, kde se dělají ´fajnovosti´ a v ní by se měl vyrábět sortiment i pro tyto naše obchody,“ říká.
Na českém trhu vznikne jasná pekárenská jednička. Dvě z největších firem Penam a United Bakeries, obě ze skupiny Agrofert, sfúzují do jedné, jejíž podíl na trhu by měl činit 30 až 35 procent. V rozhovoru pro newstream.cz to řekl generální ředitel Penamu a člen představenstva Agrofertu Jaroslav Kurčík. Celkový konsolidovaný obrat firem loni dosáhl 5,4 miliardy. V zisku před zdaněním si Penam o něco pohoršil, United Bakeries naopak, dodal.Agrofert chystá fúzi Penamu a United Bakeries, vznikne jednička s třetinovým podílem na trhu
Zprávy z firem
Před zhruba deseti lety byly plány Penamu výrazně větší, mělo jít o velkou expanzi prodejen s názvem U Golema. Jejich počet dosáhl čtyř desítek a podnik do nich investoval miliony korun. Sen ale kvůli neuspokojivým výsledkům před šesti lety skončil.
Podobné sítě přitom budují zejména menší pekárny. Pro ně to má smysl i proto, že se tak mimo jiné mohou pojistit proti tomu, kdyby se nedohodly s některým z řetězců, přes něž se prodává většina pečiva v České republice.
Pekárna Adélka je fenomén. V Pelhřimově funguje už od roku 1990. Obrat čtvrt miliardy korun, tři sta zaměstnanců. Je to rodinná firma, kterou dlouhé roky vede syn zakladatele Roman Teisler. Podnik má vlastní mlýn, vyrábí a prodává víc než tisíc produktů. Chleba, sladké pečivo, rohlíky. Je lokálním lídrem. Jak vlastně funguje pekárenský byznys? Zdraží dramaticky chleba, jak se o tom nyní píše?Pekař Roman Teisler: Kolik bude stát chleba? Pšenice je kvůli dění na Ukrajině dvakrát dražší, energie třikrát
Zprávy z firem
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?