Obyčejný byznys: Původně se mi firma vešla do kufru, nyní jsou tržby 150 milionů, říká šéf značky Big Boy
![Alex Koníček](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/thumbnail-Alex-Konicek-ve-vyrobe.jpg)
Malá nabídka vhodných pochutin pro návštěvníky fitness, kde pracoval na recepci, přivedla tehdy dvaadvacetiletého Alexandra Koníčka k nápadu vyrábět zdravé a zároveň výživné produkty z ořechů. V roce 2015 tak po práci začal ručně mlít a vytvářet první experimenty. „Šlo o různé druhy oříšků a po sedmi měsících se zdařilo umlít stoprocentní arašídové máslo. To jsem začal nabízet ve Fitness centru Olympia,“ říká.
Začátky byly takové, že jsem si po večerech mlel a pak produkty pak rozvážel tramvají. Firma s jedním mlýnkem, pytlem arašídů a skleniček s víčky se tehdy vešla do kufru od auta. Nic víc jsem nepotřeboval,“ vzpomíná Alex na průkopnické doby.
„
Návštěvníkům sportoviště jeho výrobky zachutnaly, poptávka rostla, a tak se zrodila firma Arachis a značka Big Boy. „Nejdříve jsme podnik zakládali tři, pak se tým rozpadl a já zůstal sám. To nešlo zvládnout. Tehdy mi pomohl Tomáš Bureš, šéf fitness kde jsem pracoval, a tak jsem se do podnikání pustil naplno,“ vzpomíná na úplné začátky, kdy byly tržby minimální.
Škoda, že na webové stránky zatím nejdou vložit chutě a vůně. To jsou totiž hlavní atributy produktů pocházejících z manufaktury MarmeLinda. Tu před osmi lety vytvořila Linda Kamarádová.
Obyčejný byznys: Marmeláda je dřina, ale dala mi svobodu, říká MarmeLinda
Enjoy
Postupně zjistil, že mlít z arašídů z obchodu není šťastné řešení, a začal objevovat kvalitnější suroviny. Dnes jich výrobna nakupuje 900 druhů v té nejvyšší kvalitě a tržby již mechanizované manufaktury, kde pracuje přes dvacet lidí, se ročně pohybují okolo 150 milionů korun. Podnik již nevyrábí jen ořechové krémy, ale i popcorn, proteinové kaše, tyčinky a další pochutiny, například z vymrazeného ovoce a čokolády. Krémy však zůstávají hlavním pilířem a za den na ně namelou dvě tuny ořechů.
Kromě kvality výrobků, které jsou poměrně drahé, firma vsadila zejména na e-shop, unikátní design a marketing spojený s influencery na sociálních sítích. Nyní chce posílit v dalších oblastech. „Naše výroba již není jen o tom něco nakoupit, semlít to a prodat, ale váže s k tomu řada dalších věcí. Kontrola kvality, vývoj produktu, aby se udržela prodejnost a analytika nákupů a prodejů. Cílem do příštích let je pozvolný růst při zachování kvality. Za každou cenu stoupat do nebes nelze,“ prozrazuje firemní strategii.
Ke slovu přichází umělá inteligence
Jedním z hlavních témat současnosti v globálním měřítku je využívání umělé inteligence. Na první pohled by se mohlo zdát, že jí tradiční potravinářství velký prostor neposkytne, ale i zde si své místo postupně najde. „Před necelým rokem jsem udělal první recepturu pomocí umělé inteligence. Jsem velký fanoušek technologií a první receptura, kde jsem to zkoušel byla na tyčinku. Řekl jsem: Napiš mi složení tyčinky, která je podle současných trendů. AI mi napsala recept z datlí, proteinového prášku, sladidla a oříšků, takže nebyla úplně mimo. Časem bych chtěl s umělou inteligencí použitelnou recepturu vyvinout, ale to je zatím odloženo. Svých vlastních nápadů máme zatím dost,“ přemítá možnostech vývoje.
O tom, že nápadů mají ve firmě hodně svědčí velikost výrobního portfolia. Z devíti set vstupních surovin vyrábí, pod značkou Big Boy, více než sto různých produktů. „Každé tři měsíce si prodejnost vyhodnocujeme a snažíme se s tím hrát, abychom zákazníka stimulovali novými produkty,“ popisuje s tím, že svou produkci zatím nabízejí v Česku a na Slovensku, ale plánují expanzi i do dalších sousedních zemí.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za odborníkem na opravy a instalace audiotechniky a majitelem firmy DJ Servis Milanem Úblem.
Obyčejný byznys: Opravám televizorů se roky vyhýbám, říká elektrotechnik
Zprávy z firem
Práce uklízečky patří mezi nejpodceňovanější a nejpřehlíženější. To se snaží vyvrátit Jana Růžková, která se úklidu věnuje již osmým rokem. „Začala jsem si tím přivydělávat na mateřské. Postupně se má klientela rozrostla, tak jsem u úklidu zůstala. A nelituju,” říká.
Obyčejná práce: Lidé dokáží být strašná prasata, říká uklízečka
Zprávy z firem
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?