Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejný byznys: Marmeláda je dřina, ale dala mi svobodu, říká MarmeLinda

Linda Kamarádová, zakladatelka manufaktury MarmeLinda
Michal Nosek/Newstream
Michal Nosek

Škoda, že na webové stránky zatím nejdou vložit chutě a vůně. To jsou totiž hlavní atributy produktů pocházejících z manufaktury MarmeLinda. Tu před osmi lety vytvořila Linda Kamarádová.

Linda s vařením marmelád začala o víkendech ráno, kdy její rodina ještě spala. Od malička měla marmelády ráda a vzpomnínala, jak kuchyně voněla, když je babička vařila z veškerého dostupného ovoce. Vaření ovocných dobrot se Linda první tři roky věnovala rekreačně. Odreagovávala se u toho od permanentního tlaku v práci. Profesí byla manažerkou a věnovala se cenným papírům.

„V té době jsem se cítila vyždímaná. Stres by příliš velký, tak jsem se rozhodla opustit kancelář a pustit se jen do vymýšlení receptů a vaření marmelád. Založila jsem si živnost a začala podnikat,“ vzpomíná na  riskantní tah. Ten ovšem vyšel a vznikla prestižní značka, jejíž majitelka má bezpočet mezinárodních ocenění. Ty nejprestižnější jsou v podstatě Michelinskými hvězdami v jejím oboru. „Ocenění beru jako zpětnou reakci na svou práci od opravdových odborníků.  

Milan Úbl ve svém království, které je plné audiotechniky

Obyčejný byznys: Opravám televizorů se roky vyhýbám, říká elektrotechnik

V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za odborníkem na opravy a instalace audiotechniky a majitelem firmy DJ Servis Milanem Úblem. 

Přečíst článek

„V současné době se ještě vzpamatováváme z covidové doby, takže tržby jsou o něco menší, ale situaci zachraňují firmy, které objednávají dárkové balíčky. Byznys sice mírně zpomalil, ale díky svému renomé se nemusím bát konkurence. To podporuje kvalita práce i zmíněných ocenění. Protože to dělám v malém, jedná se o luxusní zboží, ale mám stálé zákazníky a velké objednávky od firem, nyní na vánoční dárky. To je momentálně hlavní část mé práce,” říká.

Výroba v manufaktuře je sezónní, protože se vaří zejména z čerstvého ovoce. Ale jak říká, celý rok je co vařit. Ročně jí pod rukama projede tisíce marmelád, které přijdou do různě velkých unikátních sklenic vlastního designu. Jedná se tak minimálně o tunu marmelád.  

Živnostník roku

Loni Lindu pořihlásili přátelé z networkingu do soutěže Živnostník roku, kde vyhrála pražské kolo a následně postoupila mezi pět nejúspěšnějších v celorepublikového výběru. V počátcích, když na tento titul ani nemyslela, produkci nabízela na farmářských trzích, které neopustila dodnes. Zároveň hned v počátku podnikání poslala svou marmeládu do soutěže v Británii, kde vyhrála zlatou medaili a další v průběhu let následovaly, že je již ani nedokáže přesně spočítat. Podnikatelka, která bude letos sedět v porotě sotěže Podnikatel roku, myslí i na budoucnost, a proto už přemýšlí o svých nástupkyních. Má dvě studující dcery, ale obchod nechává pouze na jejich volbě. Jejich myšlenky pouze mírně koriguje. 

Z úvah o budoucnosti se ale ještě vraťme k úplnému startu podnikání. „Začalo to zvláštně, na podzim 2014 s hruškami a jablky. Další, tehdejší až nepochopitelná volba byl pomeranč. Všechny recepty jedu z vlastní hlavy, tak jsem vzala pomeranč a přemýšlela, jak na to. Pomeranč je neuvěřitelně záludné ovoce a na marmeládě se dá pokazit celá řada věcí, ale stálo při mně štěstí. A v současné době tvoří pomerančové a citronové věci až třetinu mého sortimentu,“ popisuje chutě zákazníků.  

Jiří Blažek prodává zeleninu z farmy

Obyčejný byznys: Brambory budou brzy vzácnost, říká farmář

V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme mezi farmáře a prodejce domácí zeleniny.

Přečíst článek

Pomerančové marmelády totiž dělá úplně jinak, než jak je tomu v Británii. Český zákazník je za to rád, protože nejsou ani sladké, ani kyselé, či hořké. Je v nich opravdu cítit dužina. Poté v době největšího rozmachu sortiment manufaktury, kde Linda pracuje stále sama, čítal čtyřicet druhů marmelád. Nyní do její produkce spadají i slané věci, o které je také velký zájem. „Co je jeden rok, nemusí být druhý. Vyhodnocuji, o co je největší zájem, takže sortiment i redukuji, aby se zákazník necítil zmatený. Oceněné stálice jsou cibulády, tedy marmeláda z karamelizované cibule. Je sladko slano kyselá,” popisuje Linda její chuť. 

Sice nepracuje tak, aby byla naprosto přepracovaná, ale někdy se to stane. „Přesto žiji i svůj vlastní život, k němuž práce patří, a kdyby to už bylo neúnosné, tak raději někoho zaučím, ale celý provoz nepředám, přemítá. Zatím, ale stále sama marmelády vaří, i prodává na farmářských trzích. Je to takové One Woman Show uzavírá MarmeLinda své vyprávění. 

Další ze série článků Obyčejný byznys čtěte zde

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Obyčejný byznys: V Družstvu byl klid, jako živnostník jsem se nadřel mnohem víc, říká zámečník

Přečíst článek
Bar Forbína

RECENZE: Setkání divadla, umění a chutí. Bar Forbína je důkazem, že pražská barová scéna dospěla

Přečíst článek
Doporučujeme