Obyčejný byznys: Marmeláda je dřina, ale dala mi svobodu, říká MarmeLinda
Škoda, že na webové stránky zatím nejdou vložit chutě a vůně. To jsou totiž hlavní atributy produktů pocházejících z manufaktury MarmeLinda. Tu před osmi lety vytvořila Linda Kamarádová.
Linda s vařením marmelád začala o víkendech ráno, kdy její rodina ještě spala. Od malička měla marmelády ráda a vzpomnínala, jak kuchyně voněla, když je babička vařila z veškerého dostupného ovoce. Vaření ovocných dobrot se Linda první tři roky věnovala rekreačně. Odreagovávala se u toho od permanentního tlaku v práci. Profesí byla manažerkou a věnovala se cenným papírům.
„V té době jsem se cítila vyždímaná. Stres by příliš velký, tak jsem se rozhodla opustit kancelář a pustit se jen do vymýšlení receptů a vaření marmelád. Založila jsem si živnost a začala podnikat,“ vzpomíná na riskantní tah. Ten ovšem vyšel a vznikla prestižní značka, jejíž majitelka má bezpočet mezinárodních ocenění. Ty nejprestižnější jsou v podstatě Michelinskými hvězdami v jejím oboru. „Ocenění beru jako zpětnou reakci na svou práci od opravdových odborníků.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za odborníkem na opravy a instalace audiotechniky a majitelem firmy DJ Servis Milanem Úblem. Obyčejný byznys: Opravám televizorů se roky vyhýbám, říká elektrotechnik
Zprávy z firem
„V současné době se ještě vzpamatováváme z covidové doby, takže tržby jsou o něco menší, ale situaci zachraňují firmy, které objednávají dárkové balíčky. Byznys sice mírně zpomalil, ale díky svému renomé se nemusím bát konkurence. To podporuje kvalita práce i zmíněných ocenění. Protože to dělám v malém, jedná se o luxusní zboží, ale mám stálé zákazníky a velké objednávky od firem, nyní na vánoční dárky. To je momentálně hlavní část mé práce,” říká.
Výroba v manufaktuře je sezónní, protože se vaří zejména z čerstvého ovoce. Ale jak říká, celý rok je co vařit. Ročně jí pod rukama projede tisíce marmelád, které přijdou do různě velkých unikátních sklenic vlastního designu. Jedná se tak minimálně o tunu marmelád.
Živnostník roku
Loni Lindu pořihlásili přátelé z networkingu do soutěže Živnostník roku, kde vyhrála pražské kolo a následně postoupila mezi pět nejúspěšnějších v celorepublikového výběru. V počátcích, když na tento titul ani nemyslela, produkci nabízela na farmářských trzích, které neopustila dodnes. Zároveň hned v počátku podnikání poslala svou marmeládu do soutěže v Británii, kde vyhrála zlatou medaili a další v průběhu let následovaly, že je již ani nedokáže přesně spočítat. Podnikatelka, která bude letos sedět v porotě sotěže Podnikatel roku, myslí i na budoucnost, a proto už přemýšlí o svých nástupkyních. Má dvě studující dcery, ale obchod nechává pouze na jejich volbě. Jejich myšlenky pouze mírně koriguje.
Z úvah o budoucnosti se ale ještě vraťme k úplnému startu podnikání. „Začalo to zvláštně, na podzim 2014 s hruškami a jablky. Další, tehdejší až nepochopitelná volba byl pomeranč. Všechny recepty jedu z vlastní hlavy, tak jsem vzala pomeranč a přemýšlela, jak na to. Pomeranč je neuvěřitelně záludné ovoce a na marmeládě se dá pokazit celá řada věcí, ale stálo při mně štěstí. A v současné době tvoří pomerančové a citronové věci až třetinu mého sortimentu,“ popisuje chutě zákazníků.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme mezi farmáře a prodejce domácí zeleniny.Obyčejný byznys: Brambory budou brzy vzácnost, říká farmář
Zprávy z firem
Pomerančové marmelády totiž dělá úplně jinak, než jak je tomu v Británii. Český zákazník je za to rád, protože nejsou ani sladké, ani kyselé, či hořké. Je v nich opravdu cítit dužina. Poté v době největšího rozmachu sortiment manufaktury, kde Linda pracuje stále sama, čítal čtyřicet druhů marmelád. Nyní do její produkce spadají i slané věci, o které je také velký zájem. „Co je jeden rok, nemusí být druhý. Vyhodnocuji, o co je největší zájem, takže sortiment i redukuji, aby se zákazník necítil zmatený. Oceněné stálice jsou cibulády, tedy marmeláda z karamelizované cibule. Je sladko slano kyselá,” popisuje Linda její chuť.
Sice nepracuje tak, aby byla naprosto přepracovaná, ale někdy se to stane. „Přesto žiji i svůj vlastní život, k němuž práce patří, a kdyby to už bylo neúnosné, tak raději někoho zaučím, ale celý provoz nepředám, přemítá. Zatím, ale stále sama marmelády vaří, i prodává na farmářských trzích. Je to takové One Woman Show uzavírá MarmeLinda své vyprávění.
Další ze série článků Obyčejný byznys čtěte zde
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.