Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Labi chybí voda. Obří konstrukce musela až k Dunaji. Po silnici

Převoz části mostní konstrukce z Prahy do Bratislavy
Metrostav DIZ
Michal Nosek
nos

Lodní doprava je důležitým prostředkem pro přepravu nadměrných a těžkých nákladů, včetně ocelových konstrukcí, mostních dílů, prefabrikátů a technologických celků. Vodní cesty nabízejí výhodu vysoké nosnosti, nízké ekologické stopy a možnosti přepravit náklady, které by po silnici či železnici nebylo možné nebo bylo extrémně nákladné dopravit. Situaci v posledních letech však komplikují sucha a nízké hladiny řek. 

Posledním příkladem transportu obří konstrukce, která nemohla cestovat do Německa přímo po Labi, jsou dva ocelové svařence o délce 12,5 metru a hmotnosti 70 tun z počernické dílny Metrostavu DIZ. Ty musely z Prahy vyrazit na cestu k Dunaji po silnici. Protože šlo o nadrozměrný náklad, logistika byla velmi podobná jako v případě obřích vrat pro vodní dílo Gabčíkovo, která rovněž vznikla v Metrostavu DIZ. Cestě po dálnici D1 asistovala policie. Souběžně směřovalo do Bratislavy z Ostravy na návěsech patnáct dílců mostovky. Jejich společná cesta lodí po Dunaji a Rýnu do severoněmeckého Münsteru potrvá přibližně tři týdny. 

„Každý díl ocelové konstrukce byl technicky tak komplikovaný, že svařování až na staveništi nepřicházelo v úvahu. Tak obrovská a těžká břemena musíme na stavbu dopravit jedině lodní přepravou, tak to měl zadavatel soutěže v podmínkách,” uvedl Milan Kysela z Metrostavu DIZ. „A nebýt aktuálních dešťů, ani Dunaj a Rýn by neměly příliš dobrou splavnost,“ dodává. 

FOTOGALERIE: Podívejte se na nakládku konstrukce v Praze

.

Nový most v Münsteru nahradí svého předchůdce a na první pohled vynikne neobvyklým trubkovitým obloukem vedeným napříč mostovkou. Tu k oblouku ukotví ocelová kovaná táhla, typická pro německé mosty. Ocelová trubka složená z devíti dílů pochází také z dílny Metrostavu DIZ a na staveniště se dostala už v předstihu. Most o délce 100 metrů, šířce téměř 12,5 metru a hmotnosti 800 tun bude disponovat dvěma jízdními pruhy a bude sloužit silniční, cyklistické i pěší dopravě

Čeští mostaři v posledních letech úspěšně pronikají na německý trh. V letošním roce dokončí unikátní ocelový most v Pirně u Drážďan, který ve výšce až 70 metrů překlenuje téměř kilometr široké Gottleubské údolí. V následujících letech by měli němečtí investoři vypsat zakázky na mosty za nižší desítky miliard korun. 

Stavba Dvoreckého mostu

OBRAZEM: Jak se staví nový most v Praze? Je to komplikovaná stavba, tvrdí jeho stavbyvedoucí

Stavba Dvoreckého mostu, který vzniká mezi Prahou 4 a 5, je komplikovaná z konstrukčního hlediska i geologickými podmínkami, uvedl to stavbyvedoucí Petr Koukolík z firmy Metrostav, která ve sdružení s firmami Strabag a Firesta Fisher pro hlavní město most staví.

Přečíst článek

Prorážka tunelu

Subterra dokončila tunel ve Stockholmu. Získala cenu projektantů

Švédská dcera české stavební firmy Subterra, dokončila stavbu čtyřkilometrového tunelu Skärholmen na budovaném dálničním obchvatu Stockholmu. Obchvat s celkovou délkou 21 km, z nichž 18 km bude vedeno pod zemí, se stane třetím nejdelším městským tunelovým komplexem na světě.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme