Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Labi chybí voda. Obří konstrukce musela až k Dunaji. Po silnici

Převoz části mostní konstrukce z Prahy do Bratislavy
Metrostav DIZ
Michal Nosek
nos

Lodní doprava je důležitým prostředkem pro přepravu nadměrných a těžkých nákladů, včetně ocelových konstrukcí, mostních dílů, prefabrikátů a technologických celků. Vodní cesty nabízejí výhodu vysoké nosnosti, nízké ekologické stopy a možnosti přepravit náklady, které by po silnici či železnici nebylo možné nebo bylo extrémně nákladné dopravit. Situaci v posledních letech však komplikují sucha a nízké hladiny řek. 

Posledním příkladem transportu obří konstrukce, která nemohla cestovat do Německa přímo po Labi, jsou dva ocelové svařence o délce 12,5 metru a hmotnosti 70 tun z počernické dílny Metrostavu DIZ. Ty musely z Prahy vyrazit na cestu k Dunaji po silnici. Protože šlo o nadrozměrný náklad, logistika byla velmi podobná jako v případě obřích vrat pro vodní dílo Gabčíkovo, která rovněž vznikla v Metrostavu DIZ. Cestě po dálnici D1 asistovala policie. Souběžně směřovalo do Bratislavy z Ostravy na návěsech patnáct dílců mostovky. Jejich společná cesta lodí po Dunaji a Rýnu do severoněmeckého Münsteru potrvá přibližně tři týdny. 

„Každý díl ocelové konstrukce byl technicky tak komplikovaný, že svařování až na staveništi nepřicházelo v úvahu. Tak obrovská a těžká břemena musíme na stavbu dopravit jedině lodní přepravou, tak to měl zadavatel soutěže v podmínkách,” uvedl Milan Kysela z Metrostavu DIZ. „A nebýt aktuálních dešťů, ani Dunaj a Rýn by neměly příliš dobrou splavnost,“ dodává. 

FOTOGALERIE: Podívejte se na nakládku konstrukce v Praze

.

Nový most v Münsteru nahradí svého předchůdce a na první pohled vynikne neobvyklým trubkovitým obloukem vedeným napříč mostovkou. Tu k oblouku ukotví ocelová kovaná táhla, typická pro německé mosty. Ocelová trubka složená z devíti dílů pochází také z dílny Metrostavu DIZ a na staveniště se dostala už v předstihu. Most o délce 100 metrů, šířce téměř 12,5 metru a hmotnosti 800 tun bude disponovat dvěma jízdními pruhy a bude sloužit silniční, cyklistické i pěší dopravě

Čeští mostaři v posledních letech úspěšně pronikají na německý trh. V letošním roce dokončí unikátní ocelový most v Pirně u Drážďan, který ve výšce až 70 metrů překlenuje téměř kilometr široké Gottleubské údolí. V následujících letech by měli němečtí investoři vypsat zakázky na mosty za nižší desítky miliard korun. 

Stavba Dvoreckého mostu

OBRAZEM: Jak se staví nový most v Praze? Je to komplikovaná stavba, tvrdí jeho stavbyvedoucí

Stavba Dvoreckého mostu, který vzniká mezi Prahou 4 a 5, je komplikovaná z konstrukčního hlediska i geologickými podmínkami, uvedl to stavbyvedoucí Petr Koukolík z firmy Metrostav, která ve sdružení s firmami Strabag a Firesta Fisher pro hlavní město most staví.

Přečíst článek

Prorážka tunelu

Subterra dokončila tunel ve Stockholmu. Získala cenu projektantů

Švédská dcera české stavební firmy Subterra, dokončila stavbu čtyřkilometrového tunelu Skärholmen na budovaném dálničním obchvatu Stockholmu. Obchvat s celkovou délkou 21 km, z nichž 18 km bude vedeno pod zemí, se stane třetím nejdelším městským tunelovým komplexem na světě.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme