Subterra dokončila tunel ve Stockholmu. Získala cenu projektantů

Švédská dcera české stavební firmy Subterra, dokončila stavbu čtyřkilometrového tunelu Skärholmen na budovaném dálničním obchvatu Stockholmu. Obchvat s celkovou délkou 21 km, z nichž 18 km bude vedeno pod zemí, se stane třetím nejdelším městským tunelovým komplexem na světě.
Nejdelší a zároveň i nejsložitější úsek obchvatu, tunel Skärholmen vybudovala SBT Sverige AB, kterou česká Subterra plně vlastní. Ačkoli realizace trvala sedm let, Subterra byla prvním zhotovitelem, který svůj úsek obchvatu dokončil. Jednalo se o největší zakázku v novodobé historii společnosti, přičemž celý projekt byl kompletně veden v digitálním prostředí pomocí systému BIM.
Na střechu střední části Průmyslového paláce na Výstavišti v pražském Bubenči dělníci vrátili opravenou 26 tun těžkou konstrukci hodinové věže.
OBRAZEM: Na Průmyslovém paláci je zpět konstrukce hodinové věže
Enjoy
Za tuto podzemní stavbu získala Subterra čestné uznání inženýrské komory. Porota ocenila zejména realizaci tunelového úseku vedeného pod jezerem Mälaren, kde český zhotovitel použil zcela unikátní technické řešení.

„Tunel Skärholmen byl náročnou stavbou, na níž jsme prokázali své schopnosti. Těší nás proto, že jsme za naše úsilí získali i čestné uznání inženýrské komory. Naši zaměstnanci, od dělníků až po manažery, odvedli skvělou práci. Věřím, že toto úspěšně dokončené dílo nám bude otevírat cestu i k dalším významným podzemním projektům“, hodnotí zakázku generální ředitel společnosti Subterra Ondřej Fuchs.
Tým techniků společnosti Metrostav Norge prorazil silniční tunel na nejjižnějším Faerském ostrově Sudurøy. Stavba je více než kilometr dlouhá a propojila vesnice Fámjin a Øroðvíkar. Tunel nahradí původní horskou cestu, která je zvláště v zimních měsících téměř neprůjezdná.
Další tunel na severu. Čeští stavaři premiérově prokopali Faerské ostrovy
Zprávy z firem
Hlavní tunel tvoří dva čtyřkilometrové třípruhové tubusy a doplňují je dvě nájezdové a dvě výjezdové rampy v celkové délce cca 4,3 kilometry. Spolu s 1,2 kilometry únikových tunelů tak bylo v rámci celého komplexu Skärholmen vyraženo 13,5 kilometrů tunelů, vytěženo a odvezeno 1,58 milionů metrů krychlových rubaniny a zabetonováno 26,2 tisíce metrů krychlových monolitických konstrukcí.
Pod jezerem
Jezero Mälaren stavbu nejen komplikovalo, ale sloužilo i k ekologicky šetrné přepravě rubaniny. Její značná část (cca 20 % z celkového množství) byla z podzemí přepravována pásovým dopravníkem do provizorního přístavu a zde nakládána na loď a odvážena na deponii. Důraz na ekologii byl kladen v průběhu celé výstavby. Dopravu betonu tak například zajišťovala i plně elektrizovaná auta s domíchávači betonu.
Česká multioborová stavební společnost Subterra, součást koncernu Skupina Metrostav. Realizuje především podzemní, pozemní a dopravní stavby včetně metra a technická zařízení budov. Kromě Česka působí také v zahraniční.
Ceny Inženýrské komory za loňský rok získala rekonstrukce Staroměstského jezu na Vltavě v Praze, revitalizace Císařských lázní v Karlových Varech, lávka přes kolejiště nádraží v Chebu a tramvajová vozovna Slovany v Plzni.
Obrazem: Rekonstrukce Staroměstského jezu získala cenu inženýrů
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.