Nadšení kolem elektromobilu Xiaomi SU7 neopadá. Prodej je až pětkrát vyšší, než se očekávalo
Prodej prvního elektromobilu čínského výrobce chytrých telefonů Xiaomi je třikrát až pětkrát vyšší, než se očekávalo. Podle agentury Reuters to řekl generální ředitel a zakladatel firmy Lej Ťün při živém vysílání na douyin, což je čínská obdoba sociální sítě TikTok.
Xiaomi uvedla svůj vůz, který se podobá Porsche, na trh koncem minulého měsíce. Na přeplněném čínském trhu s elektromobily upoutala cenou pod 30 tisíc dolarů (710 tisíc korun) za základní model, který je tak o 4000 dolarů levnější než základní model Tesly Model 3 prodávaný v Číně.
FOTOGALERIE: Elektromobil Xiaomi SU7
Xiaomi očekává, že na SU7 prodělá, může si to ale dovolit. Dodávky z omezené série 5000 vozů nazvané „Founder's Edition“, vybavené dalším příslušenstvím pro první kupce, firma zahájila 3. dubna. Dnes pak spustila dodávky standardní verze SU7 v Pekingu a v Šen-čenu.
Prosadit se na čínském automobilovém trhu, který je největší na světě, je pro nováčky náročné. V oblasti elektromobilů na něm zuří cenová válka a slábne poptávka.
Podle pozorovatelů má ale Xiaomi na rozdíl od většiny začínajících výrobců elektromobilů dostatečné zdroje financování. Její zkušenosti s chytrými telefony jí pak dávají výhodu v oblasti chytrých přístrojových panelů, což je funkce, kterou čínští spotřebitelé oceňují.
Analytici předpovídají, že ztráty na SU7 by přesto mohly být značné. Na základě předpokládaného objemu 60 tisíc kusů v letošním roce Citi odhaduje, že SU7 by mohl generovat čistou ztrátu 4,1 miliardy jüanů (13,4 miliardy korun), tedy v průměru 68 tisíc jüanů (223 tisíc korun) na vůz.
Šéf společnosti Tesla Elon Musk při své návštěvě Dillí, kde se příští týden setká s indickým premiérem Naréndrou Módím, oznámí investici v Indii za dvě až tři miliardy dolarů (47,4 až 71,1 miliardy korun), především do výstavby nového závodu. S odvoláním na dva obeznámené zdroje o tom ve středu informovala agentura Reuters. Tesla se o indický trh zajímá už několik let a její zástupci tuto zemi loni několikrát navštívili.
Musk dravě zainvestuje v Indii. Pro Teslu je to velmi slibný trh
Zprávy z firem
Veřejné výdaje na podporu elektromobility bývají často cílem až zbytečně hysterické kritiky. Ale někdy si kritiku zaslouží naopak pořádnou. Třeba aktuální záměr hlavního města Prahy nakoupit 1500 dobíjecích stanic pro elektromobily, který svou cenou eufemisticky řečeno šokuje.
Praha chce koupit veřejné elektronabíječky. Vyjdou na rovný bambilion
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.