Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Mexická revoluce v dopravě. Země chystá návrat vlaků pro přepravu cestujících

Mexický prezident chce, aby se na železnici v zemi vrátily osobní vlaky
ČTK
 ČTK

Mexický prezident Andrés Manuel López Obrador chce, aby se na železnici v jeho zemi vrátily vlaky pro přepravu cestujících. Za tímto účelem vydal v pondělí výnos, uvedla agentura EFE. V současné době železniční tratě v Mexiku využívají téměř výlučně nákladní vlaky.

Reklama

López Obrador, který je vášnivým příznivcem železnice, oznámil svůj krok na začátku listopadu. Výnosem nařídil soukromým provozovatelům tratí, aby na drahách, které spravují, umožnili provoz i osobních vlaků. Jedná se o sedm tratí o celkové délce zhruba 20 tisíc kilometrů.

„Není to vyvlastnění, počítá s tím zákon i ústava,“ řekl o svém rozhodnutí López Obrador. Dodal, že tak chce napravit chybu, kterou podle něj udělali jeho předchůdci v roce 1995, když svěřili provoz drah soukromým správcům. Krok současná hlava státu považuje za „neštěstí“, protože vedl k faktickému zániku osobní dopravy na mexických kolejích.

Prezident vyzval současné provozovatele tratí, aby se přihlásili do veřejné soutěže pro provoz osobních vlaků. Pokud by tak neučinili, tak by podle mexického tisku mohl nakonec službu provozovat sám stát. Na podání nabídek mají firmy čas do ledna příštího roku.

Natáčení podcastu s Jakubem Vaisem.

Developer: Na Prahu Češi mít nebudou. Kladno bude alternativou

Praha má velký potenciál výstavby. Rozvojových lokalit nicméně ubývá a většinou jsou v rukou velkých developerů. „Hlavní město přesto neopouštíme. Naopak. Velký potenciál vidíme také ve středních Čechách,“ přibližuje v dalším díle podcastu Realitní Club Jakub Vais, spolumajitel a generální ředitel skupiny EBM.

Přečíst článek

Za svého mandátu López Obrador podpořil několik velkých železničních projektů. Nejspornějším z nich je nová trať Tren Maya (vlak Mayů), která povede po Yucatánském poloostrově a podle kritiků má její výstavba nepříznivý dopad na tamní životní prostředí i památky z dob mayské civilizace. Podle prezidenta však nová železniční trať přinese regionu prosperitu.

Vláda také podporuje obnovu takzvaného mezioceánského koridoru, který spojuje přístavní města Coatzacoalcos ležící u Atlantiku s přístavem Salina Cruz na tichooceánském pobřeží. Obnovená trať, do které chce Mexiko investovat skoro tři miliardy dolarů (67 miliard korun), by podle vládních plánů měla konkurovat Panamskému průplavu, který má v poslední době problémy s dostatkem vody. V tomto případě by se však jednalo hlavně o nákladní dopravu.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme