Levné oblečení táhne. Primark má krásné zisky

Akcie britského prodejce módy a spotřebního zboží v reakci na hospodářské výsledky poskočily o deset procent.
Zisky majitele společnosti Primark vyskočily v posledním fiskálním pololetí o více než třetinu. Řetězec se podle Financial Times po letech otřesů v dodavatelském řetězci vrátil v prvním pololetí do normálu. Akcie v reakci na to vzrostly téměř o desetinu.
FOTOGALERIE: Otevření Primarku v Praze i v Brně provázely dlouhé fronty
Společnost Associated British Foods, která kromě Primarku vlastní také potravinářské značky Ovaltine a Ryvita, vykázala za šest měsíců končících 2. března 37procentní nárůst zisku před zdaněním na 881 milionů liber, oproti 644 milionům liber o rok dříve. Tržby skupiny se zvýšily o dvě procenta na 9,7 miliardy liber.
Šéf Primarku George Weston uvedl, že za tímto výsledkem stojí investice do růstu společnosti v posledních několika letech - například do otevření nových prodejen nebo automatizace některých skladů, a ziskové marže, která se „vrátila na normálnější úroveň“.
Matka Primarku vyplatí v červenci dividendu ve výši 20,7 pencí na akcii, což je o 46 procent více než v předchozím roce.
Řetězec také vylepšil výhled na výsledky za celý rok. Čeká zlepšení provozní marže na 11,3 procenta z 8,3 procenta před rokem - což odráží zlepšení nákladů na nakupované výrobky a nižší náklady na dopravu.
„Nyní těžíme z obnovení normálního stavu na našich trzích a v našich dodavatelských řetězcích,“ dodal Weston. Skupina uvedla, že vyostřenou situaci v Rudém moři monitoruje, ale neočekává žádné významné narušení svého dodavatelského řetězce.
Švédský oděvní gigant H&M ztrácí dech. Zatímco před deseti lety se držel na špici trhu s rychlou módou, nyní se ocitl mezi dvěma mlýnskými kameny, španělskou Zarou a čínským Sheinem. Tento týden společnost Hennes & Mauritz vyměnila generálního ředitele. Nastupující Daniel Ervér ale toužebně očekávaný svěží vítr nejspíš nepřinese, v managementu firmy sedí už 18 let.
Ikea rychlé módy je v potížích. H&M válcují dražší Zara a superlevný Shein
Zprávy z firem
Čínskému internetovému obchodu Temu, který patří skupině PDD Group, hrozí, že se na něj budou vztahovat přísnější pravidla Evropské unie pro internetový obsah, protože jeho průměrný počet měsíčních uživatelů v Evropě vzrostl nad stanovenou hranici. Tato pravidla se nyní vztahují na firmy jako Meta Platforms, Google, X či TikTok, uvedla agentura Reuters.
Brusel si vyšlápne na Temu. Přísnější pravidla neminou ani internetový obchodní gigant Shein
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.