Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Kultovní fotoaparáty Leica jdou do boje s umělou inteligencí. Nabízejí doklad o pravosti fotek

Fotoaparát Leica
Pixabay
Stanislav Šulc

Jde o pravou fotku, nebo výtvor umělé inteligence? Tuto otázku si již nyní klade spousta lidí a s tím, jak se vylepšují modely AI pro tvorbu syntetických dat, budou tyto otázky přibývat. Vědomi si toho jsou výrobci kultovních fotoaparátů Leica, kteří do fotoaparátu M11-P přidali důležitou funkci, která vedle autorství fotky potvrdí také pravost toho, co na snímku je. A možnost potvrdit autenticitu nabízí také společnost Adobe.

Výrobce fotoaparátů Leica nabízí model M11-P. Digitální aparát poskytuje možnost fotit snímky s rozlišením až 60 megapixelů, což je opravdu hodně. Nicméně kvůli tomu o něm netřeba psát jinde než na specializovaných serverech. Zajímavější je jeho jiná funkcionalita, kterou Leica nazývá Content Credentials.

Díky ní Leica umí garantovat, že to, co na dané fotografii je, skutečně zachytil fotograf a nejedná se například o výtvor umělé inteligence.

„Fotožurnalistika hraje podstatnou roli ve světě, kde je důležité podávat důkazy o různých událostech. Funkce Leica Content Credentials navrací fotografii důvěryhodnost a totéž činí i pro obsah zachycený na fotografii či kontext, v němž vznikla,“ uvedla fotografka Sarah M. Lee, která spolupracuje s prestižními médii, jako jsou Guardian nebo Observer.

V současnosti tuto funkci Leica nabízí jen ve své nejvyšší M řadě, lze však očekávat, že podobné funkce se postupně stanou vyhledávanými nejprve u profesionálních fotografů, postupně i u amatérů.

AI přestává být zlatým teletem investorů. Přichází éra vystřízlivění a problémů

Aktuální výsledková sezona naznačuje, že po necelých dvou letech od startu ChatuGPT se miliardová investiční jízda spojená s umělou inteligencí vyčerpává. Nejvíc na to zatím doplatil Microsoft, který však spolu s výrobcem čipů Nvidia patřil k největším vítězům první vlny AI. Další fáze vývoje umělé inteligence však může přinést nové výzvy i problémy. A také nové vítěze.

Přečíst článek

Proti umělé inteligenci

Inovace, s níž přišla Leica, je součástí širších aktivit, které se mezi profesionály a tvůrci zejména mediálních obsahů objevují stále častěji. I proto vznikla Content Authenticity Initiative (CAI), která se snaží vytvářet technologická řešení pro potvrzení pravosti a autenticity v éře umělé inteligence.

S touto iniciativou přišla společnost Adobe již v roce 2019 a v současnosti jsou jejími podporovateli dva tisíce technologických či mediálních společností z celého světa. Vedle Leicy k významným členům této iniciativy patří také Nikon, Microsoft či marketingová síť Publicis Groupe.

„CAI vytváří open-source nástroje pro verifikaci a zachovávání původu všech digitálních médií, a to včetně těch vytvořených modely AI. Cílem iniciativy je podporovat co nejširší používání těchto nástrojů, díky čemuž bude potvrzení autenticity jednotlivých souborů dostupnější,“ uvádí iniciativa.

CTO společnosti IBM Martin Švík

Martin Švík z IBM: Kvantové počítače představují novou konkurenční výhodu pro státy. Přístup Česka se mění

Kvantové počítače a umělá inteligence značně rozšiřují možnosti, kterými technologie usnadňují výzkum i další lidské činnosti. Jsme tedy na prahu další průmyslové revoluce? „Ještě před rokem to v Česku moc nerezonovalo. Ale od té doby se podařilo přesvědčit řadu lidí a letos na začátku roku podepsala Národní ekonomická rada vlády dokument, podle něhož je kvantum pro Českou republiku strategická oblast,“ říká Martin Švík, technologický ředitel IBM pro region severní, střední a východní Evropy.

Přečíst článek

Investorka Andrea Ferancová Bartoňová

Andrea Ferancová Bartoňová: Sektor budoucnosti je ed-tech. Virtuální osobní učitelé pro Billa Gatese i prodavačku

Andrea Ferancová se pohybuje ve světě investic od konce devadesátých let, pracovala na řadě velkých transakcí. Skrze fond Espira, který spoluvlastní, v posledních letech investovala do firem, které mají pozitivní dopad na společnost. Impaktové investování neopouští, ale fascinuje jí věc, která už začíná měnit svět a životy lidí: ed-tech, inovativní vzdělávání. „Je to obrovská investiční šance i příležitost pro lidi, jak osobně celý život růst, vzdělávat se a rozvíjet se,“ říká původem slovenská investiční bankéřka žijící v Praze. Velkým pojmem jsou pro ni future relevant jobs.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Horečku kolem umělé inteligence střídá bolestivá fáze střízlivění

Přečíst článek
Doporučujeme