Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Košické ocelárny, někdejší VSŽ, po téměř čtvrtstoletí mění majitele. Od Američanů je kupují Japonci

Košické ocelárny, někdejší VSŽ, po téměř čtvrtstoletí mění majitele
ČTK
Lukáš Kovanda

Jeden z největších zaměstnavatelů na Slovensku, ocelárny US Steel Košice, kupuje japonský kolos Nippon Steel. Čtvrtý největší výrobce oceli na světě získá podle japonského listu Nikkei americký podnik US Steel za v přepočtu necelých 340 miliard korun, a to včetně dluhu. Cena tak zahrnuje čtyřicetiprocentní přirážku k páteční burzovní uzavírací ceně akcií US Steel. Ty v reakci na zveřejnění zprávy poskočily v americkém obchodování před otevřením tamních burz o více než pět procent, vzápětí ale většinu tohoto svého zisku zase odevzdaly,  

US Steel představuje 24. největšího výrobce oceli na světě a prostřednictvím košického závodu, někdejších VSŽ Košice (Východoslovenské železiarne Košice), si udržuje svoji přítomnost v Evropě.

Prodej košických oceláren potenciálně ohrožuje pracovní místa tisíců jeho zaměstnanců. Nový majitel totiž může snížit rozsah výroby v nich, aby tak čelil například duplicitám ve výrobě nebo jinak zefektivňoval výrobní činnost celého sloučeného kolosu. Nippon Steel se chce zaměřit v dalším rozvoji výroby zejména na americký trh, kde má US Steel těžiště své produkce. Japonský podnik vnímá americký trh jako perspektivní, neboť není tolik jako domácí, japonský trh poznamenán chabým růstem a poptávkou, souvisejícími s dlouhodobě nízkou porodností v Japonsku. Je otázkou, zda jako podobně perspektivní budou Japonci vnímat také košický závod US Steel. Nemusí tomu tak být.

Podnik US Steel, jehož historie sahá více než sto let nazpět, už letos v létě uvedl, že přijímá a zvažuje nabídky na prodej svých částí nebo celého podniku, potenciálně doprovázený stažením z burzy. Největším akcionářem US Steel je nyní společnost BlackRock, největší správce majetku na světě.

O prodeji konkrétně US Steel Košice se hovoří řadu let. O koupi košických oceláren se v poslední době zajímal například český miliardář Pavel Tykač nebo maďarský petrochemický podnik MOL. US Steel, jenž vlastní košický závod od sklonku roku 2000, se svých dalších závodů v Evropě, konkrétně v Srbsku, už zbavil.

Vysoká pec německého výrobce oceli Thyssenkrupp Steel Europe v německém Duisburgu.

Ocelárny Thyssenkrupp potvrdily, že jednají o prodeji podílu Křetínskému

Německá společnost Thyssenkrupp jedná s českou energetickou společností EPH podnikatele Daniela Křetínského o možném vytvoření společného podniku se svou ocelářskou divizí Steel Europe. EPH by mohla podnik podpořit svými odbornými znalostmi v oblasti energetiky, uvedl Thyssekrupp ve sdělení, ve kterém rozhovory s EPH označil za konstruktivní a otevřené.

Přečíst článek

U.S. Steel

U.S. Steel zatím majitele nemění. Cleveland-Cliffs chtěl ocelárnu „získat moc levně“

Americká ocelárna United States Steel, která je jedním z největších zaměstnavatelů na Slovensku, odmítla nabídku na převzetí za 7,3 miliardy dolarů (více než 160 miliard korun) od konkurenční společnosti Cleveland-Cliffs a nyní zkoumá své další možnosti. Firma to uvedla v dnešním sdělení. Nabídek na převzetí celého podniku nebo jeho částí obdržela více, bližší podrobnosti k tomu ale nesdělila.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme