Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Konec uštvaných pošťáků a doručovacích firem? Vánoční dárky mohou už brzy rozvážet roboty

Prodavačka ukládá objednaný nákup do doručovacího robotu.
Starship Technologies
Josef Tuček

Uštvaní pošťáci a pracovníci doručovacích firem si teď konečně vydechnou – objednané dárky k Vánocům už byly doručeny, asi ještě zbývá dovézt nějaké opožděné zásilky a bude možné si i chvíli sednout. V příštích letech by však mohl tento vánoční rituál vypadat jinak: dárky mohou přivážet roboty.

Reklama

Technické nápady se do praxe často dostávají až s velkým zpožděním. Již v roce 2010 po dobu osmi týdnů popojížděl na kolečkách italským městem Peccioli robot o velikosti člověka. Uzavřely se tak kratší pokusy v dalších pěti evropských, dvou japonských a jednom jihokorejském městě.

Robot byl součástí mezinárodního projektu s evropskou účastí a fungoval jako pojízdná popelnice: v úzkých uličkách historického městečka odvážel odpadky. Obyvatelé, místo aby pytle se smetím odnášeli na místo, kam projede popelářský vůz, si zatelefonovali do centrály a za chvilku k nim pro pytel přifrčel robot. Už tehdy bylo jasné, že systém může fungovat i naopak, tedy místo odvážení odpadků mohl stroj převážet zásilky.

Pohled do Lawrenceovy národní laboratoře v kalifornském Berkeley, kde robot propojený s umělou inteligencí připravuje nové materiály a sám si stanovuje, jak při tom bude postupovat.

Nové materiály vytvářené s pomocí umělé inteligence by měly prospět průmyslu

Počítač dokáže navrhnout nové hmoty s požadovanými vlastnostmi. Pak je sice stejně musejí vyzkoušet lidé v laboratoři, ale ušetřit si tak mohou spoustu času.

Přečíst článek

Zákazníci stroji poděkovali

Zprávy sice hovořily o úspěšném experimentu, ale do praxe se tento robot stejně nedostal. A totéž se stalo s jinými obdobnými tehdejšími projekty. Vždycky prostě něco nefungovalo tak, jak mělo. Výzkumy však pokračovaly dál.

Robotické doručovací vozítko sviští po chodníku a upozorňuje na sebe praporkem. Zdroj: Starship Technologies

O jedné zjištěné kuriozitě mluvil v roce 2018 Jim Farley, tehdy viceprezident, dnes prezident automobilky Ford, na známé konferenci o spotřební elektronice CES v Las Vegas. Jak řekl, při jednom pokusu nechávali výzkumníci z Fordu rozvážet pizzu robotickými auty a zkoumali, jak to zákazníci přijmou. Z nahrávek se ukázalo, že tehdy většina z nich stroji za dodání jídla nahlas poděkovala...

Roboty se učí od včel. Kopírují jejich modely komunikace, aby dosáhly kolektivního rozhodnutí

Výzkumníci z Barcelony vytvořili malinké roboty, které se dokážou navzájem dorozumívat na stejném principu jako včely, avšak nikoli pohybem, ale blikáním světel. To může mít smysl pro budoucí lékařské mikroroboty nasazené v lidském těle, které nemohou mít velké vybavení, nebo pro záchranářské přístrojky, jež mohou být snadno zničeny, takže se nevyplatí dát do nich drahou elektroniku. 

Přečíst článek

Úsvit automatických poslíčků

Zdá se však, že komerční nasazení rozvážkových robotů teď přece jen začalo. Například časopis The Economist popisuje, jak ve městě Milton Keynes osmdesát kilometrů od Londýna už od roku 2018 fungují doročovací roboty – krabice o velikosti malého kufru, se šesti kolečky a s červenou vlajkou, aby byly lépe vidět.

Zájemce si v telefonní aplikaci objedná požadované zboží, maximálně o hmotnosti deseti kilogramů. Prodavač je vloží dovnitř robotu a ten je vyrazí dodat. Pohybuje se po předem zmapovaných trasách, trasu mu určuje satelitní navigace, kamery a radar mu pomáhají vyhnout se překážkám. Jezdí po chodníku a vozovku překonává na přechodech. Až přijede k zákazníkovi, ten si pomocí mobilní aplikace odemkne úložný prostor a vezme si svůj nákup. Robot může zákazníka potěšit tím, že mu přehraje objednanou písničku. Proti krádeži se chrání vysokým jekotem.

Čínský robotický taxík EH216-S

Čína povolila první létající taxík, a ještě bez pilota. Osvědčí se ve městě?

Letoun vypadá jako dron na hraní, ale je výrazně větší. Připravuje se na to, že bude létat mezi mrakodrapy v jihočínském Kantonu. Vejdou se do něj dva cestující. Pilot nebude zapotřebí, stroj poletí automaticky. Další takové létající taxíky se připravují různě po světě. Nevyjasněnou otázkou zůstává, jestli má opravdu smysl pouštět nad přeplněné ulice ještě robotické stroje.

Přečíst článek

Pět milionů rozvezených zásilek

Roboty patří společnosti Starship Technologies, založené v Estonsku, která má nyní hlavní sídlo v kalifornském San Francisku a operuje v pěti zemích. Na svém webu se chlubí, že stroje už rozvezly pět milionů zásilek, což kromě zboží z obchodů bývá i jídlo z restaurací.

Robotičtí poslíčci jsou připraveni vyrazit s objednaným nákupem k zákazníkovi. Zdroj: Starship Technologies

Ve stejném oboru však už začínají působit i Uber, Neubility (startup podporovaný Samsungem) a další firmy.

Muskův chatbot Grok je vtipkující rebel. A má i další mouchy

Elon Musk na síti X zpřístupnil v testovacím režimu omezenému počtu uživatelů chatbota využívajícího umělou inteligenci (AI) nazvaného Grok. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Drony doručují na padáku

Dalším prostředkem pro doručování zásilek jsou drony. I ty se už experimentálně používají po desetiletí, jenže smějí létat jen v řídce obydlených oblastech. Proto se používají spíše ve venkovských částech Spojených států anebo také v Africe. V příštím roce však chce Británie vymezit 265 kilometrů dlouhý vzdušný koridor pro bezpilotní letadla mezi jižní a střední Anglií. Trasu budou kontrolovat pozemní stanice, aby doprava mohla být bezpečná. Tím by se měly možnosti využití dronů zase rozšířit.

Dron nepřinese nákup na víkend, ale spíše důležité malé náklady, například léky nebo zdravotnické potřeby. Třeba dron společnosti Zipline je schopen uletět asi 200 kilometrů a unese náklad až 1,8 kilogramu, připravuje se typ, jenž unese i 3,6 kilogramu. Do vzduchu se vypouští pomocí velkého katapultu. Náklad 2,2 kilogramu unese dron používaný společností Amazon.

Stroje u zákazníků zpravidla nepřistávají, ale balíček shazují na padáku. Takže se dá obtížně určit, jestli mu zákazníci stále ještě za dobrou službu děkují.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Robotický pes nese plamenomet. Je to šílený úlet, nebo dálkový vypalovač trávy a ostraňovač sněhu?

Můžete si koupit robotického psa, z něhož šlehají opravdové plameny. Smysl to ale nedává

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme