Reklama

Konec levných aut a stovky tisíc lidí bez práce. Automobilky chtějí odklad účinnosti normy Euro 7

Škoda Auto, ilustrační foto
Škoda Auto
 ČTK

Podnikatelské a zaměstnavatelské svazy v Česku navrhují odklad účinnosti plánované emisní normy Euro 7. Na přípravu potřebují pět let. Zároveň chtějí její zmírnění. V současné podobě by při předpokládaném zavedení v roce 2025 znamenala snížení roční tuzemské produkce osobních aut o 300 až 400 tisíc vozů, tedy o 30 procent a pokles HDP o dvě až tři procenta. Uvedli to dnes v rámci kulatého stolu zástupci Hospodářské komory a Sdružení automobilového průmyslu. Podepsali také společnou deklaraci, která podporuje snahy české vlády o změny normy a její odklad.

Reklama

„Podporujeme pozici ČR v žádosti o prodloužení času na implementaci alespoň o čtyři roky pro nové typy vozidel a pět let pro již existující typy vozidel s platnou homologací normy Euro 6, a to od momentu, kdy budou jasně schváleny všechny parametry a podmínky k naplnění, tedy až od okamžiku přijetí celé sekundární legislativy,” uvádí svazy v deklaraci.

Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 31,5 procenta na 353 770 vozů.

Automobilky nastartovaly, v tuzemsku se v prvním čtvrtletí vyrobilo 353 770 nových vozů

Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 31,5 procenta na 353 770 vozů. Z toho 11,7 procenta produkce tvořily elektrické vozy. Výrobní výsledky se tak přiblížily předkrizovým hodnotám roku 2019, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Přečíst článek

Další negativní efekt bude mít norma podle nich na zaměstnanost v automobilovém průmyslu a navazujících odvětvích, kde celkově může ovlivnit až 700 tisíc pracovních míst. Zároveň kvůli nedostupnosti levných užitkových vozidel pro dopravu zboží mohou vzrůst ceny v maloobchodě jednorázově o více než pět procent, upozornili.

Dopravní zácpa v Praze.

Potvrzeno: Auta na benzin a naftu v Evropě končí. Zbydou ta na syntetická paliva

Veškeré emise CO2 ze spalovacích motorů u nových vozidel budou od roku 2035 v Evropské unii zpoplatněny. Členské země EU definitivně schválily normu, která od zmíněného data prakticky znemožňuje prodej nových benzínových a naftových aut. Souhlasu unijních ministrů s dlouho diskutovanými pravidly předcházela dohoda Německa s Evropskou komisí, která zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.

Přečíst článek

Konec levných aut

Norma Euro 7 v současné navrhované podobě by měla od roku 2025 mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale i pneumatik a brzd. Podle expertů to bude znamenat konec výroby cenově dostupných malých aut. Návrh automobilkám podle jejich vyjádření neposkytuje dostatečné množství času na naplánování vývoje nových vozidel, instalaci odpovídajících technologií, nasmlouvání dodavatelů a přeškolení zaměstnanců.

Tesla bude dovážet auta do Severní Ameriky z Číny

Svět naruby. Tesla bude dovážet auta do Severní Ameriky z Číny

Americká automobilka Tesla začala ve své čínské továrně vyrábět verzi elektromobilu Model Y, kterou hodlá prodávat v Kanadě. Poprvé tak bude vyvážet svá auta z Číny do Severní Ameriky. Informovala o tom agentura Reuters, která se odvolává na zdroj obeznámený se situací a na interní dokument.

Přečíst článek

Česká vláda je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) proti současné podobě normy i termínu její účinnosti. Česko navrhuje realističtější časový rámec zavedení normy tři až čtyři roky po její účinnosti, včetně schválení všech doprovodných metodik. Chce také zmírnit podmínky nebo odstranit sledování částic z obrusu pneumatik a brzd nebo přesněji nastavit podmínky sledování emisí on-line na palubách vozidel.

trh ojetin

Trh s ojetinami nabobtnal o pětinu, nejčastěji se nabízí desetiletá „oktávka“

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu proti předchozímu měsíci vzrostla o 18,5 procenta na 112 293 vozů. Meziročně byl počet aut v inzerátech a autobazarech vyšší o 6,5 procenta. Větší nabídka byla naposledy v květnu loňského roku, kdy činila 113 858 ojetých aut. Od ledna 2021 jde o třetí největší počet nabízených vozů na tuzemském sekundárním trhu. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou pravidelně provádí společnost Aures Holdings.

Přečíst článek

„"Ve hře je konkurenceschopnost evropského průmyslu a ohrožení mobility lidí,” uvedl Kupka. Ekologický efekt je podle něj sporný, protože povede ke zpomalení obnovy vozidlového parku a delšímu využívání neekologických vozů.

Podle automobilek není technicky možné požadavky současného návrhu splnit. V tomto duchu se vyjádřil ředitel sekce motorů Škody Auto Martin Hrdlička nebo generální ředitel Toyoty ČR Martin Peleška. „Proti Euro 7 se zvedla vlna odporu nejen v Česku, ale i v ostatních zemích. Ačkoliv je záměr EU shodný se směřováním automobilek a tím je cíl směřující k nulově emisní dopravě, je bohužel původní návrh ve stavu, kdy není reálné jeho požadavky splnit. Ať už jde o časové hledisko, nebo výčet všech nových požadavků na nové vozy bez prováděcích norem a směrnic. Strategické plánovací období automobilky je minimálně pět let, proto je potřeba taková zásadní změny zasazovat do kontextu mnohem dříve,” uvedl Peleška.

Europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který je zpravodajem návrhu v Evropském parlamentu, míní, že pro navrhované úpravy je potřeba získat velké evropské země, zejména Francii a Německo. V plénu se podle něj bude návrh schvalovat zřejmě v polovině října. Uvedl také, že pokud Evropa přejde kompletně na elektromobilitu, bude v ní do 15 let všechno čínské.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme