Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Klaus Zellmer: Emisní limity EU nejsou evropské automobilky schopny splnit

Klaus Zellmer, generální ředitel Škoda auto
ČTK
 ČTK

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy a případné sankce poškodí celé důležité odvětví.

Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových vozech, které jsou pro výrobce nejefektivnějším způsobem, jak snížit průměrné emise CO2. O elektromobily není takový zájem, jak se původně očekávalo, protože jednotlivé země nevytvořily příznivé podmínky pro jejich používání, uvedl předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer. Pro příští rok se emisní limit na jedno vyrobené vozidlo má snížit o 19 procent na průměr 93,6 gramu CO2 na kilometr, což v současnosti neplní téměř žádný výrobce.

FOTOGALERIE: Nový elektrické SUV Škoda Elroq

„Důrazně doporučuji zabývat se tím, aby se revize těchto limitů, které máme plnit v roce 2025, posunula dopředu. Není to proto, že bychom neměli správná auta, viz náš nově představený elektromobil Elroq s velmi konkurenceschopnou cenou, ale je to tím, že zaostává okolní ekosystém, dobíjecí infrastruktura, ceny elektřiny, v mnoha zemích, včetně Německa, skončily ze dne na den dotace. Na trhu je mnoho prvků, které poptávku po elektromobilech nepodporují,“ uvedl Zellmer.

Klaus Zellmer, generální ředitel Škoda auto

Šéf Škoda Auto Zellmer: Na konec spalovacích motorů bych nevsadil

Škoda Auto prodlouží výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší přeměna na elektromobilitu oproti předpokladům a velká poptávka ve světě.

Přečíst článek

Revizi emisních požadavků, se kterou Evropská komise počítá v roce 2026, chce uspíšit ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Navrhuje přehodnocení emisních cílů s ohledem na aktuální situaci na trhu v příštím roce.

S elektromobilem Elroq Škoda vstupuje do segmentu kompaktních SUV, o které je mezi zákazníky v Evropě největší zájem. I díky nízko nastavené ceně přitom automobilka podle Zellmera očekává, že Elroq v prodejích předstihne větší a dražší Enyaq. Elroq má podle něj potenciál překonat v prodejích i model Karoq se spalovacím motorem, ze kterého vychází. „Ale bude záležet na preferencích zákazníků. Dáváme jim možnost volby, aby si sami vybrali mezi pohony, které chtějí. A uvidíme, co si vyberou s ohledem na cenu, která je pro oba pohony srovnatelná. Bude to jakýsi test jejich preferencí,“ dodal.

továrna Onsemi, čipy, laboratoř

Spása pro český autoland? Onsemi ve valašském podhůří investuje desítky miliard

Americký výrobce polovodičů onsemi rozšíří výrobu ve svém závodě v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku. Hodnota plánované investice je dvě miliardy dolarů, což je v aktuálním přepočtu 46,3 miliardy korun. Onsemi ještě bude jednat s českou vládou o balíčku investičních pobídek. Společnost původně zvažovala pro rozšíření výroby také své závody ve Spojených státech a v Koreji.

Přečíst článek

Kvůli horšící se poptávce po elektromobilech Škoda zároveň oznámila prodloužení výroby menších modelů se spalovacími motory, tedy Fabie, Scaly a Kamiqu, do konce dekády. „Tyto modely byly modernizovány v roce 2023 a čeká je ještě další omlazení,“ uvedl Zellmer.

Škoda loni zvýšila celosvětové dodávky vozů o 18,5 procenta na 866 800 aut. V horizontu tří let se chce dostat na úroveň jednoho milionu vyrobených a prodaných aut. Podle Zellmera nelze říci, zda automobilka cíl naplní již letos, nebo až v dalších letech, protože poptávka v Evropě spíše klesá. „Cíl zůstává, ale jestli to bude letos nebo příští rok, to uvidíme,“ řekl.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme