Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Rozhodnuto. Stát pokračuje v přípravě projektu nového železničního mostu na pražské Výtoni

Most na Výtoni
Profimedia.cz
 ČTK

Stát a Správa železnic budou pokračovat v přípravě nové vrchní konstrukce železničního mostu na Výtoni. Zároveň budou ve spolupráci s Prahou hledat místo, kde by mohla původní konstrukce dále sloužit jako most, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Uvedl, že stát projekt nového mostu, který vzešel z architektonické soutěže, podrobí mezinárodně uznávanému posouzení vlivu na kulturní dědictví. V plánu jsou i jednání s mezinárodní organizací UNESCO.

Reklama

Výsledky soutěže SŽ představila koncem loňského roku, následně se proti plánu památkově chráněnou konstrukci nahradit vzedmula vlna kritiky. „Budeme pokračovat v intencích té architektonické soutěže s tím, že si plně uvědomujeme památkovou hodnotu toho současného mostu a v žádném případě nedojde k odstranění té příhradové nýtované konstrukce,“ řekl dnes Kupka. Dodal, že cílem je, aby chráněná konstrukce dále v jiné lokalitě sloužila jako most pro pěší a cyklisty.

V soutěži uspěl návrh projekční firmy 2T engineering, který počítá se zachováním pilířů mostu a nahrazení jeho horní části novou obloukovou konstrukcí. Ministr uvedl, že projekt nyní čeká takzvaný heritage assessment, tedy posouzení vlivu na kulturní dědictví. To by mělo být hotovo do tří měsíců.

Hotovo má být za 6 let

Čeští zástupci podle Kupky také vstoupí do jednání s UNESCO, aby zajistili, že řešení neohrozí status pražské památkové rezervace jako součásti seznamu světového dědictví. Zároveň vznikne dokumentace pro posouzení vlivu na životní prostředí. Žádost o stavební povolení by mohla SŽ podle ministra podat na začátku roku 2026, začít stavět v roce 2027 a v polovině roku 2028 mít nový most hotový. „Ale to se bavíme o ideálním stavu,“ dodal.

Profesor Milan Knížák

Milan Knížák: Lidé chtějí žít v okovech. A v nich si hrát na individualismus

Byl prvním polistopadovým rektorem AVU, šéfoval Národní galerii a i dnes patří k nejkontroverznějším osobnostem české polistopadové společnosti. Profesor Milan Knížák přednedávnem představil svá nejnovější díla v galerii DSC. A dokázal, že jej osud člověka, společnosti i země stále zajímá. „Ve světě je hodně peněz, které chce společnost dát na své vlastní zkulturnění. Nechápe, že kultura není o penězích. Není to přímá ani nepřímá úměra,“ říká Milan Knížák v rozhovoru pro newstream.cz, v němž rekapituluje svou celoživotní dráhu a hodnotí současnou společnost.

Přečíst článek

Pokud jde o přesun nynější konstrukce, Praha podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) prověřovala řadu možných lokalit. Nakonec vybrala dvě v Modřanech, a to pod a nad plavební komorou v místě stávajících přívozů.

Ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar dodal, že převoz konstrukce s pomocí pontonů na lokalitu u chuchelského závodiště by podle odhadu vyšla na 345 milionů korun, v případě druhé lokality až u modřanského nádraží pak 362 milionů korun. Celkem podle něj nový most i s přesunem starého vyjde podle odhadu na 2,4 miliardy korun, zatímco rekonstrukce s přístavbou třetí koleje by stála 2,8 miliardy korun.

Architekt Petr Štefek

Architekt Petr Štefek: V Česku mi chybí londýnská zdvořilost

Pracoval v jednom z největších architektonických studií světa pod vedením slavného Normana Fostera - autora staveb jako londýnská "Okurka", Apple Park nebo mrakodrap Two World Trade Center. K Fosterovi přitom denně přijdou tisíce životopisů. Petr Štefek se však prosadil, jeho tvorba je k vidění v mnoha zemích světa. Nyní se mimořádný architekt vrací domů. Prý pomoci a zúročit know-how. „Určitě bych doporučil vystoupení z komfortní zóny domácího prostředí. Poznání odlišného,“ radí mladým lidem.

Přečíst článek

Architektka Iveta Torkoniaková z 2T engineering představila dopracovanou studii nového mostu, ve které mají oblouky oproti původnímu světlému návrhu bronzovou barvu odkazující na nynější konstrukci a upraveno bylo i jejich tvarosloví. Návrh zahrnuje také řešení cyklostezek a předpolí mostu na obou stranách včetně veřejných prostor a nových propojení pro pěší. Na výtoňské straně má být dopravní terminál, na smíchovské pak má vzniknout sportovní a volnočasový areál s kavárnou.

SŽ při obhajobě projektu argumentuje tím, že ocelová konstrukce mostu je kvůli korozi natolik poškozena, že její rekonstrukce je po všech stránkách nevýhodná. Zachování současné podoby mostu naopak požaduje Národní památkový ústav či Centrum světového dědictví UNESCO. Iniciativa Nebourat uspořádala on-line petici za záchranu mostu, kterou dosud podpořilo asi 20 600 lidí.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme