Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Evropské přístavy nestíhají odbavovat zámořské lodě. Dovezené zboží může podražit

Před velkými evropskými přístavy se prodlužijí fronty
Pixabay
Stanislav Šulc
sta

Před největšími evropskými přístavy se prodlužují fronty se zámořskými trajekty. Rotterdam, Antverpy a Hamburg čelí nárůstu lodí, které v důsledku napjaté obchodní situace stále častěji míří do Evropy a jejich odbavení trvá stále déle. Podle The Financial Times bude trvat měsíce, než se situace uklidní, a jedná se údajně o nejhorší narušení logistických řetězců od pandemie covidu.

Od začátku vlády Donalda Trumpa a jím zahájené obchodní války s celým světem se očekávalo, že na tom mohou přinejmenším krátkodobě vydělat evropští spotřebitelé. Zboží z řady exportních zemí, zejména těch asijských, totiž mělo směřovat právě do Evropy, čímž by podle ekonomické teorie mělo dojít k tlaku na cenu.

Realita je však opět o poznání komplexnější, než ekonomové očekávali. Výraznější nárůst lodní dopravy totiž paradoxně může spíš přinést zdražení některého zboží. Důvod? Klíčové evropské přístavy přestávají stíhat odbavovat lodě a tvoří se před nimi fronty.

Ursula von der Leyenová

Von der Leyenová vykuchává Green Deal. Nic jiného jí nezbývá

Předsedkyně Evropské komise už není „vládkyní“, ale spíše rukojmí konzervativních europoslanců. V ambiciózní klimatické politice jí nepodpoří ani její „vlastní lidé“. Proto se nejspíš bude snažit zachránit alespoň základní kontury. Velké reformy už asi nečekejme.

Přečíst článek

„Všechny velké přepravní uzly jsou přeplněné,“ citují The Financial Times Caesara Luikenaara, generálního ředitele nizozemské přepravní společnosti WEC Lines. Řada důležitých přístavů po celé Evropě už nyní jede na maximální kapacitu, dodal Luikenaar.

Podle FT.com přitom v trojici nejvytíženějších přístavů, tedy Rotterdamu, Antverpách a Hamburku, může současná kritická situace pokračovat celé měsíce.

Desítky hodin čekání

Důsledkem toho podle odborníků na logistiku je nejhorší situace v logistických řetězcích od pandemické krize.

„Díky dosavadnímu fungování logistiky mohly firmy mít relativně malé zásoby. Mohly spoléhat na to, že zejména lodní doprava je dostatečně spolehlivá, že poptávku dokáže uspokojit,“ uvádí Robert Wright z FT.com. To se ale nyní může změnit a mohlo by to mít velký dopad také na ceny pro konečné zákazníky.

Brick ´s Hergetova Cihelna

Význam Prahy klesá, shodli se developeři

Vliv Prahy sahá po hranice středočeských měst, kolem ní je silná suburbanizace, proto se hlavní město stále více propojuje se středočeským krajem. „Města za hranicí středočeského kraje jsou většinou málo rozvinutá,“ uvedl sociální geograf Radim Perlín z Karlovy univerzity.

Přečíst článek

V Antverpách průměrná čekací doba činí 66 hodin, v Rotterdamu dokonce 77 hodin, uvedla německá přepravní společnost Contargo. Navzdory tomu však zatím nedošlo k žádnému omezení ze strany výrobců ani obchodníků.

A také dopravní společnosti se snaží ujišťovat, že k větším problémům nedochází a budou se snažit zajistit plynulou dopravu.

Dalibor Dědek

Dalibor Dědek: Ve vedoucích pozicích zemí by měli být lidé čestní a morální. Trump ani Putin to nejsou

Dalibor Dědek je patriot. Český, ještě víc jablonecký. V Jablonci nad Nisou v roce 1990 začal budovat nyní celosvětově známou a úspěšnou firmu Jablotron. Vyrábí a dodává zabezpečovací zařízení do 73 zemí světa, vydělává ročně stovky milionů korun. Je to technologická firma s čistě českými kořeny. Díky své píli a umu se stal jedním ze sta nejbohatších Čechů. Jeho naturel mu však říká, že není potřeba počítat miliony. Daleko lepší je být prospěšný ostatním.

Přečíst článek

Jiří Chudoba

Z učitele k realitám: Příběh Jiřího Chudoby, který mění tvář realitního obchodu

Jiří Chudoba je důkazem, že odvaha změnit směr života může přinést mimořádné úspěchy. Ještě před několika lety vyučoval hudbu na základní umělecké škole, dnes stojí v čele RE/MAX Partner, jedné z největších realitních kanceláří v České republice. Jeho tým čítá více než 60 makléřů a neustále se rozrůstá – stejně jako jeho vliv na český realitní trh.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme