Demonstranti, policisté i nedočkaví zákazníci. Ti všichni byli u otevření prvního obchodu Shein
Paříž se rozdělila: zatímco zákazníci stáli fronty, před luxusním obchodním domem protestovali odpůrci značky Shein. Fast fashion gigant otevřel svůj první kamenný obchod na světě – a hned se ocitl v centru dalšího skandálu.
Svůj první kamenný obchod na světě dnes otevřel asijský internetový gigant Shein. Stalo se tak v pařížském luxusním obchodním domě BHV, kde se před vchodem tvořily fronty zákazníků. Otevření však provázela i policejní přítomnost a demonstrace, napsala agentura AFP.
Asijský gigant, globální kontroverze
Společnost Shein, původem z Číny a nyní se sídlem v Singapuru, si vybudovala globální impérium díky extrémně levnému oblečení, široké nabídce a agresivnímu marketingu.
Zároveň ale čelí dlouhodobé kritice za dopady masové výroby na životní prostředí, pracovní podmínky i nekalou konkurenci. Evropské značky ji obviňují z obcházení celních pravidel EU a zneužívání výjimek pro levné zásilky. Proti jejímu příchodu do Francie se postavili politici, odbory i módní značky.
Čínské e-shopy Temu a Shein rychle získávají české zákazníky díky extrémně nízkým cenám, agresivnímu marketingu a rychlé logistice. Jejich obchodní praktiky však vyvolávají otázky ohledně kvality, férové konkurence a plnění daňových povinností. Evropské instituce i český stát začínají hledat způsoby, jak tuto situaci regulovat a ochránit domácí trh. „Je strašné, jak české kontrolní orgány nechávají čínská tržiště a e-shopy dělat, co chtějí,“ komentuje situaci prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Čínské e-shopy si dělají co chtějí a stát hledá obranu pomalu, míní čeští obchodníci
Zprávy z firem
Přítomnost demonstrantů i policistů
Před obchodním domem se dnes sešli demonstranti, kteří rozdávali červené letáky odsuzující údajné praktiky firmy – od nucené práce až po znečišťování planety a nadprodukci. Vyzyvali také kolemjdoucí, aby podepsali petici proti přítomnosti Sheinu v BHV.
Jen několik dní před otevřením vyvolala Shein novou vlnu pobouření. Na platformě se objevily dětské sexuální panenky, což vedlo k soudnímu vyšetřování a ostré politické kritice.
Pařížská prokuratura potvrdila, že vedle Sheinu vyšetřuje i AliExpress, Temu a Wish kvůli distribuci „pornografického či násilného obsahu dostupného nezletilým“.
New York i Londýn odmítly vstup společnosti Shein na burzu. Nyní známý internetový prodejce levné módy zvažuje přesun sídla zpět do Číny, aby získal souhlas s IPO alespoň v Hongkongu, píše Bloomberg.
Shein kvůli vstupu na burzu zvažuje přesun zpět do Číny
Zprávy z firem
Shein vsází na partnerství s francouzským řetězcem
Do obchodního domu BHV se Shein dostal díky nabídce od společnosti Société des Grands Magasins (SGM), která jej vlastní. SGM doufá, že spolupráce přiláká mladší zákazníky a oživí obchodní dům, který se potýká s poklesem návštěvnosti. Plánuje se i otevření dalších pěti poboček v regionálních obchodních centrech.
„Jsem velmi hrdý, že mohu poprvé na světě dát značce Shein fyzickou podobu,“ řekl televizi BFM TV majitel SGM Frédéric Merlin. Přiznal, že po skandálu s panenkami zvažoval ukončení spolupráce, nakonec si to však rozmyslel. „Mám důvěru v produkty, které se budou prodávat v mém domě. Kolem Sheinu panuje obecné pokrytectví – a přitom má ve Francii 25 milionů zákazníků,“ dodal.
Reklama a miliony uživatelů
Shein se nyní snaží přesvědčit Francouze, že může přinést pozitivní přínos i ostatním prodejcům. Plakáty v pařížském metru hlásají speciální akci: kolik zákazníci utratí v Sheinu, tolik získají v poukázkách do ostatních obchodů BHV.
Rozsah podnikání firmy ve Francii není znám – Shein na dotazy médií neodpověděl. Podle zprávy o transparentnosti, kterou vyžaduje EU, měla platforma mezi únorem a červencem 27,3 milionu uživatelů měsíčně. Mateřská firma Roadget Business uvedla, že tržby Sheinu v roce 2024 dosáhly 37 miliard dolarů (784,4 miliardy korun), se ziskem 1,3 miliardy dolarů.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.
