Čínské podniky ztrácejí zájem o Evropu. Loni převzaly nejméně firem od roku 2012

Počet převzetí evropských firem čínským podniky v loňském roce klesl na nejnižší úroveň od roku 2012. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti EY.
Čínské společnosti loni podle analýzy koupily v Evropě celkem 119 podniků, což je o 20 méně než v předchozím roce a téměř o 200 méně než v rekordním roce 2016, napsala agentura DPA.
Podle studie se rovněž výrazně snížila částka investovaná čínskými podniky do převzetí evropských firem. V loňském roce čínské firmy vynaložily na akvizice v Evropě zhruba dvě miliardy dolarů (přibližně 47 miliard korun), což je méně než polovina ve srovnání s předchozím rokem, odhadla EY. Upozornila nicméně, že kupní cena u většiny těchto transakcí není známa.
Evropa se děsí zaostávání v polovodičovém průmyslu a Brusel vyhlásil cíl, podle něhož má Evropská unie dosáhnout 20procentního podílu ve výrobě čipů do roku 2030. Jak už to s evropskými cíli bývá, doprovází je silná skepse. Ve skutečnosti jsou ale továrny na čipy jen jednou ze součástí polovodičového oboru. Evropa má v rámci dodavatelského řetězce čipů silná místa a týká se to i Česka. Na udržení a posílení těchto svých předností by Evropané měli sázet především, píše v analýze Jan Žižka, editor magazínu Moderní ekonomická diplomacie, který vydává ministerstvo zahraničí.
Závody ve výrobě čipů. Mezi Evropany drží i Češi své žolíky
Money
V roce 2016 čínské firmy na převzetí evropských podniků podle odhadů EY vynaložily celkově téměř 86 miliard dolarů (zhruba dva biliony korun). Od té doby se však počet akvizic i vynaložené finanční prostředky neustále snižují, píše DPA.
Podle odborníků stojí za tímto poklesem více důvodů. Patří mezi ně mimo jiné politické napětí mezi Čínou a západními zeměmi, snahy Pekingu omezit odliv kapitálu a v poslední době i zpomalování tempa růstu čínské ekonomiky.
Analytička EY Sun I poukázala na to, že čínské podniky čelí v Evropě silné politické nedůvěře. „Potenciální čínští investoři velmi pečlivě zkoumají, zda výběr určitých kandidátů na převzetí nemůže vyvolat odpor ze strany vlád,“ uvedla. Předpověděla také, že čínské podniky budou v příštích letech v Evropě investovat spíše do výstavby vlastních továren než do převzetí evropských podniků.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.