Expanze činských aut v Evropě dostane pod tlak i českou Škodu Auto
Zájem čínských značek o Evropu a Českou republiku je dán jejich nadprodukcí v Asii i restriktivními opatřeními v USA.
Vstup čínských značek na český trh v letošním roce zesílí. Své prodejní sítě v Česku ještě v prvním pololetí chystají zprovoznit velké značky jako je BAIC nebo BYD a své vozy již začala nabízet Cherry. V Česku již působí MG a DongFeng. Zájem čínských značek o Evropu a ČR je dán jejich nadprodukcí v Asii i restriktivními opatřeními v USA. Vyplývá to z informací expertů a prodejců.
„Čínská nadprodukce hledá uplatnění kdekoliv ve světě. Oproti USA (100 procent) má EU velmi nízká cla na čínský import a máme tu atraktivní vysoké ceny. Proto bude pokračovat vstup čínských značek a výstavba výrobních kapacit v EU,“ řekl expert na automobilový průmysl z EY Petr Knap.
V tomto týdnu oznámila automobilka Cherry zahájení prodeje svých značek Omoda a Jaecoo. Cherry zastupuje společností Grand Automotive Central Europe, stejně jako je tomu v tuzemsku u značky Nissan.
Před zahájením prodeje je i BAIC-Beijing, jehož import má podle webu AUTOmakers zajišťovat polská BEMO Group. Pražské zastoupení BEMO vede bývalý šéf importu Fordu Jan Laube.
Příští týden má uvést své vozy na trh další čínský gigant BYD. Slibuje uvedení modelů Sealion nebo Seal. BYD nedávno oznámila, že chce letos zdvojnásobit zahraniční prodej. V Evropě již buduje továrnu v Maďarsku, která začne fungovat na podzim, a další spustí příští rok v Turecku. V čele českého a slovenského zastoupení BYD stojí bývalý vysoký nadregionální manažer americké značky Harley-Davidson Martin Heřmanský.
Na českém trhu je již přes rok aktivní značka DongFeng a zejména MG, která se stala nejprodávanější čínskou značkou na českém trhu. Výrazné nárůsty loni v tuzemsku zaznamenaly i v Číně vyráběné vozy Tesla.
Škodovka se poohlíží i jinde
Zájem o evropský i český trh mohou prohloubit vysoká cla a další restrikce pro dovoz čínských aut do USA. „Škodu Auto nepřímo ovlivní i zákaz prodeje čínských vozů v USA, protože to povede k ještě většímu zaměření čínských výrobců na evropský trh,“ uvedl vedoucí komunikace Škody Tomáš Kotera. Škoda, pro kterou je evropský trh klíčový, se nicméně rovněž snaží hledat nové odbytiště. Tento týden její partner TC Group otevřel ve Vietnamu montážní závod na modely Kushaq a Karoq dovážené v dílech z Indie. Škoda Vietnam považuje za východisko pro vstup do rychle rostoucí jihovýchodní Číny.
Češi si v loňském roce pořídili 7675 aut vyrobených v Číně, o rok dříve to bylo 3516 vozů. Auta čínské provenience tak tvořila 3,3 procenta tuzemského trhu nových osobních vozů.
Zaváděná americká cla 25 procent na dovoz aut do USA mohou mít vedle ztrát zejména pro prémiové evropské značky, jako je BMW či Mercedes, podle Knapa i další dopad v podobě přesunu výroby a vývoje z Evropy do USA. „V oblasti cel bude klíčová odpověď EU, do jaké míry a v jakých oblastech se prohloubí obchodní válka, na které typicky ztrácejí obě strany konfliktu,“ podotkl Knap.
Automobilka DR Automobiles, která pochází z Itálie kde montuje čínské vozy, oficiálně vstoupila na český trh. Značka se zaměřuje na cenově dostupné modely s bohatou výbavou. DR Automobiles je známá zejména kombinací atraktivního designu, moderních technologií a příznivé cenové politiky.
Nová značka na českém trhu. Čínská auta smontovaná v Itálii se prodávají v Brně, cena překvapí
Zprávy z firem
Dovoz aut z Číny do České republiky se loni více než zdvojnásobil. Vozy čínské provenience tvořily 3,3 procenta tuzemského trhu nových osobních vozů.
Do Česka míří další čínská automobilka. BYD uvede svou značku na apríla
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.