Reklama

Tříbilionový Apple. Od premiéry iPhonu jeho hodnota vzrostla o 5800 procent

Apple, ilustrační foto
Tony Webster / Creative Commons / CC BY 2.0
Veronika Kudrnová
vku

Americká technologická společnost Apple se stala prvním podnikem na světě, jehož tržní hodnota dosáhla tří bilionů dolarů (zhruba 66 bilionů korun), když se cena akcií Applu při pondělním obchodování na krátko vyšvihla na rekordních 182,88 dolaru za kus, píše agentura Reuters. Pondělní obchodní seanci akcie podniku ale zakončily mírně nad 182 dolary a tržní hodnota Applu tak spadla těsně pod tři biliony dolarů.

Reklama

Ocenění technologického gigantu Apple je tak vyšší než HDP většiny světových ekonomik až na USA, Čínu, Japonsko a Německo. Tržní hodnota podniku je tak vyšší než celý německý akciový trh dohromady nebo třeba britská ekonomika.

Od ledna 2007, kdy spoluzakladatel a bývalý šéf Applu Steve Jobs představil první model telefonu iPhone, cena akcií Applu posílila o zhruba 5800 procent. Americký akciový index S&P 500 přitom ve stejném období vzrostl pouze o zhruba 230 procent. „Apple byl a stále je neuvěřitelným příběhem růstu, který se opírá o produkty, po nichž lidé touží, a o rostoucí portfolio služeb,” uvedl analytik Trip Miller ze společnosti Gullane Capital Partners.

Apple

Apple je krok od tříbilionové hodnoty. To je víc než celý německý akciový trh

Akcie výrobce iPhonů jsou na dosah významného milníku. Aby technologický gigant Apple v dolarech zbořil tříbilionovou hodnotu v ocenění, musí si jeho akcie připsat už jen něco přes šest procent, píše Bloomberg. V přepočtu to znamená zhruba 67,3 bilionu korun – to je více než celý německý akciový trh dohromady nebo britská ekonomika.

Přečíst článek

Tržní hodnoty ve výši jednoho bilionu dolarů Apple dosáhl v srpnu 2018, hranici dvou bilionů dolarů pak pokořil předloni v srpnu. V průběhu loňského roku Apple na krátkou dobu přišel o titul nejhodnotnějšího podniku světa, když jej předstihl americký softwarový gigant Microsoft. Tomu však nyní k dosaženi tržní hodnoty tři biliony dolarů chybí zhruba půl bilionu.

V uplynulém finančním roce, který skončil v září, zvýšila společnost Apple čistý zisk téměř o dvě třetiny na 94,7 miliardy dolarů (přes dva biliony korun). Její tržby stouply o více než třetinu na 297,4 miliardy dolarů. Apple patří mezi podniky, které těží z toho, že lidé se během pandemie nemoci covid-19 stali více závislými na technologiích.

Elon Musk

Povolání? Multimiliardář. Covid necovid, loni se to vyplatilo

Nejbohatší člověk planety a zakladatel automobilky Tesla Elon Musk loni zvětšil svůj majetek o úctyhodné tři čtvrtiny na 237,5 miliardy dolarů (asi šest bilionů korun). Stalo se tak zejména jeho řešením svých daní a tweetováním na téma kryptoměn, kterých je příznivcem. Dalších devět nejbohatších členů Top 10 podle indexu miliardářů agentury Bloomberg si rovněž polepšilo, takže majetek každého z deseti šťastlivců loni poprvé přesáhl hranici 100 miliard dolarů. Ale najdou se i tací boháči, kteří loni o miliardy zchudli.

Přečíst článek

K pokoření tržní hodnoty ve výši tři bilionů dolarů bylo podle serveru CNBC zapotřebí, aby se cena akcií Applu vyšplhala na 182,86 dolaru za kus. Po výstupu na rekordních 182,88 dolaru akcie o část zisků přišly. Tržní hodnota Applu se tak po uzavření burzy nacházela mírně pod třemi biliony dolarů.

Společnost Apple založili tři počítačoví nadšenci Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne v kalifornském Cupertinu v dubnu 1976. Na burzu firma vstoupila v roce 1980.

dort

Bitcoin slaví třináct let. Otec stále neznámý a budoucnost? Ta je pořád nejistá

Dnes je to přesně třináct let od chvíle, kdy kryptograf a programátor vystupující pod pseudonymem Satoshi Nakamoto spustil blockchainovou síť a vytěžil prvních 50 bitcoinů. Ve své době se tak stalo stranou pozornosti široké veřejnosti. Z dnešního pohledu šlo ale o zrod celého odvětví kryptoměn. Jakou cestu už nejznámější kryptoměna ušla a jakou budoucnost jí věští analytici?

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Microsoft má v USA doplatit na daních za roky 2004 až 2013 téměř 29 miliard dolarů

Ve stopách Applu. Microsoft už je taky firma s tržní hodnotou tři biliony dolarů

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme